DEPOT: het eerste creatieve warenhuis van Utrecht - De Utrechtse Internet Courant DEPOT: het eerste creatieve warenhuis van Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

DEPOT: het eerste creatieve warenhuis van Utrecht

DEPOT: het eerste creatieve warenhuis van Utrecht
Het eerste creatieve warenhuis van Utrecht, DEPOT, opent in het voorjaar van 2016 de deuren aan de Concordiastraat 80. Om de laatste verbouwingen te kunnen financieren zijn initiatiefnemers Rod Hensen en Roswita Warmerdamze gisteren een crowdfunding gestart, hiermee hopen ze de laatste 80.000 euro binnen te halen.

Het eerste creatieve warenhuis van Utrecht, DEPOT, opent in het voorjaar van 2016 de deuren aan de Concordiastraat 80. Om de laatste verbouwingen te kunnen financieren zijn initiatiefnemers Rod Hensen en Roswita Warmerdamze gisteren een crowdfunding gestart, hiermee hopen ze de laatste 80.000 euro binnen te halen.

In DEPOT ontmoeten zes dagen per week kunst, muziek, eten, drinken, literatuur, theater, film, mode en interieur elkaar onder één dak. “Al jaren horen we dat mensen in Utrecht op zoek zijn naar een vernieuwende, creatieve plek”, vertelt Rod. “Na 2,5 jaar voorbereiding mogen we nu eindelijk van de daken schreeuwen dat die plek eraan komt!”

Het creatieve warenhuis komt in een industriële loods uit 1891 en is zo’n 2000 m2 groot. In DEPOT komt een food court met acht verschillende (wereld)keukens. Deze keukens veranderen regelmatig waardoor je eigenlijk nooit weet wat je gaat vinden als je na een tijdje weer bij DEPOT komt. Ook komen er winkels met designerspullen, Japanse gadgets, independent magazines en is er ruimte voor pop-up initiatieven. Verder is er een mini-filmzaal met zo’n vijftig stoelen en een podiumzaal met een capaciteit voor maximaal 700 personen.

Rod en Roswita vinden het vooral belangrijk om vernieuwende kunstenaars en makers uit allerlei uithoeken en disciplines een podium te geven om zichzelf te presenteren en te ontwikkelen. Voor bezoekers blijft op deze manier elk bezoek anders, vanwege het wisselende aanbod aan activiteiten en producten. Rod en Roswita vinden het daarbij erg belangrijk dat alles betaalbaar blijft.

Voor het warenhuis is in totaal 600.000 euro nodig. Het meeste geld komt van investeerders als de gemeente Utrecht, Triodos Bank, kfHein Fonds, Fonds Cultuur+Ondernemen en Grolsch. Om aan het volledige bedrag te komen start DEPOT nu een crowdfunding zodat ze in het voorjaar van 2016 open kunnen. Voor donateurs heeft DEPOT verschillende beloningen zoals gratis bier en een canvas tas.

5 Reacties

Reageren
  1. Pim

    Echt een briljant initiatief, goed opgezet ook qua financiering. We wonen om de hoek en kunnen niet wachten tot ‘t los gaat!

  2. Pam

    Super initiatief !…..eigenlijk vrijdicht bij CS, ..belangrijk om richting de 900 passerende treinen per etmaal… goede signalering te maken..

  3. Joost

    Roswita en Rod hebben ons rondgeleid door het plan en tekst en uitleg gegeven. Het zit fantastisch in elkaar.
    Bottom-up wordt het ontwikkeld waardoor het -denken wij- puur, eerlijk en zielvol blijft. Ik geloof er heilig in dat dit een heerlijke plek gaat worden om te vertoeven. Echt een dikke plus voor de wijk.
    Waar vinden we meer van deze initiatiefnemers?

  4. Ivar

    Net vernomen dat de Triodosbank en de gemeente Utrecht hebben gesommeerd dat hun namen van de website van Depot af moesten. Ik heb de vergunning aanvraag opgevraagd en bijzondere zaken gelezen. Sluitingstijden vrij en zat 4.00 uur en andere dagen 1.00 uur. Clubnachten en dansavonden zijn nodig voor een sluitende begroting. Rond de 1400 bezoekers per dag en 2000 bij 2 wekelijks evenementen. Verkeerslogistiek is enorm en het is de bedoeling dat met enkele bewoners even op te lossen.

  5. Willeke

    Een op het eerste oog leuk initiatief. Alleen bij het doornemen van de vergunningsaanvraag, welke versneld is aangevraagd, gingen mijn wenkbrauwen toch wel omhoog. De grootsheid van het project, de bezoekersaantallen en dat dicht aan een woonwijk. Alle bezoekers en leveranciers moeten door deze wijk, een andere weg is er niet. Openingstijden tot 04uur en 1 keer per maand grote festivals, leuk idee, maar was dat ook wat er afgelopen zomer aan de buurt is gepresenteerd? Is daar gesproken over deze openingstijden? En de bezoekersaantallen?
    Ik ben niet tegen kleinschalige initiatieven, levendigheid is goed, maar leefbaarheid vind ik als buurtbewoner toch belangrijker!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).