Buitenlandse automobilisten betalen bijna nooit boete milieuzone | De Utrechtse Internet Courant Buitenlandse automobilisten betalen bijna nooit boete milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

Buitenlandse automobilisten betalen bijna nooit boete milieuzone

Buitenlandse automobilisten betalen bijna nooit boete milieuzone
Meer dan 90 procent van alle buitenlandse automobilisten die tussen 2015 en 2017 beboet is vanwege het rijden in de milieuzone, terwijl dit niet is toegestaan, heeft de boete nooit betaald. Voor boetes uit de gemeente Utrecht is dit zo’n 18 procent.

Meer dan 90 procent van alle buitenlandse automobilisten die tussen 2015 en 2017 beboet is vanwege het rijden in de milieuzone, terwijl dit niet is toegestaan, heeft de boete nooit betaald. Voor boetes uit de gemeente Utrecht is dit zo’n 18 procent.

Maandelijks rijden er ongeveer 400 auto’s in de milieuzone terwijl ze dat eigenlijk niet mogen. Deze voertuigen worden door de gemeente als te vervuilend gezien en de bestuurders krijgen een boete. Maar de boetes worden niet altijd betaald.

Van de boetes die voor buitenlandse auto’s tussen 2015 en 2017 zijn uitgeschreven is ruim 90 procent nog niet betaald. Voor boetes uit de gemeente Utrecht geldt dat voor 18 procent van de boetes. In totaliteit gaat het om ruim 10 procent van de boetes die nog niet betaald zijn.

De cijfers zijn reden voor het CDA in Utrecht om opheldering te vragen bij de gemeente. Want hoewel het CJIB verantwoordelijk is voor de afhandeling van de boetes ziet het CDA wel graag dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de handhaving voor Nederlanders en buitenlanders vergelijkbaar te maken.

Het CDA wil ook meer weten over de 739 boetes die de afgelopen drie jaar zijn uitgedeeld die na een beroep bij de rechter vernietigd werden. De politieke partij ziet graag een verklaring voor het intrekken van deze boetes.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. E36Thuglife

    Kan dat systeem überhaupt bouwjaar en brandstof achterhalen van een auto met buitenlands kenteken?

  2. Angelique

    En terecht.

  3. mees kees

    Europese Unie 2018!! Hoe moeilijk kan dit zijn, CJIB ?!
    ICT-probleempje?
    Bovendien zal de hoogte van die niet geinde boetes al wel vertienvoudigd zijn, want daar is de CJIB-software wél heel goed in!

  4. JdV

    Ben benieuwd of NL toegang hedft tot de kentekendatabases van Bulgarije, Polen of een ander eu land. En of dd gegevens in fie databases ook kloppen. Maar ik geloof er niks van. En als dit structureel blijkt niet te kunnrn zou je als inwoner van NL naar de rechter kunnen stappen.

  5. Wim Vreeswijk

    Een typisch gevalletje van positieve discriminatie van de buitenlandse automobilist en negatieve discriminatie van de eigen automobilist. Des te meer een extra reden om die milieuzone op te heffen omdat er sprake is van ernstige en aantoonbare rechtsongelijkheid tussen automobilisten.

  6. Yoshua

    Vreeswijk jij was toch altijd van eigen boetes eerst en dan de buitenlanders.
    Of ben je nu links geworden

  7. Cico

    Ik ga ervan uit dat alle inkomsten van de boetes linea recta terugvloeien naar infrastructurele projecten ter verbetering van de doorstroming en milieuverbetering.

    van dat zonnetje wordt ik altijd lekker naief

  8. Cico

    Wie betaalde trouwens braaf zijn Franse snelheidsboetes en Spaanse parkeerbonnen toen er nog geen dwang achter zat?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).