Illegaal kunstwerk op muur van Centraal Museum is nu onderdeel van tentoonstelling Illegaal kunstwerk op muur van Centraal Museum is nu onderdeel van tentoonstelling

Illegaal kunstwerk op muur van Centraal Museum is nu onderdeel van tentoonstelling

Illegaal kunstwerk op muur van Centraal Museum is nu onderdeel van tentoonstelling
De Utrechtse graffiti-artiest Beaps beschilderde zonder toestemming de muur van het Centraal Museum en nu is zijn werk werd opgenomen in de nieuwe tentoonstelling ‘Spuiten en stikken’. De expositie staat in het teken van de graffitiwereld. Beaps ziet deze erkenning als een compliment.

De Utrechtse graffiti-artiest Beaps beschilderde zonder toestemming de muur van het Centraal Museum en nu is zijn werk werd opgenomen in de nieuwe tentoonstelling ‘Spuiten en stikken’. De expositie staat in het teken van de graffitiwereld. Beaps ziet deze erkenning als een compliment.

In de tentoonstelling ‘Spuiten en stikken: kunst met een boodschap’ staan twee, volgens het Centraal Museum onderbelichte kunstdisciplines, centraal: graffiti en textielkunst. Beaps wilde naar verluidt deelnemen aan deze tentoonstelling.

Op de muur naast van het Centraal Museum is de tekst ‘Beaps’ en daarnaast ‘Real graff’ te lezen. Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum, heeft in overleg met Creative Lab Utrecht besloten het werk op te nemen in de tentoonstelling. Nu hangt er daarom ook een bordje naast waarop de tekst ‘unknown artist’ is geschreven.

Tekst loopt verder onder de foto

Een compliment 

In een reactie aan graffiti-expert Jasper van Es laat Beaps weten het belangrijk te vinden om bij te dragen aan een realistisch beeld van de graffitiwereld. Beaps merkte ook op dat er naar de artiest wordt gerefereerd als ‘unknown’, terwijl volgens hem duidelijk is dat het zijn werk is. 

De kunst op deze manier ontkennen is voor mij een erkenning van authenticiteit. Want elke revolutionaire kunstvorm in de geschiedenis is altijd ontkend als kunst door de hedendaagse kunstelite. Dus ik zag het als een compliment”, zegt Beaps tegen Van Es. 

De tentoonstelling Spuiten en Stikken is tot en met 8 september te zien in het Centraal Museum. Wat er daarna met het graffitiwerk van Beaps wordt gedaan is niet bekend.

67 Reacties

Reageren
  1. jatoch

    En na de expositie deze vorm van kunst cq. vandalisme gewoon ook weer van de muur verwijderen? Aan de overkant van de straat is recent de muur ook “ondergekliederd”. Volgens mij hebben beide panden een monumentale status. Dus…#moejeniewille

  2. Scherpschutter

    Ik neem aan dat deze Beaps zwaar beboet is voor het beschadigen van het eigendom van een ander?

  3. BdV

    Wat een teleurstellende gang van zaken. Als Van Kooten en De Bie sketch had het nog iets kunnen zijn, maar in de tekst wordt alleen over Van Es gesproken.

  4. BozeWolf

    @Scherpschutter de eigenaar van het pand mag zelf weten wat hij met die graffiti doet; wellicht vindt de eigenaar aangifte niet nodig omdat de eigenaar het mooi vindt. Anderen moeten zich er niet mee bemoeien.

  5. Bah

    Ik vind het schandalig dat deze vorm van vernielzucht beloond wordt met een soort van officiële erkenning. Schandalig en onbegrijpelijk. In plaats van dat geklieder op te nemen in een expositie, zou die kliederaar subiet vervolgd moeten worden voor vernieling van andermans eigendom.

  6. Beap

    En dan hangen ze er nog een toelichting naast ook. Er is vast wel een kladderaar te vinden die daar dan weer raad mee weet.

