Directeur Vera Carasso vertrekt bij Museum Speelklok | De Utrechtse Internet Courant Directeur Vera Carasso vertrekt bij Museum Speelklok | De Utrechtse Internet Courant

Directeur Vera Carasso vertrekt bij Museum Speelklok

Directeur Vera Carasso vertrekt bij Museum Speelklok

Vera Carasso zal per 1 september 2014 aftreden als directeur van Museum Speelklok, ze gaat naar eigen zeggen “een nieuwe uitdaging aan” als zakelijk directeur van het conceptbureau Creatuals in Amsterdam. Klaas Dirk Bruintjes zal haar tijdelijk opvolgen.

Of het vertrek – naast de ‘nieuwe uitdaging’ – te maken heeft met het dalende bezoekersaantal, is niet bekend. De afgelopen jaren ging het niet goed met het museum. In twee jaar daalde het aantal bezoekers van 110.000 in 2011 naar 83.000. Daarnaast zeggen critici dat draaiorgels een steeds kleinere rol kregen in het museum, terwijl die instrumenten de basis vormen van de collectie.

Carasso trad in 2009 in dienst van het museum. Onder haar leiding werd o.a. de tentoonstelling “SingSong, Schatten uit de Verboden Stad” gerealiseerd en werd het museum opnieuw ingericht en verbouwd.

Klaas Dirk Bruintjes zal haar tijdelijk opvolgen. Hij is thans lid van de Raad van Toezicht van het museum, maar zal uittreden per 1 juli 2014. Al eerder was hij directeur ad interim van Museum Speelklok. Bruintjes zal aanblijven tot er een nieuwe directeur is gevonden.

2 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Ik vraag me af of draaiorgels wel de spil vormden. Dat was misschien ooit zo, maar voor zover mij bekend is al vanaf de periode met Jan-Jaap Haspels (dus al in de 80-er jaren) het museum gebaseerd op “speelautomaten” ofwel alle mechanische muziekautomaten. Vandaar de oude naam ‘van speelklok tot pierement’.
    Persoonlijk zou ik veel eerder niet meer komen als de spil gevormd zou worden door draaiorgels. Ik denk eigenlijk dat mijnheer Snoerwang van het KDV nog steeds een beetje gepikeerd is over de naamswijziging in ‘Museum Speelklok’ en nu de gelegenheid aangrijpt om zijn gram te halen.

  2. Dick

    Volgens mij is het Unique Selling Point van het museum automatisch spelende instrumenten. Om grote bezoekersaantallen te krijgen moet er fun zijn in een museum, zie het spoorwegmuseum waar het inhoudelijk ook niet over treinen gaan maar meer over de ‘treinbeleving’. En dan moet je je afvragen wat er ‘te beleven’ is aan automatische muziek. Dat richt zich meer op educatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).