Ruim een jaar lang werkte het team van het Filmcafé in Utrecht aan het plan om hun intrek te nemen in Hoog Catharijne. In de oude locatie van bioscoop Catharijne – die alweer vijf jaar dicht is – moest het gaan gebeuren. Er werd ruim 10.000 euro geïnvesteerd in onderzoeken en het maken van het plan. Er lag een contract onder voorbehoud met eigenaar Klépierre en de gemeente verleende deze week de vergunning. Toen liet Klépierre ‘ineens’ weten toch niet meer in zee te gaan met het Filmcafé. Initiatiefnemer Omar Waseq is zeer teleurgesteld. “Ik voel mij genaaid.”
Het geliefde Filmcafé sloot vorig jaar noodgedwongen de deuren toen een verwoestende brand het CAB-gebouw trof. Het Filmcafé was toen bijna drie jaar open en was uitgegroeid tot een succesvol concept. Na de brand – waarbij ook biercafé Oproer moest sluiten vanwege de brandschade – begon de zoektocht naar een nieuwe locatie.
Hoog Catharijne
Omar Waseq vertelt: “Ik kwam in contact met Klépierre voor een andere plek, maar die was niet geschikt. Toen zeiden ze dat ze nog wel wat anders hadden voor ons, dat was de oude bioscoop in Hoog Catharijne. ‘Kom mee, we weten zeker dat je het geweldig vindt’, zeiden ze tegen mij. Toen ik het zag moest ik ook toegeven: dit was geweldig.”
De oude bioscoop wordt al zo’n vijf jaar niet meer gebruikt en er moet een hoop aan gebeuren om ‘m weer gebruiksklaar te maken. “Klépierre gaf onder meer aan dat er een akoestisch rapport gemaakt moest worden, dat hebben wij op onze kosten gedaan.” Ook andere onderzoeken werden er afgerond en het plan werd steeds concreter. “Het duurde allemaal wel lang, want het Nederlandse team van Klépierre moest steeds alles terugkoppelen aan het hoofdkantoor in Frankrijk.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Ondertussen ging Omar met zijn team verder. “We kregen een contract onder voorbehoud aangeboden, we gingen aan de slag met de conceptvergunning en uiteindelijk hebben de definitieve vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente Utrecht.” In het complex in Hoog Catharijne zou het filmhuis komen, aangevuld met horeca en een podium voor beeld en kunst. Ook zou er zaalverhuur kunnen plaatsvinden. De gemeente was positief over het plan en verleende deze week dan ook de vergunning.
Potentie
Omar: “Toen we de vergunning zwart op wit binnenkregen liet Klépierre ineens weten niet meer met ons verder te willen. We hebben meerdere keren om een verklaring gevraagd, maar die krijgen we maar niet. Alleen als we de vergunning weer intrekken zouden ze weer met ons in gesprek willen.” Ondertussen voelt de culturele ondernemer zich ‘genaaid’. “Bij mij leeft het gevoel dat ze door al ons werk hebben ingezien wat de potentie is van de locatie. Ze hebben bijvoorbeeld ook gevraagd of ze ons akoestisch onderzoek mogen hebben. Een andere potentiële huurder zou daar interesse in hebben.”
De initiatiefnemer van het Filmcafé heeft het gevoel dat er hem de hele tijd een worst is voorgehouden: “Nu ben ik ruim 10.000 euro lichter. We hebben onderzoeken gedaan en offertes opgevraagd. We hebben alles voorgekauwd.” Omar heeft vernomen dat een keten die spinninglessen aanbiedt ook interesse heeft getoond in het pand en in het akoestisch rapport van het Filmcafé. Het steekt Omar dat er nu mogelijk weer een locatie in Utrecht waar een culturele bestemming op zit verloren gaat. “Die plekken hebben we juist nodig in de stad en ik als culturele ondernemer heb er keihard voor gewerkt. Ik heb zelf nog een huurverhoging voorgesteld, maar ook dat kan Klépierre niet overtuigen.” Hoe het nu verdergaat voor het Filmcafé is niet precies bekend. Omar hoopt dat de gemeente in ieder geval vasthoudt aan de culturele bestemming voor de locatie in Hoog Catharijne. “En wij moeten dus mogelijk weer verder gaan zoeken.”