  7. Wim

    Sorry hoor, maar het CM is hier helemaal de weg kwijt. Dit is geen erkenning van ‘kunst’, maar een aanmoediging voor die andere kliederaars die onze prachtige stad overal bevuilen. Aanpakken, in plaats van er een bordje bij hangen.

  8. Van Puffelen

    Ja ga nog even lekker zeggen dat je het laat zitten, dat is een beloning voor deze lui die de hele stad onder kliederen, Pfff het moet toch niet gekker worden in deze links geregeerde stad.

  9. Koel Hoofd

    Draad kwijt,
    vandalisme is tegenwoordig kunst omdat de gemeente bespaart op onderhoud van de openbare ruimte?

    Is dat meters hoge onkruid dan een Engelse tuin o.i.d?

  10. LOESJE P.

    “Gekken en dwazen, schrijven op muren en glazen.” luidt het gezegde toch?

  11. Harry Roberts

    Daders oppakken en laten schoonmaken met een tandenborstel!

  12. Bernhard

    @loesje , precies zo is het. En mensen die zich zelf miskent voelen door hun jeugd meestal.

  13. Floris

    Leuk ‘omdenken’ van de directeur.

  14. W.H.de Groen

    Perfecte actie van het Centraal Museum en alle complimenten daarbij.
    Her CM neemt hiermede signalen uit de samenleving serieus en betrekt deze in hun beleid.
    Nu de politiek nog….!!!

  15. Johan

    Dit is te gek voor woorden. We hebben een prachtige binnenstad. Met enige regelmaat worden de historische gevels helaas besmeurd door graffiti-‘artiesten’. Zo ook dus de Nicolaasstraat door deze mafkees. En dan wordt dat beloond doordat de curator van het Centraal Museum er een bordje naast laat hangen. Gemeente: zet de subsidie aan het CM s.v.p. per direct stop. Deze aanmoediging van vernielzucht kan niet worden getolereerd.

  16. Jac

    Nou ja dit past wel wat de gemeente wil toch? Vorig jaar is een potje van € 30.000 voor het verwijderen van graffiti wegbezuinigd. Dit bizarre idee is de volgende stap in de complete verloedering van onze binnenstad.

  17. Barend

    Mijn hemel, wat een armoedig idee van dit dorpsmuseum. De stad verloedert in toenemende mate door graffiti, mijnheer Rutten; en u meent dat te moeten stimuleren. Misschien moeten B&W maar eens nadenken over de zin en onzin van steun aan deze kleuterklas.

  18. Harry Hamlap

    Ik vind tags vreselijk maar dit is wel mooi hoor!!!1!!1!!!

  19. Michiel

    Ondertussen zit ongeveer elk vrij stukje muur in Utrecht ondergekalkt met graffiti, en moeten we dat allemaal maar normaal vinden want de gemeente doet er niets aan. De stad verloedert waar je bijstaat. Onderhoud van de openbare ruimte is duidelijk grotendeels wegbezuinigd.

  20. Linkse rechtser

    Miskent sluit wel weer aan dus bij de essentie

  21. ROB

    Als je iets een andere kleur geeft is het niet vernield. Het functioneren van deze muur is nog 100% in takt. Het bestempelen als vernielen is de narcistisch uitdrukking van “het is mijn smaak niet “( en dus kan het kan dus jou smaak ook niet zijn en dus is het stuk… !??¿?) want ik bepaal hier. Bovendien is het openbare ruimte daar betalen we allemaal aan mee toch. en hoezo mag daar alleen fantasieloze grijze burgerlijke domheid en rechtlijnigheid of, commerciele misleiding in de vorm van reclame. Bv Gokreclame die de jeugd vernield in een abri daar hoor je hier geen enkele burgertrut over zeuren. Maar ach de dochter van J. Fritsel wist uiteindelijk ook te ontsnappen. Wordt Schrijver en ontsnap uit je neoliberale misbruik kelder is mijn advies.

