Deze kunstwerken worden straks gemaakt van restmateriaal van de Utrechtse Domtoren Deze kunstwerken worden straks gemaakt van restmateriaal van de Utrechtse Domtoren

Deze kunstwerken worden straks gemaakt van restmateriaal van de Utrechtse Domtoren

Deze kunstwerken worden straks gemaakt van restmateriaal van de Utrechtse Domtoren
V.l.n.r. Martin Verspeek, juryleden Bianca Ernst, Eelco Eerenberg, Guido Braam en Jay Tromp (Handdruk van de Dom). Foto: thepodcastgarden.com / Ruben May
Van het materiaal dat vrijkomt tijdens de restauratie van de Domtoren wordt onder meer een spijtmuur en een sculptuur gemaakt. Deze initiatieven zijn namelijk de winnaars van de ideeënwedstrijd ‘Van Dom tot steengoed’ van Utrecht Marketing. Daarnaast krijgt een ander initiatief ook restmateriaal om er vervolgens een dildo van te maken.

Van het materiaal dat vrijkomt tijdens de restauratie van de Domtoren wordt onder meer een spijtmuur en een sculptuur gemaakt. Deze initiatieven zijn namelijk de winnaars van de ideeënwedstrijd ‘Van Dom tot steengoed’ van Utrecht Marketing. Daarnaast krijgt een ander initiatief ook restmateriaal om er vervolgens een dildo van te maken.

Het idee ontstond om het materiaal dat vrijkomt tijdens de restauratie van de Domtoren een tweede leven te geven. Iedereen kon een plan indienen en uiteindelijk koos een jury een winnaar en ook het publiek mocht een favoriet aanwijzen.

De jury bestond uit duurzaam ondernemer Guido Braam, oprichter van het Hof van Cartesius Bianca Ernst en wethouder Eelco Eerenberg. Zij kozen voor Martin Verspeek met zijn initiatief Dom geweest.

Spijtmuur

Verspeek gaat van het restmateriaal een spijtmuur bouwen, waar iedereen grote of kleine spijtbetuigingen kan inleveren. De meest aansprekende worden op stenen geschreven die maandelijks aan de muur worden toegevoegd. Verspeek ziet zijn muur het liefst op het Domplein verrijzen, maar of het werk daar ook komt is nog niet bekend.

Het publiek koos voor Handdruk van de Dom, een sculptuur bestaande uit drie handen. Met het kunstwerk willen de vijf bedenkers vaklieden eren en aandacht vragen voor het ambacht, iets dat volgens hen in de huidige maatschappij een beetje verloren gaat.

Scholieren

De bedenkers van Handdruk van de Dom hebben nog geen definitieve plek voor hun sculptuur aangewezen. Omdat ze zoveel mogelijk scholieren willen bereiken hebben ze meerdere plekken in Utrecht aangewezen waar het werk op relatief korte afstand van verschillende middelbare scholen komt te staan.

Beide winnende ideeën krijgen naast puin, gruis en blokken afkomstig van de Domtoren, ook een startbedrag om de productie van hun idee uit te voeren.

Dildo

Daarnaast krijgen drie andere deelnemers die meededen weliswaar geen geldprijs, maar wel professionele ondersteuning en materiaal om hun ideeën uit te voeren. Eén hiervan is DilDom.

Dit idee is geopperd door Wesley Uyleman en hij wil van het restmateriaal een dildo maken. “Als je Utrecht woont wil je graag langs de gracht of in het centrum wonen en het liefst wil je uitzicht op de Dom. Maar dat is natuurlijk haast niet mogelijk”, aldus Uyleman. “Maar wat als we ‘de Dom’ zo dicht mogelijk naar mensen kunnen brengen. Waar zij in volle teugen van kunnen genieten.”

Uyleman gaat daarom een dildo maken van het restmateriaal van de Domtoren. “Zo kan iedereen genieten; Van het hoogste punt naar jouw hoogtepunt.”

10 Reacties

Reageren
  1. Pol

    Ik heb nu al spijt voor die ondersteuning van een dildo…..
    Dus die muur deugt zeker!

  2. Realist

    Eén dildo waar iedereen van kan genieten lijkt haast onhaalbaar maar ik wens de kunstenaar succes ermee.

