Extra geld voor Bibliotheek Utrecht, maar tekort blijft bestaan Extra geld voor Bibliotheek Utrecht, maar tekort blijft bestaan

Extra geld voor Bibliotheek Utrecht, maar tekort blijft bestaan

Extra geld voor Bibliotheek Utrecht, maar tekort blijft bestaan
Bibliotheek Utrecht krijgt extra geld van het Rijk en daarmee kunnen vier locaties de deuren langer openen. De 800.000 euro is een flinke bijdrage, maar er blijft structureel een tekort voor 2025 en later.

Bibliotheek Utrecht krijgt extra geld van het Rijk en daarmee kunnen vier locaties de deuren langer openen. De 800.000 euro is een flinke bijdrage, maar er blijft structureel een tekort voor 2025 en later.

De wijkbibliotheken Hoograven, Kanaleneiland, Leidsche Rijn Centrum en Overvecht kunnen vanaf september wekelijks tien uur extra open zijn. Het Rijk geeft hier extra geld voor.

Het geld is een welkome bijdrage, want de financiële situatie van Bibliotheek Utrecht blijft lastig. DUIC schreef eerder al uitgebreid over de mogelijke sluitingen van locaties omdat er onvoldoende geld was. De gemeente besloot meerdere keren om extra geld beschikbaar te stellen om de tekorten aan te vullen.

Het toekomstige tekort is nu lager dan begin vorig jaar werd gevreesd. “Dankzij een indexering op de subsidie in 2024 die structureel doorwerkt en het feit dat we bezuinigen en meer verdienen, is dat aanzienlijk lager dan voorheen, maar een deel van het structurele tekort blijft voor 2025 en verder bestaan”, laat Bibliotheek Utrecht weten.

Bibliotheek Utrecht blijft daarom in gesprek met de gemeente Utrecht waarbij verschillende scenario’s op tafel liggen. Er blijft ook hoop op nog meer geld vanuit het Rijk. Dit heeft ermee te maken dat gemeenten en provincies vanaf 2025 moeten zorgen voor ‘voldoende en volwaardige bibliotheken’. Daar is ook geld mee gemoeid.

Gekoppelde berichten

45 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Goeie foto, zonder die uitspattingen boven de ingang. Kan dat weer weg ? Je kon zo al duidelijk zien dat het een bibliotheek is.

  2. Peter

    Kunstwerk op de Neude weer verkopen lijkt me ook een goede optie

  3. Mark

    Zou fijn zijn als de centrale bieb op de Neude wat eerder opengaat, om 8:00 bijvoorbeeld. Al zou je dan alleen maar in de hal terechtkunnen, dat zou al heel fijn zijn

  4. utrechter

    Tja het kan niet op he bij de gemeente Utrecht met haar miljoenen tekort gewoon de big spender blijven spelen. Rekening gaat naar de belasting betalende inwoners in Utrecht. En met een salaris van de directeur € 133.603 kun je natuurlijk geen sluitende begroting verwachten.

  5. Scherpschutter

    Belast alles wat succes heeft en subsidieer daarmee alles wat bewezen totaal niet werkt, lijkt soms wel het officiële motto van de overheid. Geen wonder dat een maatschappij met een dergelijke modus operandi in verval raakt en vastloopt uiteraard.

    Nederland heeft een eigen Javier Milei nodig. Dringend.

  6. autodrama

    dit gebouw is zoveel geweld aangedaan. Je zou toch denken dat ze van het verleden zouden hebben geleerd. maar sommige mensen leren nooit.

  7. Rutger

    De duurbetaalde directeur slaagt er al jaren niet in de boel rendabel te krijgen en een goede koers uit te zetten. Wel om altijd de tekorten weer op te laten vullen door Rijk en gemeente.

  8. Joh

    Een bodemloze put, ieder jaar tekorten en niet onder curatele geplaatst.

  9. Henriëtta

    Laten we eerst eens beginnen met te gaan bezuinigen op het buitensporig salarissen van mevrouw Carasso en haar bestuur
    En de uitgaven van de bibliotheek Utrecht

  10. Herman

    Bodemloze put van instelling die bijna einde levenscyclus is.

  11. Jack

    Benieuwd wat de ondernemingsraad van deze gang van zaken vindt.