Reactie Klépierre
DUIC heeft Klépierre om een reactie gevraagd. Het bedrijf laat weten niet inhoudelijk te kunnen reageren op onderhandelingsgesprekken met geïnteresseerde partijen. “Er bestaat geen contract tussen Klépierre en deze geïnteresseerde partij voor de oude bioscoopunit (Radboudkwartier 19). Deze berichtgeving verbaast ons ten zeerste. Dit is niet de manier waarop wij normaal zaken doen. Wij doen nooit uitspraak over lopende gesprekken met geïnteresseerde partijen. We zien het als een positief signaal dat er voor deze locatie meerdere geïnteresseerde partijen zijn.”
Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.
Gekoppelde berichten
Doek valt voor Wolff Catharijne: 15 januari laatste voorstelling
Bioscoop Wolff Catharijne sluit op maandag 16 januari 2017 definitief de deuren. Op zondag 15…
Stand van zaken CAB-gebouw na brand: Pand blijft behouden maar meerdere ondernemers keren niet terug
De schade aan het CAB-gebouw is door de brand die er begin dit jaar woedde…
Zeer grote brand in monumentaal CAB-gebouw in Utrecht geblust
In het CAB-gebouw aan CAB-Rondom in Utrecht is maandagavond een zeer grote brand uitgebroken. Meerdere…
64 Reacties
ReagerenKleppiere zou met pek en veren uit de stad moeten worden gedreven.
Dit is dus Klépierre, het prototype van de foute vastgoedboer. Zo gaat het al decennia met alles in Utrecht. Dit bedrijf voelt geen enkele verantwoordelijkheid of betrokkenheid bij onze stad en is slechts uit op winstmaximalisatie. Opeenvolgende burgemeesters, wethouders en raadsleden werden links en rechts gepasseerd door de gehaaide juristen van Klépierre. Omar Waseq is dus ook volstrekt kansloos in deze kwestie. Neem je verlies en blijf voortaan ver weg van deze ‘zakenmensen’.
Lesje naïviteit voor deze cultureel ondernemer als hij zaken doet met überkapitalisten?
Laat meteen weer zien waarom de gemeente Utrecht de oorlog moet openen op Kleppiere en niet te vriendschappelijk met deze onbetrouwbare geldwolven moet omgaan, inzake alle dossiers die er nog liggen. Ben benieuwd aan wie Kleppiere de oude Catherijne bioscoop denkt te kunnen gaan verhuren. Over 5 jaar staat het nog leeg waarschijnlijk. En als men de rapporten wil overnemen van deze ondernemer, dan tikt men toch lekker 10.000 euro af? Ik zou het gewoon doorverkopen als ik deze ondernemer was. Heb je meteen weer wat startkapitaal voor een andere locatie.
Overigens had hij pas zaken op eigen kosten moeten gaan onderzoeken als er definitieve voorbereidende contracten waren ondertekend natuurlijk.
Wat maakte het Filmcafé eigenlijk tot een succes? Dat is makkelijk opgeschreven natuurlijk, maar er kwam eigenlijk alleen een vast clubje Utrechtse hipsters (niet zulke hele leuke mensen, vooral mensen die zichzelf heel erg hip em belangrijk vinden)> niet het toekomstige publiek van een filmhuis, want daar moet je natuurlijk voor films gaan afrekenen en worden de horecaprijzen ook iets hoger automatisch, vanwege de locatie. Op alleen hipsters kan je geen filmhuis draaien en dat weet iedere filmhuisuitbater of filmhuisondernemer. Alleen in Amsterdam of Rotterdam lukt je dit een klein beetje.
Je kan je afvragen of Utrecht nog plek heeft voor een extra filmhuisachtig theater.
In het gebied van HC ligt al Springhaver, voor jong en oud (weliswaar commercieel, maar toch), Stelling heeft ook al Louis Hartlooper voor de wat oudere en rijkere bezoeker en daar komt dus Slachtstraat bij dat bijna open gaat. ‘t Hoogt heeft de zaal in de bieb in het Postkantoor in het centrum; en ‘t Hoogt krijgt zijn gebouw in het Werkspoorgebied.
Als ik deze ondernemer was zou ik eens de mogelijkheden op de Uithof gaan onderzoeken. 1 of 2 filmzalen zouden gemakkelijk overdag als collegezalen kunnen fungeren en het zorgt voor extra levendigheid op de campus en biedt ook nog eens een (extra) filmhuislocatie voor mensen in de omgeving De Bilt, Bunnik en Zeist die hier op de fiets naartoe kunnen. Maak er een interessant restaurant en café bij en succes gegarandeerd bijna.
Klépierre is een onbetrouwbare partij om mee te onderhandelen.
Willen ze gebruikmaken van het uitgevoerd akoestisch onderzoek, laat ze er dan voor betalen.
Blijf vechten Omar!
