Veel discussie rond nieuw ontwerp achterkant postkantoor Neude: “Jammer” | De Utrechtse Internet Courant Veel discussie rond nieuw ontwerp achterkant postkantoor Neude: “Jammer” | De Utrechtse Internet Courant

Veel discussie rond nieuw ontwerp achterkant postkantoor Neude: “Jammer”

Veel discussie rond nieuw ontwerp achterkant postkantoor Neude: “Jammer”
Het goedgekeurde toekomstbeeld voor de grachtzijde van het voormalig Postkantoor. Beeld: A.S.R.
Het houdt de gemoederen bezig de laatste dagen: het nieuwe ontwerp voor de achterkant van het oude postkantoor. Aan de Oudegracht-zijde van het Rijksmonument komt in plaats van een glazen pui een wat massievere gevel die opgaat in het huidige gebouw. Ook op DUIC wordt er volop gediscussieerd. Sommige vinden het juist mooi en anderen totaal niet. Eén ding lijkt in ieder geval zeker: alles is beter dan de huidige situatie. Wij vroegen onze eigen monument- en architectuurkenner, Arjan den Boer, wat hij ervan vindt.

Het houdt de gemoederen bezig de laatste dagen: het nieuwe ontwerp voor de achterkant van het oude postkantoor. Aan de Oudegracht-zijde van het Rijksmonument komt in plaats van een glazen pui een wat massievere gevel die opgaat in het huidige gebouw. Ook op DUIC wordt er volop gediscussieerd. Sommige vinden het juist mooi en anderen totaal niet. Eén ding lijkt in ieder geval zeker: alles is beter dan de huidige situatie. Wij vroegen onze eigen monument- en architectuurkenner, Arjan den Boer, wat hij ervan vindt.

Den Boer heeft de verslagen van de Commissie Welstand en Monumenten bekeken en contact gehad met enkele betrokkenen. Het werd in zijn ogen niet helemaal duidelijk aan wie het verdwijnen van de glazen serre te wijten valt. De Welstandscommissie had in eerste instantie kritiek op het ontwerp van de serre, omdat deze eenmaal gevuld met winkels een voller beeld zou geven dan het ontwerp liet zien, maar wees deze niet geheel af.

Vervolgens is architect Frederik Vermeesch van Rijnboutt met een heel nieuw, veel massiever ontwerp gekomen. Dit was niet alleen vanwege de aanmerkingen van Welstand en Monumenten, maar ook vanwege nadere praktische eisen wat betreft de winkels en het auditorium van de bibliotheek daarboven. De Welstandscommissie heeft het nieuwe ontwerp, na enkele aanpassingen, uiteindelijk goedgekeurd en is daarbij niet meer teruggekomen op de eerste glazen versie.

Jammer

“Erg jammer dat het oorspronkelijke ontwerp niet door is gegaan,” zegt Den Boer, ook namens zijn groep BiebOpNeude. “De glazen serre was sierlijk en elegant en liet duidelijk zien waar het oude gebouw ophield en het nieuwe deel begon. Het zou ook heel mooi gecombineerd hebben met Galeries Modernes aan de overkant van de gracht (nu Blauwe Planneet) als die weer in z’n oude staat met veel glas wordt hersteld.”

Den Boer verolgt: “Het nieuwe ontwerp is veel massiever en probeert de oude architectuur deels te imiteren, een soort pseudo-monumentaliteit. Daarmee doe je architect Crouwel feitelijk onrecht, want het tast zijn ontwerp aan. Wat mij betreft onbegrijpelijk dat Welstand hier mede op heeft aangedrongen en er in ieder geval mee heeft ingestemd.”

“Overigens ben ik zeker voor een aanbouw met winkels, financieel om de bibliotheek mogelijk te maken, maar ook om de nu gesloten kant aan de gracht aantrekkelijk te maken en mensen het gebouw in te lokken. Maar dan van glas!” besluit Den Boer.