  22. Van Puffelen

    BozeWolf@@@
    Ten eerste is dit pand niet van de het Centraal Museum, maar dat wordt gehuurd.
    Niemand mag zo maar hun huis roze schilderen of bekladderen, want dan krijg je problemen met de welstandscommissie.
    Ook is dit gebouw beschermd stads gezicht!
    Maar het Centraal Museum moet dit weer schoon laten maken en dat betalen ze weer met belasting geld, van de burger en die is onuitputtelijk voor de overheid!!!!
    Bij het schoonspuiten moet ook de muur nog opnieuw worden geïmpregneerd.

  23. Henny

    Dit gaat om de openbare ruimte, Centraal Museum. Laat die kliederaars jullie mooie witte binnenmuren maar onderkladderen. Op deze gekkigheid zit geen mens te wachten.

  24. Jasper van Es

    Dank voor het plaatsen van de reactie van Beaps en het netjes vermelden van mn naam.
    Zijn gehele reactie en wat meer context is te lezen op mijn linkedin.

    Het museum heeft in mijn ogen een verstandige beslissing genomen om het graffitiwerk te laten staan, de beste keuze in de context van de tentoonstelling. Ze hebben er duidelijk goed over nagedacht.

    Belangrijke graffiti-makers, zowel uit New York als lokaal, worden binnen getoond. Beaps heeft zich op een manier die gebruikelijk is binnen deze cultuur laten zien. Dit botst natuurlijk met de algemene omgang met openbare ruimte. Maar door het de onderdeel te maken van de tentoonstelling biedt het de museum een kans om te laten zien waar het in de graffitiwereld om draait. Dat is ook de rol van een museum denk ik: om te laten zien wat er speelt binnen een bepaalde cultuur. En graffiti is een competitie, iedere deelnemer speelt het op z’n eigen manier. En in de kern hoort het buiten, op straat, het museum benut deze kans om dat verhaal te vertellen. Nu al verwijderen is een gemiste kans

  25. Kees

    Als de door deze zogenaamde artiest op de gevel gespoten armoedige rommel naar het idee van meneer Rutten het peil van de expositie weergeeft, sla ik die expositie maar liever over. Ik zie op de foto nog plaats genoeg voor andere gratis kunstwerken van hetzelfde treurige niveau.

  26. Bert

    @boze wolf

    Ware het niet dat het museum bestaat bij gratie van belastinggeld en dus defacto publiek bezit is. Daarnaast is het onderdeel van de publiek ruimte en een monumentaal pand.

    Prima dat ze in het kader van de tentoonstelling laten zitten, maar ik neem aan dat wanneer de tentoonstelling over is, dhr Beaps zijn expositie weer verwijderd, dan wel de kosten ophoest daarvoor.

    En ik verwacht ook als er een ander tentoonstelling komt over bepaalde kunst, ik ook een steen door de ruit kan gooien in het kader van performance art.

  27. GeeWee

    Centraal Museum hoopt dat Beaps de nieuwe Banksy blijkt te zijn…

  28. Visser

    Infantiliteit ten top. In plaats van die smeerboel er zo spoedig mogelijk vanaf te spuiten. plaatst de museumdirecteur er een bordje naast. Beste heer Rutten: die vlek bevuilt de verstilde openbare ruimte op die plaats. Weg ermee. Zo spoedig mogelijk.

  29. Barend

    @ Jasper van Es. Het is niet aan de vandalen van deze wereld om de navulling van de openbare ruimte vorm te geven. Daar hebben we simpelweg spelregels voor en in dit geval zijn dat die voor een beschermd stadsgezicht. Dat het museum dit geklieder een upgrade geeft door het als ‘kunstwerk’ te betitelen, klinkt als een vrijbrief voor die andere psychiatrische patiënten die de hele stad onderkliederen. S..O, F..E, F..S. Het voluit schrijven van hun namen is teveel eer, maar elke Utrechter weet helaas over wie ik het heb.

  30. Marius

    Slimme actie van CM. Gratis reclame en een discussie opgaan brengen.

  31. Zomerschilder

    Vanavond maar eens langs met een pot witte verf om dit ‘kunstwerk’ een illegale upgrade te geven. Ral 9010.

