Als op zaterdag 15 februari in het Centraal Museum de tentoonstelling ‘De tranen van Eros’ wordt geopend, opent burgemeester Jan van Zanen een expositie waarin het atelier van Moesman naar oorspronkelijkheid is ingericht.
In het kader van het evenement Moesmania2020 waaraan naast het CM verschillende Utrechtse galeries deelnemen is het atelier van Joop (Jopie) Moesman 1909-1988, met authentieke rekwisieten heringericht. Vanaf 1940 tot 1967 woonde en werkte Moesman aan de Oudegracht 313bis.
De (stief) kinderen van de schilder, Felix Visser en Remke Moesman hebben gelukkig veel bewaard waardoor het herinrichten met onder andere de originele tekentafel, schildersezel en een eigenhandig ontworpen en gemaakt verfkastje waarop Gerrit Rietveld jaloers zou zijn geweest, mogelijk is gemaakt.
Naast meubilair zijn er ook tekeningen; veel tekeningen, naakte, wandenvol. Maar ook de voorstudie(s) voor zijn laatste onvoltooide olieverfschilderij staat weer op zijn ezel. Naar mijn mening hoort dit thuis in het CM, voordat de familie Heineken weer toeslaat zoals zij deed bij ‘Het gerucht’ een van de belangrijkste werken van Moesman dat sindsdien niet meer voor publiek te zien is geweest.
Naast kunstschilder was Moesman ook kaligraaf en niet de eerste de beste. Hij bestudeerde en schreef teksten in de Arabische taal en daarnaast ontwikkelde hij het lettertype Petronius dat nog steeds wordt gebruikt.
Tot en met 29 februari te zien in de Schoutenstraat 10. Felix Visser, stiefzoon van Moesman zal regelmatig aanwezig zijn op toelichting te geven op de boeiende tentoonstelling.

geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.