  12. Klaasjan

    @Scherpschutter
    De gruwelijke opvattingen van die ultrarechtse Milei hier invoeren?
    Weet u wel wat u zegt?

  13. Blaag

    Je kan me veel vertellen, maar de directeur van de bibliotheken in een provinciestad plus in Nederland hoort geen salaris te krijgen dat in de non profit sector te vergelijken is met salarissen van bestuurders/ managers van bijv. echt grote culturele instellingen. Het salaris van de premier ligt zelfs maar zo’n 50.000 euro hoger (na belastingen 25.000 hoger). Ik denk dat een directiesalaris van een bibliotheek directeur echt wel lager hoort te zijn (85.000 euro max.). Het is namelijk niet echt een hele ingewikkelde functie. Maar goed

  14. Robbert

    Wie bepaalt het salaris van de bibliotheek directeur? En kan ze zelf ook zeggen dat ze minder wil als de organisatie zo zwaar verlies gevend is?

  15. Boogschutter

    @ Scherpschutter, u omarmt het gedachtengoed van Milei?
    De opwarming van de aarde zou “een socialistische leugen” zijn volgens de opvattingen van deze figuur. De legalisering van abortus wenst deze persoon ongedaan te maken. Zomaar een greep uit de grabbelton van de vele abjecte opvattingen van Milei.
    Ik wens u sterkte toe te moeten leven met dit soort ideeën. Dat moet geen pretje zijn.
    Fijn dat u niets over de bieb aan de Neude te zeggen heeft.

  16. Blaag

    Scherpschutter is voor subsidie aan de vrije markt (die eigenlijk zijn eigen broek moet ophouden, maar in het neoliberalisme is het ok om overheidsgeld/ belastinggeld te onttrekken aan de samenleving voor eigen gewin), en meneertje is voor subsidie aan dubieuze studentenclubjes (zie het USC topic), maar tegen een subsidie die bedoel is omjonge mensen vrij te kunnen laten lezen en uiteindelijk ook makkelijk aan onderwijs te kunnen laten deelnemen.

    De eerste subsidie zorgt voor zakkenvullen en ontrekt waarde aan de samenleving. Daar is meneertje dus voor.

    Maar een subsidie die waarde aan de samenleving toevoegt (leesbevordering/ onderwijs) daar is meneertje tegen. Weet je meteen met wat voor meneertje je te maken hebt. Dat er nog mensen dit heerschapje (die het trouwens zelf in Utrecht niet kon bolwerken en naar Stadskanaal is gevlucht) een warm hart toedragen. Zegt ook veel over die mensjes.

  17. Scherpschutter

    @Klaasjan 11:50

    Yes! Lijkt me buitengewoon verstandig om Milei’s fantastische gedachtengoed in Nederland in te voeren. U niet dan? U vindt individuele vrijheid werkelijk…een gruwel? LOL

    @Boogschutter 21:39

    Jazeker! Volmondig en vol overtuiging. Als aanhanger van het anarcho-kapitalisme ben ik het voor 99.9% eens met alle standpunten van Milei. Toevallig dan net niet met zijn abortusstandpunt, maar verder eigenlijk wel met al het andere, het klimaatstandpunt inbegrepen.

  18. Boogschutter

    @ Scherpschutter
    Milei staat via een medium in contact met zijn overleden hond die hem vervolgens van adviezen voorziet. Meer bewijzen aanvoeren voor de dwaasheid van deze halve gare lijkt me eigenlijk overbodig. Vergeleken bij deze zot is Geert Wilders het toonbeeld van geestelijke gezondheid. Bij wijze van spreken. Nogmaals sterkte met dit dwaze gedachtengoed. Het hele abortusstandpunt maakt een integraal en onvervreemdbaar deel uit van dit soort ideologieën. Met werkelijk liberalisme heeft het geen zak te maken. Wel heeft het alles te maken met de wil van een ontspoorde geest om aan de massa zijn gekte op te leggen. Wanhopigen lopen vaak achter dit soort figuren aan. De geschiedenis kent tal van voorbeelden in dit verband. U leest wel eens een boek en zou dat daarom kunnen weten.

  19. Bah

    Zou @ Blaag nou wel eens op een normale toon kunnen discussiëren?