  32. Boogschutter

    @ Schertsschutter

    ‘Ik neem aan dat deze Beaps zwaar beboet is voor het beschadigen van het eigendom van een ander?’

    Begrijpend lezen kan helpen.

  33. WV

    @ Marius

    Daar zal het inderdaad voor bedoeld zijn. Maar ik kwalificeer het niet als een slimme, maar als een onnozele actie.

  34. Martien Schwencke

    Van andere meer bescheiden kunstenaars wordt werk domweg in de container geflikkerd ( gemeente Zeist) of verdwijnen er werken , zoals bij Schiphol)
    De kunst is in een cowboy wereld terecht gekomen . Iedereen doet maar wat.

  35. BvM

    Goede kunst raakt, dat is hier duidelijk het geval wanneer je de reacties leest.

  36. Scherpschutter

    @BvM 11:58

    Ik denk dat het iedereen (behalve u kennelijk) wel duidelijk is dat de irritatie hier opgewekt wordt door criminele verloedering, waar dit soort ongewenst infanfiel geklieder op muren van derden ook exemplarisch voor is. Niemand heeft het over ‘kunst’…

  37. Joris

    Ik beschouw mezelf best wel als ruimdenkend, maar deze promotie van graffiti, als zogenaamde kunst, gaat mij wat ver.

  38. Sjors

    Banksy vind ik wel een kunstwaardige graffiti artiest. Maar dit soort spuiters die niet verder reiken dan tekenfilmtypografie kun je toch niet serieus nemen?

  39. Nepkunst

    @ BvM

    Ik kom binnenkort je gevel onderkladderen en hang er dan een bordje bij dat het ‘kunst’ is. Wedden dat het jou raakt en wedden dat je het dan niet met mij eens bent dat ik je met kunst heb verrijkt. Vandalisme kan nooit kunst zijn mijn beste.

  40. Jasper van Es

    Dank voor het plaatsen van de reactie van Beaps en het netjes vermelden van mn naam.
    Zijn gehele reactie en wat meer context is te lezen op mijn linkedin.

    Het museum heeft in mijn ogen een verstandige beslissing genomen om het graffitiwerk te laten staan, de beste keuze in de context van de tentoonstelling. Ze hebben er duidelijk goed over nagedacht.

    Belangrijke graffiti-makers, zowel uit New York als lokaal, worden binnen getoond. Beaps heeft zich op een manier die gebruikelijk is binnen deze cultuur laten zien. Dit botst natuurlijk met de algemene omgang met openbare ruimte. Maar door het de onderdeel te maken van de tentoonstelling biedt het de museum een kans om te laten zien waar het in de graffitiwereld om draait. Dat is ook de rol van een museum denk ik: om te laten zien wat er speelt binnen een bepaalde cultuur. En graffiti is een competitie, iedere deelnemer speelt het op z’n eigen manier. En in de kern hoort het buiten, op straat, het museum benut deze kans om dat verhaal te vertellen. Nu al verwijderen is een gemiste kans

  41. Lisa de Boer

    Het is gewoon de zelfde monotone graffiti zoals er duizenden van zijn in de wereld. Door het op deze manier te erkennen geeft je als ware een vrijbrief voor de stad uit.

    Je kan natuurlijk niet een andere spuiter gaan oppakken terwijl je deze gaat prijzen

    Heel duidelijk m allemaal

  42. Lais

    P.s het Cobra Museum kan wel wat Graffiti gebruiken op zijn lelijk buitenmuren

  43. Kees

    @Jasper van Es
    Dit soort “belangrijke” (?) verloederende “competitie” (competitie, hoezo?) doet men dan maar ergens anders, b.v. in New York in plaats van in Utrecht aan de openbare straat. Het “verhaal” van het museum waarin deze “cultuur” wordt uitgelegd, sla ik over, dat is aan mij niet besteed. De nieuwe vaste opstelling van het museum is al een rommeltje dat je ook maar beter kunt overslaan. Dit alles samen is geen reclame voor deze instelling.

