DUIC Krant: Steeds meer filmopnames in de Domstad - De Utrechtse Internet Courant DUIC Krant: Steeds meer filmopnames in de Domstad - De Utrechtse Internet Courant

DUIC Krant: Steeds meer filmopnames in de Domstad

DUIC Krant: Steeds meer filmopnames in de Domstad
DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kunt u een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wilt u de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht. Heeft u de krant niet ontvangen? Vul dan hier uw postcode en huisnummer in. Dan geven wij dit door aan de bezorging.

DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kunt u een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wilt u de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht. Heeft u de krant niet ontvangen? Vul dan hier uw postcode en huisnummer in. Dan geven wij dit door aan de bezorging.

En, actie! Drie statige mannen in pak lopen de trappen van De Inktpot af. Een oude Jaguar, Mercedes en een Aston Martin staan op de stoep geparkeerd. Het lijken de jaren tachtig wel. Onder de advocaten heerst een uitgelaten stemming; ze hebben net een rechtszaak gewonnen. Rechtszaak? Ja, een rechtszaak. De Inktpot was namelijk het decor van de nieuwe VPRO-serie De Maatschap over de advocatenfamilie Meijer, geïnspireerd op de bekende advocatenfamilie Moszkowicz.

Voor locatiemanager Maarten Buurlage zijn het spannende dagen: “Het is best een lastige plek om te filmen.” Ze draaien vandaag bij het Moreelsepark en de Mariaplaats. Het zijn drukke plekken: er komen continu auto’s, fietsers en voetgangers voorbij. Wanneer de opnames bijna gaan beginnen, schalt via de portofoon de vraag: “Maarten, dat witte bestelbusje staat in beeld, kan dat nog weg?” En zo klinkt zijn naam die dag nog wel vaker.

_DSC5163
De film De Maatschap voor De Inktpot.

Film Commission in Utrecht

Als locatiemanager zorgt Maarten ervoor dat alles geregeld is om op een bepaalde plek te kunnen én mogen filmen. Voor de Mariaplaats waren er bijvoorbeeld vergunningen nodig om de taxi- en gehandicaptenparkeerplaatsen tijdelijk te verwijderen. Maar omdat de serie zich in verschillende tijden afspeelt, te beginnen in 1948, zijn er soms ook meer aanpassingen nodig zoals het verwijderen van verkeersborden en lantaarnpalen. De Film Commission in Utrecht helpt locatie-scouts en managers bij het aanvragen van deze vergunningen.

“Dan moeten we dus paaltjes, verkeersborden, de bloembakken aan de lantaarnpalen, fietsen en ga zo maar door verwijderen.”

De Film Commission is anderhalf jaar geleden opgericht door de gemeente Utrecht, het gezicht van deze commissie is Marlou Heijnen. De discussie voor zo’n commissie bestond al langer in onze stad, steden als Amsterdam en Rotterdam beschikken er namelijk al langer over. “Zo’n anderhalf geleden heeft de directeur van het Nederlands Film Festival, Willemien van Aalst, samen met Doreen Boonekamp, directeur van het Nederlands Filmfonds, een brief geschreven naar onze wethouder met de wens om ook in Utrecht een Film Commission te starten”, vertelt Marlou Heijnen. “Toen is het balletje eindelijk gaan rollen.”

Zonder vergunning geen film

Inmiddels wordt de Film Commission steeds bekender en fungeert het als eerste aanspreekpunt voor tv-en filmproducenten die in onze stad aan de slag willen. “Voor de filmsector is het echt een aanwinst”, zegt Maarten. “Er bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als een filmvergunning, filmen staat in principe vrij. Maar allerlei dingen die daarmee samenhangen moeten wel geregeld worden: parkeerplaatsen, verkeersstremmingen of het verwijderen van straatmeubilair. Het is soms best vaag bij wie je nou voor welke vergunning moet zijn, de filmcommissie helpt ons dan om de juiste mensen op tijd te vinden.” De filmcommissie zorgt er ook voor dat vergunningen sneller verleend worden, hoewel het alsnog wel even kan duren. Marlou: “Wij zeggen altijd hoe meer impact iets op de openbare ruimte heeft, hoe meer tijd het kost.” Zo werd in oktober de film Riphagen opgenomen Achter De Dom, dat moest worden omgebouwd tot een straat uit de Tweede Wereldoorlog. “Dan moeten we dus paaltjes, verkeersborden, de bloembakken aan de lantaarnpalen, fietsen en ga zo maar door verwijderen.” Ook moet het gemeld worden als er bijvoorbeeld wapens op de set voorkomen. “Bij Riphagen waren ze totaal vergeten te melden dat ze met wapens gingen werken. Een week van tevoren hadden we een gesprek met de locatie-scout en regisseur van de film, toen hadden ze het over de ‘spannende opname met arrestatie’. Toen dachten wij ineens: is dat met wapens? Dat is voor hen zo vanzelfsprekend, de hele film draait om oorlog. Maar daarvoor moet wel de buurt geïnformeerd worden. We moeten natuurlijk niet hebben dat een oud vrouwtje ineens 112 gaat bellen als ze wapens ziet”, zegt Marlou.