  20. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Gelukkig voor de meeste Nederlanders dan maar dat deze ultrarechtse abjecte griezel met zijn gruwelijke denkbeelden en (klimaat-) wetenschapsontkenning ver weg in Argentinië zit. Zelfs de meest warhoofdige Nederlandse extreemrechtse ‘politicus’ durft een aantal standpunten van Milei niet openlijk uit te dragen. U wel dus, als u het alleen niet eens bent met het abortusstandpunt van Milei.

  21. Scherpschutter

    @Boogschutter 11:35

    Ja, weet u, zelfs al denkt de man dat hij de paashaas is die een medium van God zelf vormt (wat moet ik met die verhalen uit de Argentijnse Story?), het verandert verder helemaal niets aan de genialiteit van zijn ideeën en onweerlegbare opvattingen over hoe een morele samenleving behoort te functioneren (zowel sociaal als economisch). Ideeën beoordeel je op merites. Niet op wie ze uit..Dat is lageropgeleiden-gedrag.

    Dat er in Argentinië wel behoorlijk wat wanhopigen zijn die achter deze man aanlopen nadat socialisme weer eens een compleet land geruïneerd heeft, heeft u dan wel weer gelijk in. Socialisme heeft ook Argentinië helaas economisch, sociaal en moreel totaal verwoest….U leest vast ook wel eens een boek en daardoor weet u dat socialisme ook nog nooit iets anders opgeleverd heeft ook.

    Dat Milei niets met liberisme van doen heeft (duh) is overigens wel een hele vreemde opmerking, aangezien de man een libertariër is. Dat is iets conpleet anders dan een liberaal hè? Heel vreemd dat u het verschil niet kent. Dat is politieke basiskennis.

    Milei gaat Argentinië redden door de overheid te decimeren en vrije markt kapitalisme in te voeren. Ook Nederland heeft keihard een Milei nodig, voordat ook wij eindigen als het volgende Argentinië. We zijn helaas goed op weg die kant op…Kettingzaag in de overheid!

    @Klaasjan 11:50

    Absoluut! Niet alleen durf ik volmondig achter 99,9% van de ideeën van de briljante libertariër Milei te staan (alleen abortus niet), ik ben er nog ronduit trots op ook om daar publiek volmondig voor uit te komen! Echt. Het maakt me diep diep trots op wie ik ben als mens en de waarden waar ik voor sta als mens; VRIJHEID VERDOMME, zoals Milei zelf het zou formuleren.

    Milei is een absolute held! Een intellectuele grootheid en een morele gigant. Een groots mens!

  22. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Met uw reacties laat u de lezers hier diep in uw kaarten kijken. En daar komt een bijzonder onsmakelijke lucht uit…

  23. JdV

    Bibliotheek. Een achterhaald concept. Generatie Z heeft geen idee wat dit nou eigenlijk is. Boeken (inkt op dode bomen) zijn slecht voor het milieu. Al met al reden om per direct deze subsidiesponzen te sluiten.

  24. Blaag

    @ jdV

    Wat een nonsens. De meeste bibliotheken hebben nog nooit zoveel boeken uitgeleend als ze tegenwoordig doen. De voorleeshoekjes voor de allerkleinsten zijn in bijna alle bibliotheken steevast “uitverkocht”. Debatten en lezingen organiseerden bibliotheken vroeger niet en zijn nu ook vaak uitverkocht. Studenten gebruiken de bibliotheken massaal als studieplek; er is geen plek meer te vinden. Ook om uit boeken te leren en om boeken te gebruiken bij onderzoeken, dus wat lul je nou man? Net als mensen die een hybride werkplek zoeken of andere mensen die een werk of studieplek zoeken; zodat ze vooruit kunnen in de samenleving.

    Wat is dat toch met al die conservatieve droeftoeters wereldwijd die hun gedachtegoed niet eerlijk aan de man kunnen brengen, maar alleen middels leugens, verdraaiingen, brainwashing, indoctritantie en populisme hun zin kunnen krijgen? Als ze het betaald doen gefinancierd door de meest kwade regimes op aarde. Bijna altijd rechts conservatieve dictators, die voor hun verkiezing hun mond vol hadden over vrijheid, maar na de baas te zijn rechters politiek benoemen, mediamensen politiek benoemen, zodat er ng maar 1 geluid te horen is en iedereen met een afwijkende mening opsluiten of erger. Is dat nu die zogenaamde rechtse vrijheid?

