CO2ok ontwikkelde een app om klimaatneutraal online mee te winkelen | De Utrechtse Internet Courant CO2ok ontwikkelde een app om klimaatneutraal online mee te winkelen | De Utrechtse Internet Courant

CO2ok ontwikkelde een app om klimaatneutraal online mee te winkelen

CO2ok ontwikkelde een app om klimaatneutraal online mee te winkelen
Foto: Bo Steehouwer
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubrieken geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Milo de Vries (39) en Jos van Nieuwburg (46) van de Utrechtse start-up CO2ok die door middel van een applicatie winkelen via webshops klimaatneutraal maakt.

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubrieken geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Milo de Vries (39) en Jos van Nieuwburg (46) van de Utrechtse start-up CO2ok die door middel van een applicatie winkelen via webshops klimaatneutraal maakt.

Hoe is CO2ok begonnen?

Milo: “Ik kreeg het idee op wintersport: daar zag ik een tabel staan met de CO2-uitstoot van een week wintersporten. Toen dacht ik: waarom kan je dat niet compenseren? Zoals je ook met vliegreizen kan. Dat is anderhalf jaar geleden. Sindsdien ben ik niet meer te stoppen. Het is een flinke uitdaging, maar gelukkig heb ik nu Jos als partner in crime.”
Jos: “Ik heb een commerciële achtergrond. Het heeft bij mij altijd gekriebeld om voor mezelf te werken. Ik ben er sinds oktober bij. We hebben een mooie taakverdeling: Milo is van de ideeën en de techniek en ik zorg dat die ideeën op een zakelijke manier worden uitgevoerd.”

Wat wil CO2ok bereiken?

Milo: “We willen iedereen de keuze geven om hun online aankopen klimaatneutraal te maken. En zo de klimaatverandering samen tegen te gaan door actief CO2 te compenseren. Daarvoor hebben we een knop voor in webshops ontwikkeld. Hiermee krijgen consumenten de keuze om 1% meer te betalen over hun aankoop. Van dat geld compenseren we de broeikasgassen die vrij zijn gekomen bij productie en vervoer. Dat loopt enigszins, maar webshops zijn nog moeilijk te overtuigen omdat zij ons nog echt niet kennen. Daarom hebben we ook de Ninja-browser-app bedacht.”

Hoe werkt de app precies?

Milo: “Je moet de app installeren, momenteel alleen nog op de computer via Google Chrome of Fire Fox, maar binnenkort ook op je telefoon. Het mooie is dat de webshop het ‘compensatiepercentage’ betaalt. De app werkt met affiliate marketing programma’s: dat is ook hoe bijvoorbeeld een blog betaald krijgt. Als je op een blog een link hebt naar een product en je koopt het via die link, dan krijgt de blog een percentage. Zulke links gebruiken wij ook in Ninja. Inmiddels hebben we zo’n 22.000 webshops internationaal. Als we veel ‘Ninja’s’ hebben, brengen we hopelijk de webshops ertoe om de knop te installeren.”

Wat doen jullie met het kleine bedrag dat mensen extra betalen?

Milo: “Daarmee financieren we duurzame projecten om klimaatverandering tegen te gaan. We werken samen met non-profitpartners die daar gecertifieerd voor zijn, zoals FairClimateFund uit Utrecht. Deze organisaties zijn experts in dat soort projecten en maken rapportages om te laten zien dat het daadwerkelijk de uitstoot vermindert. Eén van de projecten is een low tech oplossing waarmee gezinnen in derdewereldlanden niet meer op open vuur hoeven te koken. Hierdoor hebben ze vijf keer minder hout nodig, vijf keer minder co2 uitstoot en minder rook- en koolmonoxidevergiftiging. En ze hebben meer tijd om iets anders te doen dan hout sprokkelen. Het is win-win. Wij zitten zelf op de marge van een kwart, anders kunnen we niet levensvatbaar worden. Dat zijn we voorlopig ook nog niet: we zitten hier antikraak, verdienen onder het minimumloon en de inrichting is tweedehands.”

Hoe berekenen jullie het compensatiepercentage per aankoop?

Milo: “We zijn nu nog kort bezig, en hebben beperkte mankracht en geld. Daarom is het nu een inschatting, maar wel op basis van wetenschappelijke berekeningen. Die inschatting gaan we accurater maken, maar het is moeilijk om het heel accuraat te doen. Soms zitten we eronder, maar meestal iets erboven. Gemiddeld dus klimaatneutraal. We hebben een wetenschapster in het team en een klimaatexpert als adviseur, samen met hen maken we de compensatie zo transparant mogelijk.”

De app is nu een paar weken gelanceerd. Wordt die al een beetje gedownload?

Milo: “Het gaat redelijk: vorige week zaten we bijna op honderd gebruikers.”
Jos: “Eén van onze grootste uitdagingen is perceptie. Mensen denken dat de installatie veel werk is, terwijl het nog geen vijf minuten kost, en zijn sceptisch. Maar als je het verhaal vertelt, zegt iedereen: wat gaaf. Niemand zegt: waarom doe je dit?”
Milo: “Als ze echt zien dat het helpt, en als je het makkelijk maakt met een klik, dan gaan mensen het doen.”
Jos: “De kracht zit in het grote getal, aangezien het compensatiebedrag maar om een paar cent gaat. Hoe meer mensen het doen, hoe meer wij kunnen doen.”

3 Reacties

Reageren
  1. Dirk

    Ik ben redelijk technisch, maar het is me aan de hand van het bovenstaande verhaal compleet onduidelijk hoe de ninja-app werkt en waarom ik die zou installeren.

    Enfin, ik vind co2 compenseren een goed idee, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als er een commerciele partij zoals CO2ok tussen gaat zitten die percentages van aankoopbedragen gaat incasseren. Dan kies je het businessmodel van een creditcardmaatschappij en dan ben je wat mij betreft van een goed doel aan het profiteren.

    Dus breng het aandeel terug tot een vast bedrag dat in verhouding staat tot de hoeveelheid moeite die jij als bedrijf erin stopt (en dan heb ik het over centen per transactie) en dan vind ik het als consument interessant.

  2. cas

    Het is ook geen compenseren, maar jouw uitstoot afkopen. Een goed gevoel kopen ondanks dat jouw bestelling misschien met de meest vervuilende diesel is bezorgd over de wereld.

  3. Thijs

    Hoi Dirk, als jij een aankoop doet via de app ontvangt ninja een commissie over deze aankoop. Het bedrag dat hier mee wordt verdiend wordt besteed aan goede doelen.

    Dus de besparingen op CO2 worden betaald van het marketingbudget van de adverteerders.

    Lees hier meer over hoe affiliate marketing werkt -> https://affiliateacademy.info/affiliate-marketing-betekenis/

    Groet,

    Thijs

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).