  44. JvS

    Geweldige actie van Beaps, een mooie throw up.En Jasper, je slaat de spijker op zijn kop.

  45. Uuu

    Ach reaguurders, het doet er niet toe wat u ervan vindt, het doet er toe wat het museum, de eigenaar van het gebouw, er van vindt en er mee doet. De rest is irrelevant.

    En het feit dat men subsidie krijgt om programma’s mee te maken, betekent nog niet dat dat het museum publiek bezit is en dat zij moet doen wat radicaal rechts, het zelfverklaarde volk, absoluut geen meerderheid, via reaguurders aan ze voorschrijft (want die zitten hier weer in de comments te zaniken). Subsidie voor programma’s is maar een deel van de financiële huishouding van een museum. Een deel van het geld is gewoon eigen vermogen (uit kaartverkoop, sponsoring en verhuur tbv events).

  46. WvR

    @Jasper van Es 19/7/2024 – 14:27
    “…En graffiti is een competitie…”
    Ik kan me niet voorstellen dat Beaps heel erg hoog in de competitie staat, of, als dat wel het geval is, de competitie niet heel hoog ingeschaald moet worden.

  47. Meneer Harmsen

    Misdaad loont dat blijkt maar weer. Maar is graffiti
    Niet beetje passe? Zo jaren 80.

  48. Pol

    Krijgen we straks ook een bordje bij alle verbogen wielen van fietsen in de stad met de mededeling dat dit het werk is van een onbekende kunstenaar?

  49. Jeroen

    Geen probleem met het verfraaien van betonnen kale vlaktes en lege blinde grijze muren. Wel met het beschilderen van een historisch stallencomplex van de cavalerie. Dit gebouw behoeft geen ‘verfraaiing’ door Beaps.

  50. Jac

    @ Uuu

    Ik ben zo links als de pest en toch vind ik dit de idiotie ten top. Gek hè?
    En ook overigens zit je er helemaal naast. Ook een gebouweigenaar heeft zich te houden aan allerlei regels en voorschriften. Wat dit extra schandalig maakt is dat een gesubsidieerde instelling er een nummertje van maakt dat de openbare ruimte en het beschermd stadsgezicht aangetast is.

  51. Klaasjan

    Wat meneer Rutten op dat bordje heeft laten zetten, is ook abracadabra. Venlo, Breda. En een geboorte- en sterfjaar. Of is dat ook als kunst bedoeld? Waarom eigenlijk in het Engels? Totaal van het pad af, deze hele actie. Gaat meneer Rutten nu overal bij alle kladwerk een bordje plaatsen? Als hij eens in de trein reist, moet het hem duizelen, zoveel bordjes als hij nog moet bestellen. Of zit hij dan te genieten van de overvloed aan ‘kunstcompetitie’?

  52. Henk

    Ook wel bijzonder dat DUIC dit geknoei in de titel bij het stukje aanmerkt als ‘kunstwerk’. Met open ogen in de val getrapt die het museum heeft gezet. En overigens is die smeerboel echt geklieder: zie de uitlopers aan de onderkant.

  53. Klaasjan

    @Jac
    Waardering voor kunst heeft gelukkig niets te maken met links of rechts. Ik zit goed in de kunstgeschiedenis en dit armoedig en ontsierend gepruts op de gevel heeft niets met kunst te maken, evenals een heleboel andere uitingen o.a. in deze stad van dit soort ‘artiesten’. Het is alleen maar gedrag dat honden ook vertonen als ze overal een plasje doen. Geurvlaggetjes. Kijk mij eens! Ik was hier! Als meneer Rutten deze rommel wél kunst vindt, zou hij zich kunnen afvragen of hij wel geschikt is als directeur van het Centraal Museum.

  54. Anne E. Otto

    Dat bordje doet vermoeden dat de heer Rutten c.s. een geweldige grap hebben uitgehaald.
    @Loesje P.: het volledige gezegde is: “Gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen”.
    Gelukkig (!) heeft het CM de naam van deze schrijver voor ons vertaald. Of konden jullie hem wel lezen?

