Utrechtse beeldend kunstenaar en theatermaker Dries Verhoeven komt met een nieuwe voorstelling naar de Paardenkathedraal. In Alles moet weg onderzoekt hij het thema winkeldiefstal binnen de context van onze kapitalistische samenleving. De voorstelling is van 24 oktober tot en met 3 november 2024 te zien.
Het lijkt onschuldig: een stukje gember ongescand in jouw tas laten glijden. Maar volgens Dries Verhoeven gaat dit over wat wij moreel verwerpelijk vinden en wat niet. “Sinds de kerk als morele autoriteit is verdwenen is ons denken over goed en fout een stuk dubbelzinniger geworden”, zegt de theatermaker. De opkomst van zelfscankassa’s, en de daarmee gepaard gaande toename van winkeldiefstal, zette hem aan tot een onderzoek naar morele vraagstukken binnen het kapitalistische systeem.
Tekst gaat verder onder de foto
Verhoeven ging in gesprek met 24 mensen die af en toe iets ‘vergeten’ te betalen, met veroordeelde dieven en zij die diefstal beschouwen als een vorm van verzet. Voor Alles moet weg heeft Verhoeven een kleine replica van een supermarkt gang gemaakt. De bezoekers kunnen vanachter de producten in de schappen de gang in gluren.
“Voor een groeiende groep mensen is het een ‘diefstalletje om bestwil’. Ze zijn cynisch en niet te beroerd om de eigen beurs een handje te helpen, of ze zijn uitgesproken ideologisch gemotiveerd en vastberaden om het grootwinkelbedrijf de genadeklap toe te brengen”, zegt Verhoeven.
Tekst loopt verder onder de foto
Als we ons onbespied wanen
“Er bestaat een kleine groep jonge mensen die bijvoorbeeld via TikTok tips uitwisselen, maar het gros van de winkeldieven loopt niet te koop met haar gedrag. […] Voor de bühne zijn we fatsoenlijk en maatschappelijk bewust maar als we ons onbespied wanen zijn we soms net zo opportunistisch als het ons omringende systeem. Het fascineert me mateloos, die contradictie tussen wie we beweren te zijn en wie we werkelijk zijn.”
Verhoeven maakte eerder onder meer The NarcoSexuals, Happiness en Dear beloved friend, waarvoor hij in 2023 een Gouden Kalf won.
Gekoppelde berichten

Nieuwste werk van Utrechtse theatermaker Dries Verhoeven is urenlange ‘seksmarathon’
The NarcoSexuals, het nieuwste werk van de Utrechtse beeldend kunstenaar en theatermaker Dries Verhoeven, is…

Dries Verhoeven wint prijs voor zijn ‘uitzonderlijke bijdrage’ aan de kunst in de stad Utrecht
Dries Verhoeven heeft voor zijn ‘uitzonderlijke bijdrage’ aan de kunst in de stad Utrecht en…

Dries Verhoeven komt weer naar Utrecht met spiegelinstallatie ‘U bevindt zich hier’
Het bijzondere werk U bevindt zich hier van de Utrechtse kunstenaar Dries Verhoeven is binnenkort…

Het jaar van Dries Verhoeven: de maker van het veelbesproken kunstwerk op de Neude
Een van de meest veelbesproken momenten van dit jaar was zonder meer het grote kunstwerk…

Europa in midlife crisis: Nigeriaanse performers persifleren ons in nieuwe SPRING-voorstelling Dries Verhoeven
In januari reisde theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven naar Lagos, Nigeria om een voorstelling…
4 Reacties
ReagerenIk ben eigenlijk meer nieuwsgierig naar de morele grenzen van het kapitalisme waarbij het morele gedrag van bedrijven wordt verkend. Denk aan vapes, fatbikes, sigaretten, etc. Met als motief de markt vraagt er toch om. Maar volgens mij is er vooral marketing met steeds meer criminele effecten.
Kapitalisme? Welk kapitalisme?
Morele grenzen…..
Miljoenen euro’s subsidie van gemeenschapsgeld voor de cultuursector en vervolgens miljoenen euro’s bezuinigen op de zorg voor de inwoners van Utrecht? Zoiets?
Dries, de man die dit jaar weer 400.000 euro aan subsidie krijgt maakt een maatschappijkritische voorstelling over mensen die niet zoveel geld hebben. Nou ja voorstelling.. Er is een ‘installatie’ gebouwd waar je doorheen mag lopen. Een kopie van een supermarkt. Bijzonder!