Procesmatig zijn hier vraagtekens bij te plaatsen en begrijp ik de reactie van dhr. Waseq. Tegelijkertijd vraag ik me af wat er in de kleine letters staat – en wat misschien ruimte geeft voor interpretatie – van het contract onder voorbehoud van Kleppière. Ik snap dat dhr. Waseq zich genaaid voelt; het verhaal wekt de indruk dat Kleppière dankbaar ge (mis!) bruik maakt van de inspanning en investering van het Filmcafé. Dit roept om rechtvaardiging. Maar zou die locatie in HC nou ook echt de doelgroep aanspreken? Ik wens het Filmcafé veel succes met het vinden van een schitterende locatie.
Winstmaximalisatie bij Klépierre? Loop eens rond in het winkelcentrum, zie hoeveel er al een hele poos leeg staat en kijk eens naar het dertien-in-een-dozijn winkelaanbod. Armetierigheid troef.
Geen verkeerd idee Uuutje, een college-/filmzaal op de Uithof.
Klépierre zal hierin de definitieve bevestiging zien dat het niet verhuren van hun pand aan Omar Waseq absoluut de juiste beslissing is geweest. Mijnheer Waseq laat zich hier kennen als iemand die zakelijke overeenkomsten niet begrijpt (geen deal is geen deal, punt) en demonstreert daarnaast ook weinig respect te hebben voor de grenzen der zakelijke betamelijkheid.
In plaats van dat mijnheer Waseq ongekend dankbaar is dat hij met zijn al jaren verlieslijdende en op subsidie drijvende hobbyhut uberhaupt op gesprek mag komen bij een professionele partij als partij als Klépierre en gewoon netjes als een gentleman in stilte bedankt nadat de keuze niet op zijn stichting is gevallen (een onderneming kun je het niet noemen), is het wel heel bizar dat mijnheer Waseq achteraf de pers zoekt en nota bene Klépierre begint aan te vallen… Volstrekt ongemanierd en ongepast.
Klépierre heeft de juiste keuze gemaakt (ze zullen wel even opgelucht adem halen) en mijnheer Omar Waseq lijkt niet helemaal doordrongen te zijn van wat hij met dit bizarre misplaatste slachtoffergedrag in de pers werkelijk heeft bereikt; namelijk dat naast Klépierre vermoedelijk geen enkele andere ondernemer in Utrecht hem nog gekwalificeerd zal achten als zakelijke partner.
Werkelijke ondernemers gaan niet op deze onbeschaafde en ronduit smakeloze wijze met elkaar om.
Als ik de reactie van Uuutje lees heb ik het idee dat deze persoon niet echt bij Filmcafé is geweest, en het vooral van horen zeggen heeft meegemaakt. Want het was toch écht wat speciaals. Kléppiere en Utrecht begaan een grove fout door in zee te gaan met een gelimiteerd concept zoals een bedrijf dat spinning-lessen aanbied.
Bovendien ontbreekt het in Utrecht aan alternatieve poppodia. Alsof ze alles in het al gigantische Tivoli willen proppen. Wij missen Filmcafé!
@Uuutje
Scherpe analyse!
Hobbyende ondernemers (en gemeente) leggen het standaard af tegen het grootkapitaal.
Maar dat akkoestisch rapport zou ik met winst verkopen, en als ze het al hebben, gewoon de factuur nasturen.
Klinkt als duur lesgeld voor de ondernemer; geen buitensporige kosten maken voordat er duidelijke voorwaarden op tafel liggen.
@Moniek zeer zeker winstmaximalisatie. Pand wordt er jaar 20% meer waard en er hoeven geen dure verbouwingen/aanpassingen gemaakt te worden. Een winkel kan leeg staan en nog steeds geld opleveren, puur op de stenen.
Uuutje…de buitenbioscoop ( wat oorspronkelijk filmcafe was) was slechts een klein deel van de oude locatie en altijd goed bezocht overigens. Tenminste niet zo quasi intellectueel en soort van cultureel verantwoord ding als de andere filmhuizen, daar hebben we er al genoeg van. Er werden verder vooral leuke feesten en andere evenementen gehouden ver weg van de studentikoze Utrechtse standaard. (Ieder zijn ding Natuurlijk).
Hopelijk vinden ze alsnog te en plek.