  3. W

    Hebben 4 mannen en maar 1 vrouw gekozen?!

  4. RABE

    Gaat daar ons cultuurgeld naar toe??? Gewoon belasting geld dus voor een dildo.
    Wordt het niet gewoon een stenen kunst lul??
    Of kunnen er ook batterijen in???
    Het moet niet veel gekker worden.

  5. Arie

    Geen enkel bezwaar tegen dildo’s, maar wel om daarvoor restmateriaal van Religieus Erfgoed te gebruiken! Kwetsend!

  6. Scherpschutter

    @Arie

    Dat is exact de symbolische bedoeling. Vergist u zich niet, de Utrechtse kunst en cultuursector wordt bestierd door een paar absolute nihilisten die een geheel andere religie aanhangen….

  7. G. Veldhuijzen

    Dit z.g. restmateriaal is dus gewoon een onderdeel van de Utrechtse Domtoren en had daarook moeten blijven zitten, we hebben tenslotte te maken met een zeer belangrijk monument !. Als ik de plannen voor het z.g. restmateriaal zie lijkt het een grote hoeveelheid ( hoeveel, vraag aan DUIC ?.) dat wijst op een, historisch gezien, nodeloos, ingrijpende nieuwbouw van een belangrijk monument. In het huidige tijdsgewricht zijn slopende drilboren blijkbaar belangrijker dan een visie hoe het op langere termijn met ons Cultureel Erfgoed moet gaan ?. De mode van korte termijn visies is inmiddels zowel een gemeentelijk, provinciaal als landelijk probleem.

  8. Hetty

    Prachtig, die Spijtmuur, en ook de Handen zijn geweldig. Hopelijk worden deze twee kunstwerken hufterproof gemaakt, en worden de handen op een plek met cameratoezicht geplaatst. En de Dildom, zo leuk en origineel, ik zie ze in gedachten al te koop staan in de VVV-winkel….Domgruis, omhuld door een doorzichtige laag van kunststof dan wel glas. Mooi verzamelobject.

  9. Hetty

    Voor op het Domplein…een reusachtig DOMinospel mochten er nog stenen overblijven….Wel opletten, dat de stenen niet worden meegenomen.

  10. George Knight

    @Arie
    U zegt dat de Utrechtse kunst- en cultuursector wordt bestuurd door een paar absolute nihilisten. Dat kan zo zijn, maar volgt niet uit dit project. Integendeel, dit project staat haaks op de Utrechtse kunstsector.

    Wat namelijk opvalt is dat de Utrechtse kunst- en cultuursector buiten dit project gehouden is. Als er een verwijt te maken valt over de bedenkelijke kwaliteit van de ‘ideeënwedstrijd’, dan moet dat initiator Utrecht Marketing toegerekend worden. Die is hiervoor verantwoordelijk.

    Reken maar na, in de jury zitten geen kunstenaars of beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij kunst of Culturele Zaken. Wethouder Eelco Eerenberg is geen wethouder van Cultuur, maar van Vastgoed. Verder zitten er twee ondernemers in de jury die volgens het bericht geen expertise op het gebied van kunst hebben.

    Art Utrecht dat de beeldende kunsten coördineert in de stad is niet betrokken bij dit project. Het Centraal Museum is niet betrokken bij dit project. Professionele Utrechtse kunstenaars zijn niet betrokken bij dit project. Wethouder Anke Klein (Cultuur) en Culturele Zaken zijn niet betrokken bij dit project.

    De kunstsector schittert door afwezigheid. Die constatering lijkt te leiden tot de meest interessante en veelzeggende vraag over deze ideeënwedstrijd. Namelijk waarom is de Utrechtse kunstsector hier op geen enkele manier bij betrokken?

    Het beeld wat eruit volgt is die van amateurisme. Utrecht Marketing zet voor de zoveelste keer de Dom in voor de promotie van de stad. Dat is prima en past blijkbaar bij de gedachtenwereld en het niveau van Utrecht Marketing.

    Laten we de uitkomst van de wedstrijd dus niet de Utrechtse kunst- en cultuursector verwijten, want die is er niet bij betrokken. Anders was het niveau van de inzendingen ongetwijfeld hoger geweest. Met plannen van professionele kunstenaars en minder platte hoogtepunten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).