Apekop maakt ereronde Nederland met als eindbestemming Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Apekop maakt ereronde Nederland met als eindbestemming Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Apekop maakt ereronde Nederland met als eindbestemming Utrecht

Apekop maakt ereronde Nederland met als eindbestemming Utrecht
Mat '64 - Plan V Foto: Harrie Peters
Ruim 50 jaar was de Mat ’64, in de volksmond ook wel Apekop genoemd, een bekende verschijning op het Nederlandse spoor. De trein is inmiddels verouderd en mag genieten van zijn pensioen. Het Spoorwegmuseum zal één treinstel uit deze serie bewaren, vandaag maakt de Mat ‘64 een laatste afscheidsrit met als eindbestemming Het Spoorwegmuseum.

Ruim 50 jaar was de Mat ’64, in de volksmond ook wel Apekop genoemd, een bekende verschijning op het Nederlandse spoor. De trein is inmiddels verouderd en mag genieten van zijn pensioen. Het Spoorwegmuseum zal één treinstel uit deze serie bewaren, vandaag maakt de Mat ‘64 een laatste afscheidsrit met als eindbestemming Het Spoorwegmuseum.

Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter van Het Spoorwegmuseum is trots op de nieuwe aanwinst: “Wij zijn blij dat wij op deze wijze een belangrijke schakel in de spoorgeschiedenis aan onze collectie kunnen toevoegen. De Mat ‘64 is de ultieme representant van de ‘ouderwetse’ stoptrein, immers wie heeft hier niet in gezeten? Deze gele stoptrein wordt nu nog als gewoon en misschien wel ouderwets ervaren, maar zal in de toekomst gezien worden als de beeldbepalende stoptrein van NS. Het zal dus wel even duren voordat onze bezoekers deze trein ook als museumstuk gaan waarderen, maar het is de taak van het museum om dit soort beeldbepalende treinen te bewaren.”

Afscheidsrit
Omdat de trein jarenlang een fenomeen op het spoor is geweest organiseert NS vandaag een afscheidsrit voor de liefhebbers. De trein wordt gereden door verschillende machinisten en vertrok vanochtend om 9.37 uur van station Maastricht. Aankomst op station Utrecht Maliebaan (Het Spoorwegmuseum) is gepland om 16.33 uur. De directeur van Het Spoorwegmuseum, Marten Foppen, zal hierna de sleutel van de Mat ’64 in ontvangst nemen. Liefhebbers konden zich aanmelden om mee te rijden met de laatste rit van de trein.

Afsluiting van een periode
Met de komst van de Apekop wordt symbolisch een periode in de Nederlandse spoorgeschiedenis afgesloten. Met de Mat ‘64 verdwijnt een markant treinontwerp van het spoor dat vanaf de zestiger jaren op het gehele Nederlandse spoorwegnet zichtbaar was. Deze treinen zijn -als laatste- nog grotendeels gebouwd door de Nederlandse spoorwegindustrie.

5 Reacties

Reageren
  1. R.van T..

    ja inderdaad wie heeft er niet ingereden. Ik in ieder geval wel jaren van Wijchen naar de HBS in Oss. Als je een jaar lang die rit heen en terug maakt dan ken je inmiddels het uitzicht wel.

  2. Gerben Vermij

    Gaat deze trein later nog mseumritten maken?

  3. Wim

    Is dit de laatste van Werkspoor dan mag daar ook wel aandacht aan worden besteed .

  4. Willemradio

    Of het (en van) de laatste is die bij Werkspoor is gebouwd, hangt van het treinstelnummer af. Niet ALLE Apekoppen zijn bij werkspoor gebouwd.

  5. Bas

    Ik zou toch zweren dat ze hondekop werden genoemd

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).