Hier is het filmcafè natuurlijk misbruikt door Kleppierre om te bekijken of het nog mogelijk was nieuw leven in de oude bioscoop te blazen (waar kleppiere qua m2 niks mee kan zonder investeringen en die investeringen gaat men zelf niet doen, Kleppierre laat heel graag anderen betalen voor haar bedrijfsmodel, zij willen zelf geen ondernemersrisico, dat pikken de aandeelhouders niet》 zo heeft de Utrechtse belastingbetaler voor een flink deel de renovatie van Hoog Catherijne betaald, niet Kleppierre). Ook weet men nu dat er een toekomstige vergunning in zit. En het heeft Kleppiere geen cent gekost. Het is legaal wat ze doen, maar het maakt ze, zoals altijd blijkt, onbetrouwbare honden. Je moet wel gek zijn als je iets van hen huurt. Je wordt altijd genaaid.
Verbazing alom dat de bioscoop nog intact is. Ik had verwacht dat ze dat bij de grote verbouwing van HC gelijk hadden meegenomen om er winkelruimte van te maken. Is er op het niveau van het winkelcentrum nog wel mogelijkheid voor een aantrekkelijke entree? De oude entree was niet aantrekkelijk (zowel buiten als binnen niet).
Dit meen je niet! Kon niet wachten om weer in het Filmcafé te dansen. Utrecht heeft al zo weinig echt leuke uitgaansplekken…
@ DUIC @Gemeenteraad Utrecht
Er staat een leugen in de persverklaring van Kleppierre. Er is namelijk een contract onder voorbehoud aangeboden in ieder geval.
Verder lult men over meerdere geïnteresseerden. Die zijn er namelijk niet. Die hoopt men via dit nieuws via de vastgoedmarkt alsnog te vinden. Dat is de hele tactiek.
Ik stel voor dat alle reaguurders aandelen Klépierre gaan kopen en op de eerstvolgende aandeelhouders vergadering het management naar huis sturen.
Idioot dat de gemeente zich zo laat kennen en eerder bereid is mee te veren met een megakapitalist als Klepierre dan met Utrechtse culturele ondernemers met hart voor de stad en haar inwoners. Een plek als Filmcafé bied Utrechters een plek voor het ontdekken van nieuwe dingen: Film, muziek, eten, kunst etc. Mensen die zo graag willen ro-cycle’en (spinnen) hebben volgens mij hun passie/hobby/roeping al gevonden en kunnen wat mij betreft een andere ruimte elders in de stad daarvoor nét zo goed benutten.
Wat een wereld
WATTTTT toch niet weer een Rocycle vestiging? Die kunnen letterlijk OVERAL hun fietsjes zetten. Waarom in een filmhuis? Een plek waar Filmcafé veel beter past? Kom ooooop hej. Gun ons Filmcafé <3
Ik snap het wel! Zo’n natte Rocycle tent is natuurlijk een cultuurplek door de ogen van die überkapitalisten..
:’(
Filmcafé was (en is) een grote aanwinst voor de Utrechtse cultuur sector. Het is duidelijk dat @Uuutje nog nooit bij Filmcafé is geweest want dan had deze persoon geweten dat Filmcafé veel meer dan enkel een filmhuis is. Naast een ontzettend sterke community te hebben opgebouwd (kijk even naar de hoeveelheid donaties die het bedrijf ving na de brand!) draagt Filmcafé erg bij aan de ontwikkeling van de Utrechtse club/nachtcultuur dankzij een eigen programmering van hoge kwaliteit. Een plek als Filmcafé die bijdraagt aan de ontwikkeling van jonge, enthousiaste cultureel ondernemers (en hen kansen te bieden) is hard nodig en had al veel eerder terug moeten komen!
Ik vind dat de gemeente de vergunningen voor Rocycle moet weigeren en sta volledig achter een culturele invulling voor deze locatie. Zitten we nou echt te wachten op nóg een plek waar mensen binnen voor een scherm fietsen?
Weer een voorbeeld van hoe een vastgoedmagnaat het alleen maar om winst gaat. Ten koste van de cultuursector en lokale ondernemers.
Filmcafé was een aanwinst voor Utrecht. Het was ook veel meer dan alleen een filmhuis. Hoop dat het toch snel terug kan komen.
belachelijk
Als de gemeente de bestemmingsvergunning heeft vrijgegeven voor een culturele invulling dan moeten ze hieraan houden. Die Rocycle hype is volgend jaar sowieso al voorbij. Utrecht wordt nu een verfrissend concept binnen het uitgaansleven en cultuur door de neus geboord. In ruil voor een 13 uit 12 sportvoorziening waar we al genoeg van zijn.
