Alumni van de HU-opleiding Product Design and Engineering (FNT) hebben de ontwerpwedstrijd European Street Design Challenge gewonnen tijdens het internationale evenement Futur en Seine in Parijs.
In de opdracht werd gevraagd om, in het licht van de Wereldtentoonstelling die binnen enkele jaren terug wordt verwacht in Parijs, een statement te maken dat zowel expo-waardig als waardevol is voor de inwoners van de stad Parijs.
Seine droogleggen
De competitie bestond uit elf teams van jonge ontwerpers uit onder andere Rusland, Engeland, Frankrijk, Finland en Oostenrijk. Na onderzoek in de buitenwijken van Parijs is gekozen om een brutale en typisch Nederlandse oplossing aan te dragen, waarbij het kanaal over een lengte van 25 km wordt drooggelegd om ruimte te bieden aan architectuur, evenementen en het alledaagse Parijse leven.
Levendige discussie
Met name de zorgvuldige manier waarop de verschillende culturen die de stad rijk is een waardevolle bijdrage kunnen leveren in dit ontwerp, genaamd ‘Ceci n’est pas un canal‘, maakt het uniek. De jury bejubelde bovendien het grootse statement van het ontwerp en de levendige discussie die het opriep in de jury-kamer.
Zomerexpositie
Het winnende concept wordt, samen met de andere inzendingen, de gehele zomer geëxposeerd op het Crystal CG/BIE multimedia center aan de Champs Elysées. Naast de eerste prijs van de jury, heeft dit concept ook een award van de provincie ontvangen voor het meest waardevolle concept voor sociale vernieuwingen binnen Parijs.
Winnaars
Het winnende team bestaat uit HU-alumni Midas Mentink (zelfstandig productontwerper), Thijs Kremers (creative director Ontwerpstudio Moorgen), Werner Bastianen (media designer en online strateeg bij Schepnet) en Jens Gijbels (design researcher bij lectoraat Co-Design van de Hogeschool Utrecht).
2 Reacties
ReagerenWe mogen toch hopen dat dit ‘ontwerp’ niet bedoeld is om uit te voeren? Meerdere steden (ook Utrecht!) brengen de waterloop juist terug in de binnenstad, en niet voorniets.
Zonder Seine, maar 25 km suffe grasveldjes en rare podia, gaan we niet meer naar Parijs natuurlijk. Utrecht waarschuwt Parijs voor de laatste maal.
Wees gerust, Jos, de Seine blijft ongemoeid. Het plan heeft betrekking op het kanaal dat door Parijs loopt, ooit aangelegd om goederen te vervoeren maar tegenwoordig nauwelijks nog functioneel. Nog steeds een flinke klus maar de bedenkers wilden vooral een statement maken door te bekijken of een dergelijk in onbruik geraakt groot element opnieuw bruikbaar kan worden gemaakt voor de stad.