Het oude ontwerp met veel glas
Het oude ontwerp met veel glas

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Henk Westbroek

    Voor allebei de ontwerpen is wel wat te zeggen; niet uitgesproken lelijk of smakeloos tenslotte. Verder zou de welstandscommissie die bestaat uit wat architecten die zelf nooit een mooie opdracht krijgen natuurlijk per direct afgeschaft moeten worden. en een bekwame stadsbouwmeester aangesteld.

  2. Willem

    De kop van dit artikel suggereert dat het jammer is dat er discussie is ontstaan. Dat is het bericht lezende niet het geval. Het “jammer” slaat op het niet doorgaan van het eerste ontwerp.

  3. Lekkage

    De echte goede op de TU Delft worden Architecten, de mindere Stedenbouwkundigen en de loosers krijgen via pappie nog hun “pappiertje” en komen bij de welstand om hun ex studiegenoten terug te pesten. Afschaffen dus!

  4. Frits van der Meer

    Het plaatje van de glazen serre was niet echt lelijk, maar de argumentatie dat je de scheiding moet kunnen zien tussen oud en nieuw is natuurlijk puur willekeurig. De ‘nieuwe’ constructies van staal en glas bij het Centraal Museum en bij het Catharijne Convent voldoen volledig aan die eis, maar ik vind ze spuuglelijk. En als je Crouwel niet te kort wil doen, dan moet je beter helemaal niets aan zijn ontwerp veranderen.

  5. West Henkbroek

    Ik vind ze allebei wel mooi, maar het oude net iets beter. Ik ben het niet met Henk W. eens dat de welstand commissie afgeschaft moet worden, ze zijn niet verantwoordelijk voor het ontwerp maar zorgen wel dat er niet zomaar rommel wordt gebouwd. Zie België.

  6. Peter Villevoye

    Wat het ook moge worden, de Oudegracht-zijde gaat er hoe dan ook op vooruit !!

    Persoonlijk vind ik het ontwerp niet slecht, maar het dak had m.i. anders moeten zijn. Als de koepel niet deugde omdat deze ronde vorm nergens in het pand terugkomt, dan is dit donkergrijze recht-toe-recht-aan dak ook niet correct. Het zou minstens een schuin aflopende voorzijde en andere kleur mogen hebben, zodat het beter aansluit op de gedeelten ernaast. Nu lijkt het een gebouw tussen twee andere identieke gebouwen. Beetje raar…

  7. Peter Villevoye

    O ja, en ik hoop dat de ramen redelijk “open” blijven en niet zo saai en geblindeerd zoals bij die Zara en vele andere winkels aan het Vredenburg. Vreselijk jammer hoe visueel ongezellig dat daar heeft uitgepakt…

  8. Ouwe henk westbroek

    Ouwe henk westbroek ,,ze zijn beiden mooi,,,aan de slag,,straks prachtige neude,,, hotel ,,,neudeflat ,,de bieb ,,helemaal goed

  9. Willow

    De hoogte van de gevel in het nieuwe ontwerp vind ik veel te hoog. In de oude ontwerp begon de nieuwe dak gelijk me de oude. Materiaal keus maakt me niet veel uit.

  10. Frits

    Wat mij betreft heeft een glazen gevel de voorkeur, maar dan wel terugliggend ten opzicht van de twee halfronde, bestaande geveldelen. De nieuwbouw zal zich dan meer, bescheidener gaan voegen in het totale gevelbeeld.

  11. Marianne Donker

    Ik vind die glazen serre zooooo jaren negentig! Beetje provinciaals. Veel te vaak al vertoond. Het gekozen ontwerp bevalt me beter. Stoer, zoals de rest van het postkantoor. En met zat glas voor de liefhebber.

  12. Maarten Wiesman

    Ik heb het idee dat het huidige architectengilde alleen maar dozen kan bouwen! Het ontwerp sluit m.i. totaal niet aan bij het gebouw en de omgeving.