Het filmcafé was zooo’n fijne culturele ontmoetingsplek. Eerst krijgen ze te maken met een enorme tegenslag waar ze niets aan kunnen doen, halsoverkop heeft iedereen enorm hard gewerkt om zoveel mogelijk spullen te redden. Met van financiële steun van Utrechters die de plek ontzettend misten en die ook wat aardigs wilden doen voor Omar, konden ze eindelijk op zoek naar een nieuwe plek om dit geweldige concept voort te zetten. Nu komt Klépierre hiermee: HARTELOOS en enorm egoïstisch, hoe kan je dit doen als je een hart hebt.
FILMCAFE 4 LIFE
Hoezo moet Rocycle daar?)? Wat een onzin
Wij hebben meer cultuur nodig in Utrecht!!! Zie dat nou eens in :/ Het Filmcafé was één van de belangrijkste en weinige broedplaatsen voor de jeugd en cultuur, zou ongelofelijk zonde zijn als ze door deze naaistreek alles ontnomen worden wat ze is beloofd..
Utrecht heeft het Filmcafé nodig! laat niet weer een mooie culturele plek verloren gaan..
Zelf zou ik ze niet nemen maar volgens mij zijn er genoeg plekken in utrecht waar je Spinninglessen lessen kan nemen en hoeft dit niet in het hoogcatherijn waar al een sport school bevind letterlijk naast het station.
Maar belangrijker is dat het filmcafe echt iets unieks was in Utrecht en veel mensen dit graag terug zouden zien waaronder ik. Triest om te zien hoe een sociale ondernemer gewoon genaaid wordt en de gemeente er mogelijk gewoon in meegaat.
Wat een vreemde gang van zaken doen vanuit Kleppiére. Deze ondernemer de indruk geven dat door het verrichten van de onderzoeken op voorhand, de deal zo goed als rond is en het Filmcafé terug kan keren. Nota bene op eigen kosten de onderzoeken laten verrichten klinkt al redelijk sketchy maar heel begrijpelijk dat deze ondernemer wilde doorpakken en dit toch eigenhandig heeft gedaan. Kleppiere is duidelijk een uitbater die zich laf terugtrekt wanneer andere partijen zich aanbieden met meer budget. Dit is weer een mooi voorbeeld van een vastgoedmagnaat die een monopoly positie heeft in Utrecht en dus ook niet meer in het belang van Utrecht denkt maar enkel in haar eigen commerciële positie op de markt. Het Filmcafé was een hotspot voor velen, niet enkel voor hipsters zoals iemand die vooral erg zuur is, hierboven suggereert. Het was een plek waar jong en oud samenkwam en waar er dag in dag uit, een mooie culturele bijdrage werd geleverd aan het imago van Utrecht. Onbegrijpelijk dat deze plek straks niet voor de volle 100% potentie die het heeft, wordt benut. Gemeente Utrecht laat dan absoluut een steekje vallen en zou nu de kans moeten grijpen om hier invloed op uit te oefenen. In ieder geval weer erg triest om te lezen dat een ondernemer in deze al zware tijden opnieuw wordt benadeeld. Succes Omar en Alwin van het Filmcafé, geef niet op!
Erg zonde dat zo’n ontzettend fijne plek als het filmcafé plaats moet maken, voor de zoveelste rocycle locatie. Ik weet zeker dat het filmcafé zoveel meer zou toevoegen aan een stad zoals Utrecht!
Hoe is dit toegestaan!?!? Waar is de gemeente!?!? Dit is onrechtvaardig en niet wat we willen in Utrecht!!
Je bent een aantal malen bij Klépierre op de koffie geweest, daar reageerden de mensen enthousiast en vrolijk op je pitch.
Dit is heel normaal wanneer er zich een potentiële huurder zich aandient, ook al boeit je zijn business niet, je enthousiasmeert en prijst je potentiële klant de hemel in.
Uiteindelijk heeft de ondernemer slechts koffie gedronken en zijn droom proberen te verkopen.
Er is geen intentieverklaring over het gewenste object.
De boosheid van de aspirant-huurder over het vasthouden aan de culturele bestemming voor de locatie in Hoog Catharijne daar schrik ik van.
Zijn dromen mag hij daar niet laten uitkomen, dan mag een ander zijn dromen wanneer die niet cultureel gericht zijn, niet verwezenlijken op deze plek.
Vermoed dat Omar het heel moeilijk gaat krijgen om een commercieel pand te kunnen gaan huren.
Enorm boos omdat de tegenpartij die aan je verwachtingen doet
Omar heeft in deze zaak minder rechten dan een koper op marktplaats die zijn product niet krijgt geleverd.
stoute Klepierre.