  25. Klaasjan

    @JdV
    ‘Inkt op dode bomen’. Hier spreekt toch echt een diep cultuurbesef uit!

  26. Blaag

    @ Klaasjan

    Als JdV boeken vervuilend vindt, dan moet hij juist tegen verkoop van boeken zijn, maar niet tegen het uitlenen van boeken.

    JdV wil gewoon niet dat mensen zich inlezen en ergens in verdiepen.

    Dan is het namelijk het eloctoraat van zeer rechts en extreem rechts snel verdwenen, kennis is het grootste wapen tegen zeer en extreem rechts. Mensen; en dan met name de arbeidersklasse, moet vanuit zeer rechts, die samen spannen met het kapitaal/ kapitalisme, dom gehouden worden.

    Heeft die arbeidersklasse nu echt niet door dat zij bewust in die klasse gehouden wordt, zodat anderen macht over ze hebben? Ze krijgen net genoeg geld in het kapitalistisch sysyteem, om te denken dat ze controle over hun eigen leven hebben. In de praktijk is dat echter de bezittende klasse. En dat is niet de linkse elite, zoals de arbeidersklasse inmiddels wij gemaakt wordt (culturele elite), maar dat zijn de neo liberalen, het grote geld, de rechter kant van het politieke en economische spectrum. Denk er maar over na.

    Daarom is men tegen zelfontplooiing in het onderwijs, moet marktwerking boven alles gaan en is men dus ook tegen gratis bibliotheek abonnementen voor jongeren.

    Best doorzichtig als je er over nadenkt.

  27. JdV

    @blaag: wat een prachtige opsomming van wat een bibliotheek zoal doet!
    Debatten en lezingen organiseren. Studieplek. Werkplek. Van alles. Behalve de kerntask. Want echt niemand leent nog De Kameleon of de laatste Stephen King.
    Mensen lezen op e-readers, telefoon of laptop. Studenten hebben wellicht nog 10% van hun studiemateriaal op papier.
    Stap eens in de 21e eeuw beste Blaag. Grote lege gebouwen met medewerkers die uit het raam kijken en van ellende maar activiteiten gaan verzinnrn om hun gebouw te vullen en wat te doen te hebben.
    Studieplekken? Genoeg plekken op de uni of hogeschool. Debatten en lezingen? Ongeveer op elke hoek wel een zwaar gesubsidieerde evenemenlocatie, buurhuis, podium etc etc. Hybride werken voor zzp’sers? Je struikelt over de shared workspaces met hippe naampjes.
    Nee beste Blaag. Grote dure panden met dure medewerkers die geen werk hebben als het gaat om hun kerndoel, die kunnen gewoon dicht. Voor bezigheidstherapie hebben we al meer dan genoeg raamambtenaren in Utrecht, een een giga begrotingstekort.

  28. Klaasjan

    @JdV
    U geeft er blijk van kennelijk nooit een bibliotheek te bezoeken, geen cultuurbesef te hebben, geen feitenkennis bovendien en ook overdrijft u schromelijk. En dat alles slechts om de bibliotheek zwart te maken en wég te willen hebben. Waar staan overigens eigenlijk al die lege gebouwen met zich vervelende meewerkers?

  29. Scherpschutter

    Goede producten of diensten behoeven geen subsidie. Alleen de allerslechte producten behoeven subsidie. Zo simpel is het. De markt, even goudeerlijk als hard dat ze is, oordeelt al decennia hetzelfde over bibliotheken; geen enkel economisch bestaansrecht. Nul komma nul. Het zijn belastingpoetcrematoria.

    Hoog tijd om te stekkeren.

  30. JdV

    @klaasjan: veel woorden. Veel meningen. 0,0 onderbouwing. En u neemt mij de maat? Lachwekkend en zelfs wat zielig.
    Waar staan die gebouwen? Kiest u maar. Ravellaan. Stadhuisbrug. Catharijnesingel. Stadsplateau. Meer dan genoeg panden waar ambtenaren van 10 tot 15 uur uit het raam staren.

  31. Blaag

    @ Misschuttert

    Raar dat je wel vóór subsidie bent aan een dubieus studentenclubje dat strafbare feiten begaat en vóór subsidies in het neoliberale model.

    En dan komt er nu weer een hele verhandeling waarin jejezelf klemlult,je ontkent, maar doet alsof je de winnaar bent.