  13. Maaretn can den oever

    Wie goed kijkt kan in dat het nieuwe ontqerp veel meer ruimte gaat scheppen, en dus veel meer geld voor de exploittanten. Dat is de enige reden voor het vervangen van die fraaie sere door dze fabriekshal

  14. Felix Visser

    Dit is inderdaad geen discussie. Vraag 1.000 mensen wat ze van iets vinden, en je krijgt 1.000 verschillende antwoorden. Zelden een discussie, want niemand leest alle argumenten om daar vervolgens met een onderbouwd betoog op in te gaan.
    Alle ingrepen om oudere gebouwen/monumenten aan te passen aan nieuwe functionaliteit zijn per definitie een inbreuk op de stijl van het origineel en leiden tot vele meningen.
    De vraag is of zij die nu reageren voldoende informatie hebben om te beoordelen of een plan goed voorziet in die nieuwe functionaliteit. Met andere woorden: er blijft slechts over om ‘iets’ te vinden van hoe het eruit ziet. Dat kan en mag natuurlijk.
    Mij lijkt het echter beter om, nu eenmaal het besluit is genomen het monument in kwestie, wil het kunnen functioneren en haalbaar zijn voor de nieuwe bibliotheek, de volgende argumenten (er zullen er veel meer zijn geweest) mee te wegen:
    “Vervolgens is architect Frederik Vermeesch van Rijnboutt met een heel nieuw, veel massiever ontwerp gekomen. Dit was niet alleen vanwege de aanmerkingen van Welstand en Monumenten, maar ook vanwege nadere praktische eisen wat betreft de winkels en het auditorium van de bibliotheek daarboven”.
    Ik ben een van de tallozen die onvoldoende kennis hebben om te beoordelen of het niet anders had gekund en kan derhalve slechts zeggen of ik het mooi vind of niet.
    Ik vind dat beide ontwerpen het origineel (of dat nu zo mooi was/is of niet, zeker aan die ‘achterkant’) aantasten, maar dat binnen het kader van het voorgenomen gebruik, op grond van de argumenten die Vermeersch van Rijnboutt aandraagt, het tweede ontwerp sterker lijkt – bovendien een stuk minder lullig dan het eerdere wel heel erg afgezaagde “serre-ontwerp” dat echt helemaal niets interessants aan het gebouw toevoegde.

  15. Jansen

    @ Marianne en @ Felix

    Weet je wat pas een dooddoener is. Dat de zgn. hippe “architectuurliefhebber”, alleen maar om zich te onderscheiden van de massa compleet buiten proporties zijnde gebouwen en “lelijke” gebouwen als ” mooi” betitelen, alleen maar om zich af te zetten tegen het klootjesvolk. Uw beiden reacties vertonen daar ernstige symptomen van. Zeker door de serre als niet interessant en provinciaals te betitelen. Waarom die serre minder goed zou passen bij het gebouw wordt met geen enkel inhoudelijk argument kracht bij gezet.

    Iedereen met gevoel voor proprties en vorm vind de bovenkant van het 1e ontwerp beter aansluiten bij het bestaande gebouw. Waarom? de serre heeft een niet standaard half rond dak als je goed kijkt, prachtige dragers en er zit detail in het glazen dak. Beter dan het plompe tweede ontwerp. Ik zou trouwens niet weten wat er niet interessant en provinciaals is aan licht, ruimte en uitzicht? Prima zaken voor een gebouw op een prominente A-locatie.

    Verder heeft de statement-makende en schockerende architectuur inmiddels langzaam aan wel zijn beste tijd gehad hoor. Iets lelijks maken alleen maart om je af te zetten. In mijn ogen is dat nogal puberaal “hispter” gedrag.

  16. Anton

    Glas ! Juist duidelijk onderscheidend en open dat is kwaliteit Architektuur, en niet verkrampte aanpassing’s architectuur.

  17. Johannes (Hans) Terlouw

    Reikt de fantasie van Nederlandse besluitvormers nu werkelijk niet verder als rechthoekige dozen?
    Gewoon te simpel voor woorden.

  18. Jelena

    Oh, that is pity indeed. Is there a chance that they change it back to the first solution, much prettier and more elegant. Such a shame if they go ahead with this, a lost opportunity.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).