  55. Voegspijker

    Het ‘reparatie’ metsel en voegwerk zien er ook niet echt best uit net al deze graffiti. Zijn tig mooiere pieces te vinden die wel een bordje verdienen.

  56. Wim

    @ Henk

    Nou de gemeente doet sowieso weinig meer aan graffitiverwijdering. Iets verderop is de Abstederbrug al tijdenlang besmeurd door zo’n andere mafkjoekel, zo’n hondje die zijn plas achterlaat zoals Klaasjan hierboven schrijft. Ik heb diverse verzoeken in het meldingenportal van de gemeente gedaan om dat te verwijderen, maar niente follow up.

  57. Klaasjan

    @Wim
    Je gaat als gemeente toch niet zomaar kunst verwijderen? Meneer Rutten zou wel eens verontwaardigd kunnen reageren.

  58. M.

    Moderne kunst bestaat grotendeels bij de gratie van de publiciteit. Wat dat betreft zijn zowel het object als degenen die het tot kunst hebben verheven vooralsnog volledig geslaagd. Gefeliciteerd.

  59. KLEURJE OMGEVING

    Een geweldige actie van het CM. Nu de rest van Nederland. Komt allen en neem de spraycan ter hand!!!!……kleur stad, dorp en al wat openbaar is in mooie kleuren en wij worden allen deel van een streetart community

  60. John

    @ M.

    Cheap trick hoor, echte cheap trick.
    Geen enkele felicitatie waard deze onbenullige act.

  61. M.

    @Johan: wel eens van sarcasme en ironie gehoord? Stijlfiguren die met name bij jongeren steeds meer onbekend schijnen te zijn.

  62. De theatermaker

    Och wat is kunst? Al deze reacties zijn mijn literatuur, mijn poezie en de ‘ready mades’ waar ik regelmatig uit voordraag op het podium. Mijn publiek smult van de vaste karakters wanneer ze over elkaar rollen over – met name – de meest futiele onderwerpen. Maar .. Is het echt kunst? Geen idee, het is een voorstelling!
    Bezoek komend seizoen “DUIC de musical” waarin ik de actualiteit bespreek als meervoudig personage. De scherpschutter, Binnenstadsbewoner, BdV en vele anderen komen aan het woord. Ondertussen speelt de zaal DUIC bingo op een kaart vol clichés en stokpaardjes.
    En nee, u heeft geen auteursrecht op uw reacties noch uw nom de plume d’internet.

  63. Inez

    Dit doet me denken aan een voorval op de kunstacademie waar ik toen zat. Keith Haring, de graffiti-kunstenaar uit New York kwam begin jaren 80 op bezoek en maakte een graffiti op de liftdeur.
    Iemand die er werkte zag dit aan voor vandalisme, hij kende Keith Haring niet, en heeft de tekening proberen te verwijderen.
    Uiteindelijk is de tekening bewaard gebleven, begreep ik.

  64. Guillaume

    @ Inez

    Niet elke beaps is een haring.

    @ theatermaker

    Ik kijk ernaar uit. Vooral naar uw verhandeling over wanneer ‘een voorstelling’ de grenzen van het betamelijke overschrijdt. Anything goes, in het postmodernisme. De kwaliteit van de voorstelling van de heer Rutten echter zakt door een ondergrens. Ver door de ondergrens.

  65. W.H.de Groen

    Ik ben blij dat we in Utrecht een museum hebben die zijn kop nog uit durft te steken.
    Neemt niet weg dat het Urban graffity gebeuren zijn langste tijd wel heeft gekend en deze nu gaat evolueren naar “iets” wat weer menig wenkbrauw zal doen fronsen….!!!
    Kortom…..de kunst hatertjes kunnen maar beter de valium ter hand gaan houden 🙂

  66. Ceciel Naalden

    Mooi. Het is het museum gelukt om discussie uit te lokken. Ieder mag zijn / haar mening uiten.

  67. Rachid

    Mooi omgedacht!
    Biedt verdieping in die cultuur.
    Daarmee ook de bekrompen breintjes uitgelicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).