    Ga je ook geld doneren als Milei achter slot en grendel zit, voor de borg? Is namelijk onvermijdelijk bij dat soort types.

  32. Boogschutter

    @ Scherpschutter kent het verschil niet tussen ‘producten ‘ en openbare nutsvoorzieningen.

  33. Scherpschutter

    @Blaag 11:17

    Is het u nu werkelijk nog niet duidelijk dat uw (overigens nogal ongepolijste) Hegeliaanse dialectiek niet werkt bij mij omdat ik het door heb?

    Amusant hoor, daar niet van, maar intussen ook wel een tikje aandoenlijk.

    @Boogschutter 18:54

    Volgens mij is het probleem enerzijds dat u niet weet wat een nutsvoorziening is, noch begrijpt dat er geen reden bestaat om een onderscheid te maken. Producten en diensten zijn producten en diensten.

  34. Marc

    Diegenen die zeggen dat de bieb een achterhaald instituut is, zijn waarschijnlijk zij die nooit een stap naar binnen zetten. Als je Bieb Neude binnengaat stikt het van de studerende genZ-ers. Ga je weer een andere gang is, dan zit het vol met millenials en hun Gen-alpha kroost. De bieb is inderdaad niet meer de klassieke boekenrijen plek, maar is tegenwoordig een kenniscentrum waar alle generaties elkaar tegenkomen voor studie, voorlezen, films en workshops.

  35. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Hegeliaanse dialectiek, toe maar! En dat in het kader van een eenvoudige openbare bibliotheek, waar per definitie en gelukkig nu eens niet het economisch bestaansrecht vooropstaat. Wat er wel vooropstaat, ontgaat u. Als het aan u ligt, wordt alles zonder economisch bestaansrecht afgeschaft en dan blijft er bijzonder weinig interessants en boeiends over. Dan kun je maar beter over de balconreling springen. En dat alles onder verheerlijking van een ultrarechtse warrige wappie. De kanalen in Groningen schuimen en stinken niet meer maar Stadskanaal kan men maar beter mijden.

  36. Boogschutter

    @ Scherpschutter

    ‘Producten en diensten zijn producten en diensten’.
    Op deze manier probeert u te onderbouwen dat nutsvoorzieningen en producten identiek zijn.
    Jawel, koeien zijn dieren dus moeten dieren wel koeien zijn.

  37. Scherpschutter

    @Klaasjan 21:56

    Het is doodsimpel. Als er voldoende vraag naar een product of dienst is, dan zal de organisatie die het product of de dienst levert, beloont worden door de markt en overleven op basis van vrijwillige gunning door de klant. Is de vraag er niet, waarom zou het dan in godsnaam kunstmatig in leven houden…? En waarom zou je dat bovendien doen door eerst geld af te pakken van productieven (die ŵél producten en diensten leveren waar vraag naar is..) om dat vervolgens te stoppen in een slecht product? Makes no sense at all…Nog los van dat geld afpakken niet zo netjes is, het levert per definitie ook een economische verlechtering op waar het geld niet in kundige handen is…

    Bovendien verraadt u met uw comment overigens ook wel een groteske vorm van egoïsme. U wilt met gestolen geld iets dat niet levensvatbaar is in leven houden, omdat er anders niets is dat ú interessant en boeiend vindt…? Dat is monsterlijk…

    Als ú zo graag een bibliotheek wil, dan betaalt u daar maar zelf voor. Vrijwillig. Kappen met alle subsidie. Nogmaals; alleen de allerslechtste ideeën hebben subsidie nodig. Apple heeft geen subsidie nodig om iPads te verkopen…

    De bibliotheken bedruipen zichzelf maar…of houden op met bestaan. Punt. Kappen met subsidie. Het is immoreel en welvaartvernietiging.

    @Boogschutter 22:05

    Ja, u lijkt er een soort semantisch spelletje van te willen maken, maar daar heb ik geen interesse in. Wees concreet, helder en kom met helder omderbouwde punten of zwijg. Hier is geen chocola van te maken.

  38. Blaag2

    @ Misschuttert

    De bieb verkoopt geen producten, maar levert diensten in dienst van de samenleving.

    De samenleving maakt hier volop gebruik van. De vertegenwoordiging van die samenleving betaalt hiervoor. De meerderheid is hier voor.

