Vandaag heeft de jury bekend gemaakt dat het kunstwerk ‘Courage’ van ontwerper Mark van den Ham op het dak vanbedrijvencentrum Rudolf Magnus/Vondelparc komt: “Ik ben hartstikke blij dat mijn kunstwerk straks op het dak komt!”
De prijsvraag voor het ontwerp dat een ode aan Utrecht en de Tour de France brengt, heeft 38 inzendingen opgeleverd. De jury selecteerde eerder acht kunstwerken en is uiteindelijk tot een unaniem besluit gekomen en heeft ‘Courage’ van Mark van den Ham als winnaar gekozen. “Het woord roept talloze associaties op en verbindt deze moeiteloos aan de Grand Depart. Het is ook een esthetisch woord, als woordbeeld. De kleurverdeling en de compositie die dat oplevert is sterk en het is een universeel woord”, aldus de jury.
Rudolf Magnus ligt aan het parcours van de proloog en de 1e etappe van de Tour de France in Utrecht. De 40-jarige ontwerper Van den Ham wint €1000 voor zijn ontwerp en daarnaast is er €10.000 beschikbaar voor de realisatie. Het kunstwerk zal tijdelijk op het dak worden geplaatst. Van den Ham is blij verrast met zijn overwinning: “Voor mij kwam dit geheel onverwacht. Ik had een e-mail gekregen dat ik niet bij de laatste selectie zat. Blijkbaar was dit een verkeerde mailtje.”
De ontwerper kwam de oproep van de wedstrijd tegen en besloot direct mee te doen: “Ik vond het een super leuk idee van de organisatie en had meteen een idee in mijn hoofd. Zo wilde ik perse dat er een soort aanmoediging in grote letters op het pand moest komen.” Zijn inspiratie komt van de Tour zelf: “Echte Tour-fans schrijven de namen van coureurs en aanmoedigen op de straten van het parcours. Ik heb zelf een keer ‘courage’ voorbij zien komen en dat is me altijd bijgebleven.” Van den Ham kijkt zelf graag naar de Tour: “Je moet mij niet vragen wie er dit jaar gaat winnen, maar ik vind het zeker leuk om te kijken.”
Het 7m bij 2,5m grote ontwerp is in de kleuren van het wapen van Utrecht: rood en wit. De letters zijn van nader te bepalen kunststof en binnenin zal verlichting aangebracht worden. Het kunstwerk zal niet alleen de renners aanmoedigen, maar ook de Utrechters. “Tourrenners krijgen vanaf het dak van Rudolf Magnus ‘Courage’ mee. Helikopters van de Tour zullen het kunstwerk zeker spotten, omdat ‘Courage’ ook van bovenaf leesbaar is. Daarnaast zal iedere langs fietsende, rijdende, rennende of wandelende Utrechter ‘Courage’ meekrijgen. Deze universele aanmoediging is dus niet alleen voor de tourrenners, maar voor alle Utrechters en andere voorbijgangers”, aldus Van den Ham.

12 Reacties
ReagerenZullen tourrenners en voorbijgangers denken dat het een logo van een bedrijf is en verders weinig met kunst of aanmoediging te maken heeft? Ik hoop van niet!
Kinderachtig gedoe….
Godsamme wat een ontzettend lelijk ding. Krijg je leuke inzendingen en dan wordt dit gekozen, echt onbegrijpelijk.
Voor een paar maanden geen probleem. Hopelijk is contractueel wel goed vastgelegd dat het ding binnen 15 dagen na de Tour start verwijderd moet worden.
Is de vergunning al aangevraagd?
Courage? Google: architectenbureau, coverband,hotel, weerbaarheidstrainingen,restaurant, catering, jeu de boules, makelaars, hotels, schermvereniging, inlijsterij, foundation,psycholoog…enz enz. Allemaal bedrijven die de naam Courage dragen.
Het kunstwerk is gewoon bedrijfsreclameverlichting op een gebouw.
Geweldig project! Azijnpissers zullen er altijd zijn, maar de echte fietsfanaat zal de tekst herkennen en waarderen
Goed idee. Uitstekende winnaar wat mij betreft, over smaak valt niet te twisten. En inderdaad Hans azijnpissers zullen er altijd blijven. Niets van aantrekken, Utrecht is en blijft creatief!
@Jan: Azijnpissers zijn nodig. Om weerwoord te bieden tegen de hallelujah blaters. Als er -verspreid door de bevolking- geen azijnpissers zouden zijn, was Utrecht al drie keer naar de ratsmodee geweest. En of dit hele wielergel*l z’n geld op gaat brengen moeten we ook nog maar afwachten.
Maar één ding is zeker en daar heb je beslist gelijk in: Utrecht is en blijft ab-sol-uut creatief!
Alleen heeft dat creatieve Utrecht zich bij de voorgestelde ontwerpen niet erg laten zien. Hier heeft vooral obligaat, platgetreden en banaal Utrecht zich laten zien.
high courage comes before the fall
@jan, mensen mogen dus niet kritisch zijn volgens jouw.
En als je dit ‘Creatief’ noemt dan weet je niet wat Kunst echt is.
Gaaf ontwerp en tof initiatief!