Filmcafé is zeker nodig, iedereen daar heeft erg hard gewerkt om dit waar te maken, deze locatie is moet gerealiseerd worden voor ze! Rocycle is totaal geen goede match
Ik heb dit verhaal met verbazing zitten lezen. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat de verhuurder bepaald, maar het getuigt van allerminst helder zaken doen. (Al mis ik een heldere verklaring van de verhuurder) Bovendien heeft de gemeente in de omgevingsvisie binnenstad een aantal kernpunten (Schoonheid, variatie, veerkracht en ontspannen) vastgesteld die niet rijmen met deze vergaande ontwikkeling. Neem nu variatie, momenteel telt Rocycle twee vestigingen, waarvan er straks nog een derde bijkomt in ons mooie centrum. Ik zie niet in hoeverre de gemeente dit ziet als variatie binnen de omgevingsvisie. Maar ook veerkracht is een belangrijke factor. De vernieuwing van het postkantoor op de Neude is hier een voorbeeld van. De binnenstad ontwikkelt steeds mee met de groei en krimp van de bevolking, met veranderingen in de samenleving, dus ook met de behoefte daarvan. Door in te zetten op een breder aanbod. Kortom erg zonde dat mooie culturele initiatieven van inwoners verliezen van grote bedrijven die er een massaproduct willen neerklapten. Een verlies voor onze mooie stad.
@Yoshua heb je het artikel gelezen? “Slechts koffie komen drinken”??
Er lag een contract onder voorbehoud en er waren investeringen gedaan. Er werd al een jaar onderhandeld. Dit kwalificeert zich bij lange na niet meer als koffie drinken maar als een precontractuele fase 3 waar de wederpartij erop mag vertrouwen dat het eindcontract gesloten gaat worden. Jammer dat u de kant van de onrechtvaardige vastgoedmagnaat kiest terwijl dit overduidelijk een situatie is waar de kleine ondernemer het aflegt tegen een monopoliehouder.
Ronduit belachelijk. Ik hoop dat de gemeente snel inziet wat het sociale en culturele belang van plekken als Filmcafé nou écht is (en hier vervolgens ook naar handelt!). Zonder initiatieven als dit blijft Utrecht op cultureel gebied een vlakke en onuitdagende stad voor mensen van buitenaf én zoeken Utrechtse jongeren het steeds vaker buiten de stad op. Plekken als Filmcafé geven de stad een culturele identiteit, iets wat naar mijn mening nog veel te winnen valt.
Zoveel lege winkelunits op HC, kan daar geen sportschool geopend worden? Bv naast de Perry. Handig voor wanneer je wat vergeten bent.
Heb je als HC twee nieuwe huurder ipv één.
Utrecht heeft cultuur nodig! Niet nóg een sportbestemming (Rocycle) rondom centraal station. Filmcafe was geliefd door jong en oud en is een waar gemis voor de stad. Het is taak aan de gemeente om hier een stokje voor te steken.
@Amber:
Je weet wat “Onder voorbehoud” betekent?
Utrecht mist cultuur! Dit wordt een groot gemis!! Er zat zoveel potentie om naast films een podium te bieden voor kleinere artiesten als in toneel, cabaretiers, muzikanten. We hebben écht niet nog een sportlocatie nodig. Ik hoop dat filmcafe alsnog door kan gaan.
@Amber,
Ik kies geen partij voor Klépierre, die zie ik liever 10 jaar geleden uit de stad vertrekken dan morgen.
Ik ben emotioneel niet aangedaan met deze casus, tegenovergesteld van wat ik proef uit jouw reactie.
Een contract onder voorbehoud is niet meer dan bevestiging van wederzijdse interesses die vrijblijvend zijn er geen verplichting en aanspraken voor beide partijen zijn.
Ik wil niet verevend overkomen, maar er is echt uitsluitend koffie met elkaar gedronken, zelfs precontractuele fase 3 geeft geen grondslag.
Omar heeft geen overeenkomst gesloten waar uit blijkt er een aanbod is geweest en dat aanbod is aanvaard.
Er is zelfs geen intentieverklaring vastgelegd over de plannen die zijn voorgelegd tijdens het koffie drinken.
Ik gun Omar dat plekje van harte, en van mij mag die Tivoli annexeren met zijn filmcafé.
Omar is een zakenman, zakenmannen weten tot in hun haarvaten, wat besproken wordt, leg je vast wanneer het waardevol is of zou kunnen zijn.
Maar een zakenman die geen deal sluit die gaat niet boos zijn op alles en iedereen, maar vooral niet op zichzelf.
Omar gedraagt zich als een kleuter, hij is zelf verantwoordelijk voor de mislukte deal, niemand anders.
