Culturele Zondag gaat veranderen: ‘Toe aan opfrisbeurt’ Culturele Zondag gaat veranderen: ‘Toe aan opfrisbeurt’

Culturele Zondag gaat veranderen: ‘Toe aan opfrisbeurt’

Culturele Zondag gaat veranderen: ‘Toe aan opfrisbeurt’
Figgie op het Domplein. Foto Bas van Setten.
De Culturele Zondagen zoals we die nu kennen zijn niet meer van deze tijd. De organisatie maakt zelf bekend dat ‘de formule sleetse plekken vertoont’. Daarom gaat de eerste editie van 2020, de Nieuwjaarsduik, niet door en wordt er gewerkt aan een opfrisbeurt.

De Culturele Zondagen zoals we die nu kennen zijn niet meer van deze tijd. De organisatie maakt zelf bekend dat ‘de formule sleetse plekken vertoont’. Daarom gaat de eerste editie van 2020, de Nieuwjaarsduik, niet door en wordt er gewerkt aan een opfrisbeurt.

Al bijna twintig jaar zijn de Culturele Zondagen een begrip in Utrecht met talloze edities. Cor Jansen is nog niet heel lang directeur van Utrecht Marketing, de organisator van Culturele Zondag. Toen hij begon in maart van dit jaar heeft hij veel gesprekken gevoerd. “Ik kreeg te horen dat Culturele Zondag een onderscheidend merk is, relevant voor de stad is en echt Utrechts. Daar moeten we niet mee stoppen.”

Toch kreeg Jansen ook te horen dat de formule ‘sleetse plekken’ vertoonde. “De stad is natuurlijk veranderd sinds de eerste editie. Culturele Zondag begon in een tijd toen er nog niet eens koopzondagen waren in Utrecht. Het culturele speelveld, de stad en haar inwoners zijn niet meer hetzelfde als tijdens de eeuwwisseling. Hiermee is de context voor de Culturele Zondagen veranderd. Want moet een Culturele Zondag bijvoorbeeld ook niet gewoon op zaterdag kunnen, als dat beter past bij de stad?”

Opfrissen

Met bovenstaande in het achterhoofd wil de organisatie daarom de ‘formule Culturele Zondagen’ opfrissen. Jansen: “We moeten nog meer inzetten op samenwerkingen met verschillende partijen. We kregen te horen dat we vaak te autonoom opereren, terwijl we juist willen aansluiten bij gebeurtenissen in de stad en instellingen in alle wijken van Utrecht. Er is zo veel moois in de stad, en Culturele Zondag is een sterk merk, we moeten dat delen met elkaar.”

Culturele Zondag wil ook nog meer alle doelgroepen aanspreken in Utrecht, ‘van Leidsche Rijn tot Overvecht en van jong tot oud’.

Jansen: “Culturele Zondag Go West was een mooi voorbeeld, waarbij we de programmering lieten plaatsvinden in Utrecht-West. Maar eigenlijk ligt Utrecht-West tegenwoordig voor heel veel inwoners juist in het oosten van de stad. Zo zie je maar, de stad is veranderd.”

Offline

Met de veranderende tijd en stad vindt de organisatie ook dat er beter gecommuniceerd moet worden. Het uitgangspunt is minder papier en meer online. “De standaard moet digitaal worden, maar aangevuld met offline-communicatie. Het is nu eigenlijk nog andersom.”

Utrecht Marketing wil de nieuwe formule goed ontwikkelen en daar ook de tijd voor nemen. Daarom gaat de Nieuwjaarsduik, traditioneel het eerste evenement van Culture Zondag in het nieuwe jaar, niet plaatsvinden. Over andere Culturele Zondagen wordt nog gesproken. Het Uitfeest en het Kadeconcert staan wel al in de planning.

Organisatie

Utrecht Marketing krijgt een jaarlijks subsidiebedrag om cultuurparticipatie te bevorderen en doet dat onder meer door het organiseren van Culturele Zondagen. Het cultureel evenement is 5 keer per jaar en heeft een specifiek thema. Eerder dit jaar ging een editie van het evenement niet door omdat de ambities niet waargemaakt konden worden.

Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart, met als bedoeling cultuur gratis en laagdrempelig voor inwoners van Utrecht mogelijk te maken.

11 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    “eigenlijk ligt Utrecht-West tegenwoordig voor heel veel inwoners juist in het oosten van de stad.”
    Opmerkelijke uitspraak, hij heeft kennelijk alleen maar met studenten en de groene elite in oost gesproken die nooit in west komen omdat het te ver fietsen is?

    Dat vermoeden wordt bevestigd door “Het uitgangspunt is minder papier en meer online”. Minder papier is de groene gedachte en meer online komt neer op nog meer verwarring voor een groep die toch al de weg kwijt is…

    Wat blijkt uit: “Eerder dit jaar ging een editie van het evenement niet door omdat de ambities niet waargemaakt konden worden….”

  2. Joske

    Doe dan iets aan het overaanbod.

    De culturele zondagen worden veel te vaak georganiseerd, waardoor ze niet meer een echte en unieke identiteit hebben en nauwelijks meer aandacht krijgen. We weten het nu wel.

    Wat je te zien krijgt is dan ook niet meer echt vaak nieuw te noemen, maar eerder een verplicht nummertje. Tijdens de dagen zelf zie je ook door de bomen het bos niet en dan is er ook nog vaak een verplicht themaatje opgeplakt.

    In dit geval is wat minder veel beter.

  3. Genreatie XYZ.....

    @ Koel Hoofd

    Ok Boomer!

  4. PvC

    Koel Hoofd: Ik denk dat gedoeld wordt op het enorme Leidsche Rijn. Van daaruit ligt het voormalige ‘Utrecht West’ in het oosten. Dus niets te maken met ‘studenten en groene elite in oost’.

  5. Erwin

    @Koel hoofd: als west-utrecht voor personen in het oosten ligt, gaat het dus niet om personen die in oost-utrecht wonen maar om personen die ten westen van west-utrecht wonen. Pak anders je bosatlas er nog ff bij.

  6. isabelle

    Culturele Zondag is helemaal geen sterk merk meer! En ook geen onderscheidend merk. Dat zul je dan wel op je eigen afdeling gehoord hebben, Cor Jansen.

    Ontsla de helft van je vastgeroeste medewerkers en ga aan de slag met maximaal twee UTRECHT – zondagen. Waar je relevante en onderscheidende nieuwswaardigheden presenteert. Is echt genoeg. Zo dynamisch zijn we nu ook weer niet hoor.

  7. Harm

    @Koel Hooft: NEIN. Pak nog even je kompasje en verplaats je zelf naar Utrechts’ westen: Leidsche Rijn, Vleuten, De Meern, Haarzuilens….

  8. MJPD

    @Genreatie XYZ
    Ah, een millennial schijnt wat duidelijk te willen maken.

  9. jos stelling

    Het is niet het enige dat stuk gaat aan het ‘top-down’ denken. Beter luisteren!!!

  10. Koel Hoofd

    @ Harm
    LR heeft Vleuten, De meern en Haarzuilens opgeslokt, maar is geen Utrecht, slechts op papier. Aan de andere kant van het kanaal wonen de VVD stemmers, hebben ze gemiddeld 1.3 auto per huishouden en wonen veel gezinnen in huisjes met tuintjes. Veel Utrechters zijn er ooit heen gegaan juist om Utrecht stad te ontvluchten. Ze komen ook minder in Utrecht omdat ze er niets meer te zoeken hebben anders dan parttime werk, en er met de auto niet mogen komen maar verplicht moeten fietsen of met de trein.

    @MJPD
    Millennials schijnen maar niet te willen begrijpen dat ze ook geaborteerd hadden kunnen worden door die boomers. Bijten in de voedende en zorgende hand is een kenmerk van de onderontwikkelde geest.

  11. claudia

    Culturele zondagen is nog steeds een leuke manier om er met een kleine beurs op uit te gaan en aanbod te zien. Nieuw of in de herhaling. Graag , veel, vaak in een oud jasje of een nieuw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).