De Helling wordt volwassen: ‘We kunnen eindelijk vooruit kijken’ | De Utrechtse Internet Courant De Helling wordt volwassen: ‘We kunnen eindelijk vooruit kijken’ | De Utrechtse Internet Courant

De Helling wordt volwassen: ‘We kunnen eindelijk vooruit kijken’

De Helling wordt volwassen: ‘We kunnen eindelijk vooruit kijken’
De Helling in Utrecht. Foto: Maan Limburg/De Helling
Het Utrechtse podium De Helling op Rotsoord heeft in oktober het 15-jarig bestaan gevierd. De Helling opende in 2003 haar deuren en organiseerde daarom een feestweekend. Een mooi moment om met directeur Ron van der Meer terug en naar de toekomst te kijken.

Het Utrechtse podium De Helling op Rotsoord heeft in oktober het 15-jarig bestaan gevierd. De Helling opende in 2003 haar deuren en organiseerde daarom een feestweekend. Een mooi moment om met directeur Ron van der Meer terug en naar de toekomst te kijken.

Het jubileumweekend van 18 tot en met 20 oktober was een mooie doorsnede van wat bezoekers voorgeschoteld kunnen krijgen in De Helling. Met hiphop, dance en rock was het aanbod breed – zoals wekelijks het geval is. Vooral het programmeren van het Vlaamse electrorockduo Vive La Fête was bijzonder: ze traden ook tijdens het openingsweekend van De Helling in 2003 op. Ron van der Meer (51) lacht: “Eigenlijk was het toevallig, maar dat mag de pret niet drukken.”

Van der Meer, sinds 2016 directeur van het podium, is sowieso in een opperbeste stemming. Er is dan ook wat te vieren: het gaat goed met De Helling na een aantal moeilijke jaren. Van der Meer ging als projectmanager in 2014 aan de slag bij Tivoli Oudegracht. Het was het laatste jaar van dat podium voordat de verhuizing naar TivoliVredenburg een feit was.

Tivoli De Helling en Tivoli Oudegracht waren destijds al twee stichtingen, maar wel innige broertjes. De sluiting van de Oudegracht had dan ook veel invloed op De Helling. “Iedereen was toen druk met het nieuwe pand op het Vredenburg of het megadrukke programma aan de Oudegracht, want elk bandje wilde daar nog één keer spelen”, vertelt Van der Meer. Hij kijkt terug op de periode als druk maar wel heel bijzonder. Het betekende wel dat er een hoop moest gebeuren toen de twee stichtingen volledig werden losgekoppeld. De Helling moest op eigen benen verder. Hij zucht even kort: “Dat was een hectische periode.”

Je begon in een periode waarin er veel gebeurde bij poppodia in Utrecht.

“Het was heel leuk om te starten bij De Helling, juist omdat het zo’n moeilijke periode was. Een ongelooflijk grote speler kwam erbij in Utrecht en we moesten uitvinden hoe we daarmee om moesten gaan. Dat is zeker twee jaar heel lastig geweest. We moesten opnieuw beginnen en iedereen wilde in het begin graag naar TivoliVredenburg. Terecht ook, het is natuurlijk een super locatie.”

Hoe zou je De Helling omschrijven in de eerste tien jaar na de oprichting?

“Aan de Oudegracht kon er niet zo hard muziek worden gedraaid en kon je voor de hardere feestjes – zoals hardcore – naar De Helling. We hadden het beste geluid van Nederland, eigenlijk stond het vooral daarom bekend. Het was en is ook een perfect formaat voor een tussenpodium. Met een publiek van driehonderd man is het al heel gezellig. Daarnaast is het heel toegankelijk. Als ik naar een bandje wil kijken, pak ik de fiets, die zet ik tegen de muur aan en ik ga naar binnen.” Van der Meer denkt nog even na: “Ongedwongen en eigenzinnig. Dat is het.”

Hoe staat het podium nu bekend volgens jou?

“We zijn nog steeds dat tussenpodium. De keten voor veel bandjes in Utrecht is: dB’s, Ekko, De Helling, Pandora en Ronda. We zitten dus precies het midden van de keten voor veel bands. Als wij een bandje hebben dat eigenlijk te goed doet met de verkoop van kaarten schuiven we het ook door. Zo was de Utrechtse band Rondé binnen een uur uitverkocht. Dan kunnen we heel stoer doen, maar we kunnen er ook voor kiezen om de band naar de TivoliVredenburg door te schuiven. Dat is voor de band en voor het publiek leuker. En uiteindelijk doen we het voor het publiek. Als bedrijf moet je eigenlijk zeggen dat je alles in je eigen pand wil hebben, maar het gaat er ook om wat je de bezoekers in de stad kan bieden.”

Dan moet je wel een goede verstandhouding hebben met de andere podia in Utrecht.

“Het kan inderdaad alleen maar omdat we in de Utrechtse muziekscene zo goed met elkaar omgaan. In Amsterdam zou het onmogelijk zijn, maar we werken hier heel goed samen. Als er een grote band wordt geboekt komen vaak drie bandjes mee. Die worden dan op andere plekken geprogrammeerd. Er is een hele grote kruisbestuiving. We hebben het geluk dat er, in vergelijking met andere steden, een enorme animo is van bands. Daarnaast kennen bezoekers in Utrecht het kwaliteitsniveau. Wel moet je uiteraard een eigen smoelwerk hebben. Je moet bestaansrecht en een eigen identiteit hebben.”

