In 2012 bezochten 137 duizend mensen het Centraal Museum. Dat zijn er 10 duizend minder dan vorig jaar. Maar online trekt het museum meer bezoekers dan ooit, zo laat het museum weten.
Succesvolle tentoonstellingen waren God Save the Queen en Blue jeans. De laatste tentoonstelling is nog tot en met 10 maar 2013 te zien. In de zomer trok het Centraal Museum (CM) echter minder bezoekers dan verwacht. Het museum gaat ervan uit dat het bezoekersaantal in 2013 met Blue Jeans en In Vredesnaam, in het kader van de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht, weer aantrekt.
YoMu
Vorige week maakte het CM bekend dat het digitaal gaat innoveren. Het Centraal Museum ontvangt €25.000 van het SNS REAAL Fonds voor de ontwikkeling van YoMu.
YoMu is een iOS/Android smartphone applicatie die op basis van locatie, datum, weer, open data en persoonlijke interesses een cultuurroute in Utrecht samenstelt. Op straat en in musea brengt deze app een programma naar de wensen van de gebruiker.
YoMu werkt met open data. Bijvoorbeeld de data van de Utrechtse uitagenda, de Museumvereniging, de filmladder, het Muziekpaleis, Rijksmonumenten. En natuurlijk de digitale collecties van het Centraal Museum en andere Utrechtse musea. Door koppeling aan sociale profielen als Facebook en Foursquare kent YoMu de voorkeuren van de gebruiker en de plaatsen waar deze graag komt. YoMu zet een team van local curators en speciale storybox-software in om uit deze grote hoeveelheid data de juiste mix te filteren voor een actuele en persoonlijke route.
De nieuwe website trok vanaf de lancering in oktober 2011 tot oktober 2012 bijna 320.000 unieke bezoekers, ten opzichte van 210.000 het jaar ervoor. Ook het aantal volgers en fans op sociale media Twitter en Facebook is sterk gegroeid ten opzichte van vorig jaar.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.