Dit is TAK: een samenwerking tussen studenten illustratie, grafisch vormgeving, fotografie, mode en product ontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Vrijdag 6 december openen 19 studenten de deuren van hun pop-up store in Hoog Catharijne. Vanaf zaterdag is de winkel open voor iedereen die wil komen kijken naar live-productie, een nieuw origineel stukje kunst wil bemachtigen of bijvoorbeeld wil genieten van de YouTube-bioscoop.
Olf de Bruin is illustrator en een van de kunstenaars achter dit is TAK. ”Wij zijn samen gekomen via een interdisciplinair project vanuit de HKU. We hadden een heel vrij project gekozen, ”doe wat jullie fascineert”, werd ons gezegd. Zo zijn we op het idee gekomen van de pop-up store. We wilden meer naar buiten treden en meer interactie met het publiek en de koper. ”De academie is een heel gesloten wereldje en met onze pop-up store kunnen we onszelf laten zien”, aldus Olf. Na heel wat mensen te hebben benaderd, zag Hoog Catharijne wel wat in het idee van TAK. Hoog Catharijne wil graag cultureel wat betekenen en iets unieks bieden aan zijn bezoekers. Andersom noemt TAK Hoog Catharijne de perfecte plek, omdat hier een heel breed publiek komt waar zij anders niet mee in aanraking komen.
De pop-up store gaat wel een stukje verder dan alleen een winkel. Op de winkelvloer zal live worden geproduceerd. Zo wordt er bijvoorbeeld gezeefdrukt en worden er portretten gemaakt. Bezoekers kunnen een product meenemen en deze laten bedrukken met een unieke print. De kunstenaars uit de verschillende disciplines gaan samenwerken en zo komen unieke posters, foto’s, producten en kleding tot stand. Alles in de winkel is te koop, tot de lampen aan toe. Alleen kijken is ook zeker toegestaan. ”Ik heb er persoonlijk veel van geleerd om andere mensen aan het werk te zien. Mensen met passie voor wat ze doen. Dat werkt dus hopelijk niet alleen inspirerend voor ons, maar ook voor bezoekers”, aldus de illustrator.
Gisteren heeft de enthousiaste groep studenten de sleutel gekregen en zijn ze aan de slag gegaan om de ruimte bij de zij-ingang van de V&D (naast de NewYorker) om te toveren tot een inspirerende plek. De pop-up store zal tien dagen open zijn. ”Een mooie tijd, want het wordt erg intensief”, zegt Olf. Naast de openingstijden van 11.00 tot 18.00, zullen er ‘s avonds evenementen plaatsvinden. Optredens van bands, een diner en een YouTube-bioscoop met uitsluitend kattenfilmpjes. Dit is TAK wordt een grote beleving. Het programma komt vrijdag online op de facebook en website van Dit is TAK.





1 Reactie
Reagerenen gaan kijken bij de studenten, en steun ze