    Apple krijgt wel degelijk inovatiesubsidie en wordt (financieel) beschermd door de Amerikaanse overheid.

    Vreemd trouwens dat u WEL VOOR subsidie aan een dubieus studentenclubje en VOOR subsidie aan de vrije markt bent en VOOR subsidie aan boeren (de grootste subsidietrekkers terwijl ze voor de zogenaamd vrije markt produceren); merkwaardig nietwaar?

    Boogschutter speelt geen semantische spelletjes. U doet dat door expres verwarring te zaaien en doelbewust uitspraken anders te intepreteren en mensen woorden in de mond te leggen die ze niet uitspreken.

  39. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Het is inderdaad doodsimpel. Gelukkig is nu eenmaal niet alles een kwestie van markt, klant, vraag, geld. U kent van alles de prijs maar zo te zien van weinig de waarde. De bibliotheek is een van de dingen van waarde om te ondersteunen. Zonder ondersteuning valt hij om en holt de ontlezing nóg sterker achteruit. Dat vindt u dan maar goed? Ik zag dat uw held Milei de onderwijsplicht zou willen afschaffen. Is dat de richting die u op wilt? Ik moet er niet aan denken!
    ‘Gestolen geld’, ‘monsterlijk’, ‘immoreel’ zijn grote woorden waar u graag en onnodig mee schermt.

  40. JdV

    @klaasjan: de ontlezibg zal afnemen als mensen niet eerst vervoer moeten regeken naar ern gebouw, daar hun leesvoer ophalen, terug naar huis, lezen, retour.
    De drempel zal lager worden als je datzelfde leesvoer gewoon van achter je laptop/tablet/telefoon kan lezen. En dus zal er meer worden gelezen bij het afschaffen van archaische en dure instituten als een fysieke bibliotheek vol met raamambtenaren. Kosten worden bespaard. Win-win!!

  41. Blaag

    @ JdV’tje

    Boeken zijn vaak primaire geschreven bronnen en stukken betrouwbaarder dan hetgeen je online vaak tegen komt.

    Daarnaast bewijst een veelvoud aan onderzoeken, waarvan je er een veelvoud kan opzoeken en lezen in verschillende bibliotheken ter wereld, het tegenovergestelde van wat je beweert en kan je statement daarmee als onjuist worden gekwalificieerd.

  42. Klaasjan

    @JdV
    Lezen van een kasteelromannetje (dat wat u leesvoer noemt) op een laptop, telefoon of tablet gaat nog net, maar veel meer gaat nu eenmaal niet. Zeker niet als je wat ingewikkelder boeken dan leesvoer bestudeert. Dsn heb je toch echt papier nodig. U wilt toch ook wel dat mensen zich wat verder ontwikkelen dan het tot zich nemen van leesvoer?
    Ga eens kijken in de bibliotheek. U bent er nooit geweest? De door u veronderstelde drempel bestaat niet als ik zie hoeveel mensen gebruik maken van het instituut.
    Uw toon bij ‘vol met raamambtenaren’ is denigrerend en zit er volledig naast.

  43. Nina

    Zo te lezen in het financiële overzicht 2022 van bibliotheek Utrecht, blijven de tekorten. Er zijn zeer hoge personeelskosten.

    Vroeger kwam ik in een biebbus met een zeer aardige en enthousiaste mevrouw. Ze runde de boel in haar eentje en ging door het leven zonder opsmuk. Ik vermoed dat we terug moeten naar die tijd, want het gemeenschapsgeld is op nu meer dan 50% van de huishoudens moeilijk rond kan komen.

    Bron: https://www.bibliotheekutrecht.nl/dam/bestanden/jaarverslag-en-jaarrekening-2022.pdf

  44. Nina

    Droom maar lekker weg in een boek bij de bieb op de gratis werkplek in een monumentaal pand op een AA+locatie met goedkope koffie en thee. De inwoners van Utrecht betalen het wel voor u.

  45. Joes

    @ JdV

    Een bibliotheek is, al sinds de oudheid, altijd meer geweest dan slechts een bewaarplek van boeken. Het is altijd een studieplek geweest en altijd een plek geweest waar lezingen werden gegeven, o.a..

    Loze discussies probeer je hier te voeren. Kent zelf betekenissen van woorden en definities niet en komt kennelijk nooit in een bieb.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).