D66 wil na verkiezingen fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam | De Utrechtse Internet Courant D66 wil na verkiezingen fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam | De Utrechtse Internet Courant

D66 wil na verkiezingen fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam

D66 wil na verkiezingen fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam
Met wind tegen kan fietsen nog wel eens vervelend zijn. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
Ongeveer 150 miljoen euro wil D66 investeren in de aanleg van fietssnelwegen in Nederland. Dat laat de partij weten in aanloop naar de verkiezingen. Eén van de eerste fietssnelwegen moet komen te liggen tussen Utrecht en Amsterdam. 

Ongeveer 150 miljoen euro wil D66 investeren in de aanleg van fietssnelwegen in Nederland. Dat laat de partij weten in aanloop naar de verkiezingen. Eén van de eerste fietssnelwegen moet komen te liggen tussen Utrecht en Amsterdam. 

De investering van de fietssnelweg richting de hoofdstad moet zich terugverdienen doordat er minder files komen en door de gezondheidswinst. “Fitte mensen voelen zich beter én de betere bereikbaarheid is goed voor de economie”, zegt Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van de partij. De partij stelt dat er momenteel nog geen financiering is voor het dergelijke wegen, maar dat moet na de verkiezingen worden vrijgemaakt.

Het Utrechtse raadslid, en kandidaat Tweede Kamerlid, Matthijs Sienot van D66 vult zijn partijgenoot aan: “Mensen pakken steeds vaker de fiets. Ook voor woon-werkverkeer op langere afstanden. D66 wil dat voor mensen makkelijker maken. Daarom willen wij dat de fietssnelweg van Utrecht naar Amsterdam snel wordt aangelegd. Het is toch heerlijk als je uit Breukelen komt en je kan makkelijk de fiets pakken om naar Utrecht te gaan?”

Fietssnelwegen zijn brede fietspaden zonder onderbrekingen. Dus geen stoplichten en waar nodig wordt het fietspad ondertunneld. In Gelderland is er reeds een ‘snelfietsroute’ (zoals de de officiële benaming voor fietssnelwegen luidt) aangelegd, zo laat de woordvoering van de Fietsersbond weten.

Zo’n fietspad heeft ook speciale verlichting. Mensen die er vaak gebruik van maken, kunnen met een speciale app de lichten op de route instellen. Als je van oranje verlichting houdt, is de route oranje verlicht op het moment dat je aan komt fietsen.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Hannah

    Zou goed idee zijn als er dan ook waaierverzamelplaatsen worden aangelegd.

    Van daaruit zou je in een groep van zes fietsers in een dubbele waaier – dat wil zeggen twee rijen van drie fietsers waarbij de kopman/vrouw voortdurend wordt afgewisseld – vrijwel in de luwte een zeer hoog tempo kunnen halen.

    Vraag is natuurlijk wel waarom je in hemelsnaam op hoge snelheid van Utrecht naar Amsterdam zou willen fietsen…. (omgekeerd snap ik het wel)

  2. Joris

    Ik fiets geregeld van Utrecht naar mijn werk in A’dam. Lekker langs het Rijnkanaal, mooie lange stukken rechte weg zonder al te veel onderbrekingen! Prima mooie weg… zou niet weten, behalve dan prestige project, waarom je daar een gedrocht met “disco”verlichtingweg moet neerleggen.

  3. Maarten Rooijmans

    Het wordt met elektromotoren alleen maar makkelijker om grotere afstanden te gebruiken. Het aanleggen van meer fietssnelwegen is een logische vervolgstap, de vraag is meer wanneer dit gaat gebeuren dan of het er ooit van komt

  4. Arie Slob

    Het is reeds al zeer gemakkelijk en fijn fietsen van Utrecht naar Amsterdam. Weggwgooid geld.

  5. Katja

    Toen de A2 werd verlegd opperde ik al dat de oude A2 een mooie fietsweg zou zijn, maar nee hoor…en nu voor veel geld alsnog eentje aanleggen.

  6. Snel Weg

    Die Katja toch. Ze luisteren ook nooit naar je.

  7. Scherpschutter

    Ik heb hier wel eens gekscherend geroepen dat Lot van Hooijdonk stiekem droomt van het afschaffen van de A2 om er één grote fiets en paardenbaan van te maken. En dan komt nu D66 met dit voorstel haha!

    Op de fiets naar Amsterdam! Hilarisch! Ik kom niet meer bij….

  8. J.H.M. Blom

    Waarom altijd plannen ná de verkiezingen. We leven in het heden! Na de verkiezingen komt er meestal niets van terecht.

  9. E.jacobie.

    Kunnen beter met dat geld wandelpaden voor onze ouderen maken,dat zou iets zijn om op te stemmen !!!!
    Maar nu ??????

  10. Willem

    Hallo Scherpschutter, hoezo kom je niet meer bij?
    Utrecht- Amsterdam is prima te doen hoor. Ik werk in A’dam Zuid-Oost en woon in Utrecht en rij dagelijks naar mijn werk en weer terug. Goed voor het milieu, voor mijn gezondheid en mijn humeur. Moet je ook eens proberen!

  11. vanpuffelen

    Stappen ze bij D’66 zelf wel eens op de fiets. Er ligt namelijk al een prima fietspad/parallelweg langs het Amsterdams Rijnkanaal waarmee je perfect naar Amsterdam kan fietsen. Zou zonde zijn om hier, op enkele plekken na, nog geld in te steken.

  12. bart

    Fiets ook geregeld naar Amsterdam vanuit het centrum van Utrecht. Zeker het stuk over de Amsterdamse Straatweg, door Maarsen is vatbaar voor verbetering. Denk dat niemand zit te wachten op dwaasheden als in kleur verstelbare straatverlichting.

  13. Fons

    Goed plan!
    Het gaat er hierbij waarschijnlijk ook niet hoofdzakelijk om om het fietsen van Utrecht naar Amsterdam te faciliteren (of vice versa), maar om een ieder die in het tussengelegen gebied woont de mogelijkheid te bieden om naar Amsterdam ofwel Utrecht te fietsen. Als ik in Breukelen of Wilnis zou wonen zou ik (op droge dagen) zeker overwegen of per fiets naar mijn werk in Amsterdam te reizen.
    Zelfs Utrecht-Amsterdam is wel te doen als je een elektrische aangedreven fiets hebt.

  14. cas

    neoliberaal verkiezingspraatje…. meer niet.

  15. Marcel

    Goed plan. 150 miljoen. Alle Nederlanders of Utrechters gaan dit betalen. Stelt niks voor. Iedere Nederlander gewoon 100 euri vragen met de garantie dat als ie fietst hij ook langer leeft. Is wel naast de A2 dus beetje vervuiling van de auto maar als het waait heb je er minder last van. Moeten we ook nog koek en zopie tent neerzetten en toilet natuurlijk want een toilet zit al in de trein en daar moet je ook je behoefte kunnen doen. In het wild plassen mag natuurlijk niet. Met een e bike die 42 km gaat per uur ben je zo in Amsterdam. Die E bike kost wel 5200 euri maar de Nederlander mag dat weer van de werkgever terugvragen. De werkgever zal alleen het product wat ie verkoopt duurder maken zodat de Nederlander dan ook meer moet betalen. Het is simpel. In de politiek moet je iets zeggen en dan gaan we met z’n allen fantaseren. Heb ik net ook gedaan. Dankzij D66 heb ik vanmorgen al weer gelachen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).