Omar doet of hem vreselijk onrecht is aangedaan in een volstrekt rechtmatige omgeving.
Ook grote ondernemers zijn klein begonnen, wanneer Omar 50 filmcafés had gehad, dacht je er totaal anders over?
@Yoshua
Volmondig mee eens. Omar moet zichzelf eens in de spiegel aankijken. Hij is er niet in geslaagd om het goudeerlijk handelende Kleppiere ervan te overtuigen dat hij de beste huurder is.
Teleurstellend dat Klépierre niet wilt bijdragen aan een cultureel initiatief met veel potentie. Het oude Filmcafe was al een groot succes en wij hebben veel leuke avonden meegemaakt in het oude pand! Utrecht heeft genoeg horeca, maar te weinig van dergelijke concepten. Hopelijk kan de gemeente nog te hulp schieten!
Overigens is het voor mij wel duidelijk dat ik elk ander initiatief in de oude bioscoop zal boycotten. Niets persoonlijks naar het andere initiatief toe, wel naar Klépierre.
@ Mensen die mij niet begrijpen ik zal mijzelf verduidelijken.
Ik heb niets tegen het initiatief Filmcafé en weet dat het een breder iets is dan een plek waar films gedraaid worden.
Ik geef Omar zelfs een suggestie: Uithof> plek met kansen> omdat ik ergens geloof in het initiatief, maar wel ook kansen zie voor een (alternatiever) filmtheater daar; en kansen voor verhuur etc.. Een bedrijfsmodel kortom. Geld heb je toch nodig en Omar is gewoon een ondernemer hoor, wel iets te goed van vertrouwen (pleit voor hem). Maar op de UIthof is ook een plek voor een alternatieve vrije ruimte waar kortom alles kan en mogelijk is. Ga er heen. Fix ruimte bij de Uni. Die hebben ook loze ruimte hoor in een wat gedateerd oud gebouw. Dan heb je meteen je toffe uitstraling te pakken en je kan makkelijker een fixed huurprijs afspreken. Begin eerst tijdelijk, is er wat meer mogelijk met het oog op vergunningen.
Omar is hier genaaid door mensen die een hard spel spelen. Waarom begin je dan ook aan onderhandelen met Kleppiere als je niet tegen dit spel kunt? Dit is al 45 jaar bekend in Utrecht, die naaien iedereen waar je bij staat en verkopen hun moeders ziel nog aan de duivel. What’s new in town?
Ze hebben toch ook dat überschattige theatertje in Hoog Catherijne compleet onnodig gesloopt? Zat toch verstopt achter de schermen, precies op de plek waar men nu loze ruimte heeft in dat gigacomplex waar men niks mee doet. Dat was pas cultureel erfgoed. Eefje de V heeft er nog haar plaat opgenomen vlak voor de slopershamer haar werk deed.
Het erge aan alles is> ja, wat Kleppiere doet is legaal. Dat heet het spel (in hun ogen slim) spelen. En zij mogen verhuren aan wie ze willen, mits passend in het bestemmingsplan. Dat is ook de macht die ze vele gemeenteraden op rij hebben gekregen, al sinds eind jaren zestig. Overigens toen met steun van een flink deel van de bevolking, want die wilde shopping malls en the american life style. Overigens niet zo heel anders dan de wanne be hipsters in Utrecht die staan te juichen bij de komst van een Amerikaanse supermarkt (lang leve het consumentisme) en een festivalervaring verwarren met een horecaervaring; en het zoveelste uitgerolde horecaconcept met een alternatief sausje eroverheen, zogenaamd bedoeld om de jong mens te emanciperen, als hippie-berlijn-vermomende zakelijke ondernemers, die onder een zachte glimlach, als een zogenaamde vriend van je, ook gewoon een zakelijk imperium aan het uitbouwen zijn (beginnend met 1 zaak), het liefst met behulp van subsidiegeld, want de gemeente moet meer aan initiatieven voor de jong mens doen in Utrecht, alsof er zo weinig is?