Nu ben je er zelf over begonnen. Wat is de identiteit van De Helling?

“We zijn ongelooflijk breed. Goed in metal, Nederlandstalige hiphop en dance, maar vooral divers. Ik denk dat je ook geen nichepodium meer kan zijn. Wij hebben landelijk wel aantrekkingskracht, maar vooral voor bepaalde programma’s. We hebben ook een buurtfunctie. Zeker met de enorme ontwikkeling van Rotsoord, denk ik dat we nog meer de connectie met de buurt moeten zoeken. We willen laten zien dat we geen grote zwarte doos zijn.”

Dat is wel vaak de kritiek van voorbijgangers. Een afgesloten zwarte doos die vaak dicht is.

Van der Meer lacht: “We hebben het idee weleens gehad om het pand aan de buitenkant knalgeel te schilderen. Dat doen we voorlopig maar niet. Wel hebben we een roerige periode achter de rug waarna we ons nu weer kunnen concentreren op de toekomst. Een van de grootste veranderingen is het weghalen van de rookruimte. Daardoor hebben we een groter café en kunnen we daar gratis evenementen op de woensdagavonden programmeren. Zo kunnen meer mensen gewoon even naar binnenlopen en een biertje drinken. Als ze het niets vinden zijn ze zo weer weg.”

Wat kunnen mensen verwachten op de woensdag?

“Compleet verschillende initiatieven moeten hier op het podium komen waar eerst de rookruimte was. Het is vooral bedoeld als een talentontwikkeling. Er is ruimte voor spoken word, poëzie of crossovers met klassiek. Dat kon eerder niet, omdat we De Helling niet open konden gooien voor vijftig man. We liepen al twee jaar met het plan rond, maar nu gaan we het echt doen. We hebben een pand dat eigenlijk verdomd veel uren in de week leeg is. We hebben super geluid en licht dus daar willen we ook veel meer mee doen. Samenwerkingen met de HKU of de Kunstacademie is voor ons de toekomst. Ook overdag. Het is doodzonde als het leeg is en we zijn erg geschikt als kweekvijver voor talent.”

Rico & Sticks

En ook met de buurt wordt meer connectie gezocht?

“De ontwikkeling van het gebied om ons heen is eigenlijk de grootste vooruitgang van de afgelopen jaren. Twee jaar geleden was er al het idee voor een festival en afgelopen zomer hebben we het gewoon gedaan. Samen met Danny Knijff van LE:EN organiseerden we een het festival HE:LEEN. Dan zie je hoeveel leuke ondernemers er in dit gebied zijn. Ik vind dat wij dan een taak hebben om hun te begeleiden op zo’n dag. Het is onze core business. Wij moeten leidend zijn op cultureel gebied voor de buurt.”

Al met al een goed jaar?

“De bezoeker heeft altijd gelijk. Vorig jaar hadden we 51.000 bezoekers en 195 producties. De bezoeker waardeert ons dus. Dat is het belangrijkste. En we hebben eindelijk tijd om plannen uit te werken die we al langer hadden. We kunnen nu met frisse moed de toekomst tegemoet. Daar heb ik enorm veel zin in.”

Als laatste nog vijf korte vragen:

Favoriete optreden in De Helling

“Glass Animals in 2015. Ik zie veel optredens, maar ik kwam hier binnen en dacht: wow. Ik was verrast en dat is eigenlijk het mooiste. Als je niet weet wat je gaat krijgen en het is dan zo’n bijzondere sound.”

Grootste talent

“Dan zeg ik FATA BOOM, een dance-act. Die zijn zo gek en tof. Ik denk dat daar toekomst voor is. Ze zullen de Ronda niet direct vol spelen, maar zij moeten ook dromen.”

Gekste verzoek van een band

“Ik had er zojuist nog een. Een niet nader te noemen artiest moest na zijn optreden zo snel mogelijk weg, omdat hij zijn kind om 07.00 uur moest ophalen in Engeland. We moeten dus het programma zo maken dat hij op tijd kan stoppen om zijn kinderen op te halen.”

Wie zou je nog graag eens willen zien

“Paul Weller, onder meer bekend van The Jam. Dat is mijn held in de muziek. Hij stond laatst in TivoliVredenburg. Hij was zo belangrijk voor de Engelse popmuziek. Echt een meneer. Of het ook haalbaar is? Ik denk dat het onmogelijk is. Of er moet iets heel geks gebeuren.”

Favoriete podium buiten De Helling

“De Vera in Groningen is een begrip. Zie al die bands maar eens naar Groningen te krijgen. In Utrecht kan je nog zeggen dat het dichtbij Amsterdam is, maar toch heeft de Vera echt een fijne sfeer.”

2 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Laten we niet vergeten dat deuren al veel langer openstonden van dit pand, maar dat het toen nog “De Vloer” werd genoemd en door Tivoli kant en klaar werd overgenomen.

  2. Herman

    Kan die lelijke loods niet ergens anders heen, is samen met de voormalige Boll garage nogal een misplaatst iets naast het Vaartse Rijn station en alle nieuwbouw op Rotsoord.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).