Marlou Heijnen 001
Marlou Heijnen.

Ook helpt de Film Commission Utrecht met het vinden van geschikte locaties. “Vaak weten de locatie-scouts precies wat ze willen. Voor de film De ontsnapping waren ze op zoek naar de sfeer van een vinexwijk, alles hetzelfde en de huizen netjes in een rijtje.” Uiteindelijk kwamen ze uit bij Leidsche Rijn. “Ik vond het nou niet echt zo’n sprekend promotieplaatje van Utrecht”, vertelt Marlou lachend. Maar toen ze de film op het grote doek zag waarbij Leidsche Rijn van boven is gefilmd, snapt ze waarom ze die wijk hebben gekozen. “Je ziet van boven goed al die keurige kavels liggen. Het past zo perfect bij de sfeer van de film, waarbij het draait om de sleur waaraan de hoofdpersoon wil ontsnappen.”

Meer draaidagen naar Utrecht

Marlou legt uit dat de Nederlandse filmwereld vooral geconcentreerd is op Amsterdam. Een voordeel van de Domstad is volgens haar dat Utrecht daar dicht bij ligt: “Ze hebben in Amsterdam meer dan duizend verschillende draaidagen per jaar. Er komt een moment dat daar niet alles meer opgenomen kan worden: je kunt die stad niet de hele tijd afzetten.” Maarten herkent dat er steeds meer films of series in Utrecht worden opgenomen. Maar volgens hem ligt dit niet zozeer aan het feit dat onze stad dicht bij Amsterdam ligt, maar omdat Utrecht steeds bekender wordt als filmstad. “Locatie-scouts geven onderling aan elkaar door wanneer het fijn was om ergens te draaien. Met Feuten: Het Feestje is er bijvoorbeeld al gefilmd in Mammoni bij de Mariaplaats, waardoor ik wist van deze locatie.” Daarnaast komen er volgens Maarten steeds meer producties bij in Nederland: “Er wordt steeds meer gefilmd, dus er zijn ook meer mogelijkheden.”

“Het past zo perfect bij de sfeer van de film”

Marlou beaamt dat het belangrijk is dat filmproducenten aan elkaar doorgeven wat goede filmlocaties zijn. “Zo is de U.T.A.M.-garage die in Zwartboek werd gebruikt voor het mortuarium, bij de nieuwe film van André van Duren, De Helleveeg, ook gebruikt.” Die film verschijnt 24 maart in de bioscoop. Een oplettende kijker zal in De Helleveeg misschien nog meer Utrechtse locaties herkennen, zo is er ook gefilmd bij het Wolvenplein, Achter Sint Pieter en het Spoorwegmuseum.

Voormalige U.T.A.M. garage aan de Ridderschapstraat
Voormalige U.T.A.M. garage aan de Ridderschapstraat

Hopen op die ene klapper

De Film Commission probeert met promotie meer producenten naar onze stad te trekken. “We werken veel samen met het Nederlands Film Festival en het Filmfonds, want zij hebben een groot netwerk binnen de filmwereld”, vertelt Marlou. “Zo hebben we bij de afgelopen editie van het festival producenten uit Wallonië drie uur lang rondgeleid door onze stad, samen met regisseur André van Duren en filmmaker Jos Stelling. We hebben langs de grachten gelopen, maar zijn bijvoorbeeld ook naar het Wolvenplein geweest, allemaal om te laten zien wat er mogelijk is in Utrecht.” Zo hoopt de filmcommissie ook internationale producenten naar onze stad te trekken.

Tot nu toe zijn het vaak enkele scènes voor een film of serie die in Utrecht worden opgenomen, vaak zonder dat je weet dat het om onze stad gaat. Zo doet het gebouw van De Inktpot in De Maatschap zich voor als een rechtbank uit Roermond. Marlou hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen en dat er wel hele films in onze stad worden opgenomen. “Nu is het beste voorbeeld van een film die zich écht afspeelt in Utrecht Phileine Zegt Sorry, of Wolf rond de Amsterdamsestraatweg en Kanaleneiland. Maar dat moeten er natuurlijk meer worden. Je hoopt natuurlijk op die ene klapper. En dan ook met première in Utrecht, dat lijkt me echt gaaf!”

Voormalige gevangenis Wolvenplein
Voormalige gevangenis Wolvenplein.

Foto’s: Renzo Gerritsen, Robert Oosterbroek en Tessa van Harmelen
Tekst: Annabel van Heesbeen

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).