Ik hoorde iemand klagen over een gebrek aan alternatieve podia. Maar we hebben toch ACU, EKKO, De Karagadoor, De Nijverheid om enkele plekken te noemen en in Kanaleneiland en Overvecht toch verborgen pareltjes en verborgen theaters en broedplaatsen? En we hadden, ooit in de jaren tachtig negentig en tweeduizend (tot aan 2010 zeker) een goed lopende zich zelf organiserende leuke werfkelder-scene?) Er is geen gebrek aan plekken, er is een gebrek aan mensen die gewoon los dingen organiseren. Waarom steeds iets op 1 plek willen hebben en vinden en daar dan een vast honk van willen maken, maar dan iedere zoveel jaar opnieuw voor steeds weer nieuwe mensen?. De Utrechtse muziekwereld vindt elkaar bindelings en zonder steun. En wat is er mis met TiVre, die zijn zo breed en groot dat ze voor elk wat wils programmeren, van commercieel tot heel klein zonder doelgroep en achterban. Alles daar over een kam scheren is ook een kunst. Ik ben ook niet blij met het idee van concepten dat ze steeds uitrollen, te gelikt, maar ze voldoen wel precies aan een behoefte en aan een vraag vanuit de gemeente en gemeenschap en programmeren ook nog steeds eigenzinnig en alternatief, al is het soms zoeken in het programma> ze doen het wel.
Moet Utrecht alles nadoen wat Amsterdam doet dan? EN worden er met alternatieve podia en broedplaatsen de zogenaamde alternatieve (en inmiddels steeds meer op elkaar lijkende en helemaal niet alternatieve) industriële dance en ravelocaties bedoeld? Dat is toch niks nieuws onder de zon? En waarom moet de gemeente dat helpen bedruipen? Die scene redt zich keer op keer prima zelf Ook als er een locatie dicht moet is er vaak zo weer een nieuwe locatie. Juist de ze zelfraadzaamheid komt tot stand door een gebrek aan steun.
Trouwens, een rare opmerking dat in bijv. een Springhaver de culturele elite van Utrecht zou komen. Wat een kinklare onzin . Daar komt nu juist een mengelmoesje van van alles en nog wat, van jong tot oud, van main stream tot wat alternatiever. Zeker niet alleen om films te kijken, maar vooral om te ontmoeten. En dat in een theatertje dat kleine films draait af en toe, maar wel gewoon een verdienmodel heeft.
Ik ben er vaker geweest in het filmcafé.
Ik heb geen hekel aan al het publiek, ook niet aan een vast clubje usual suspects, want het kunnen persoonlijk deels aardige mensen zijn, maar de wannabe-amsterdamste-air van sommige Utrechtse hipsters hangt me wel de keel uit na zoveel x jaar in Utrecht ja (en dat is dus niet persoonlijk, dat zou het wel kunnen zijn).
Of het feit dat sommige mensen een identiteit van (groot) stads bewoner moeten aanmeten om iets voor te stellen. Ze ontlenen daar hun identiteit aan. Dat is zielig ergens. Dan ben je afhankelijk van externe factoren. Wordt maar ietsje ouder, dan begrijp je wat ik bedoel of wat de ergernis is. Of misschien kom je er nooit achter. Dan niet.
Dan nog iets. Ik hoor hier meerdere mensen (sympathisanten) het begrip culturele broedplaats misbruiken. Gebeurd in Amsterdam ook constant. Een broedplaats hoort een laagdrempelige plek te zijn voor creatieve kruisbestuiving, waar dus culturele ideeën of producten (gestie, een marktding> product) uit voortkomen, maar het wordt vaak gebruikt om eigenlijk te pleiten voor een extra hang en feestlocatie.
En dat is wat me stoort aan veel Utrechtse hipsters. Ze doen cultureel en denken dat je cultureel kan zijn door een fashionista uit te hangen (vooral dat> het gaat om image en looks) en door de juiste vrienden te nemen en de juiste mensen te kennen. En door veel drugs te gebruiken ook. Echter als feesten en socializen (en recoveren) je dagtaak worden, is er weinig ruimte meer over om tot de inhoud te komen. Om je te verdiepen, om te lezen, films te kijken, concerten te bezoeken, ook klassieke. Dat heeft niks met elitair of intellectueel zijn te maken, puur met je geest voeden. Dat kan op ieder niveau en dat heb je wel nodig wil je met goede ideeën of goede vondsten aan komen zetten, want daar zijn broedplaatsen eigenlijk voor bedoeld. Niet voor een klein clubje happy few (vaak met welvarende ouders, waar men deels op teert) die de rijen gesloten houden en waar je alleen maar binnen komt als je de juiste mensen kent.
Vraag:: is echt iedereen welkom in dat filmcafé of moet je toch stiekem aan allerlei eisen voldoen? Wordt je toch stiekem met de nek aan gekeken als je er als volks-PVV-sympathisant (geen partijlid of partijkader) aanvankelijk binnen komt stappen? Vraag: hoe open en tolerant ben je dan eigenlijk?
Maar goed; ik heb niks tegen het concept Filmcafé, wel tegen sommige mensen die er komen en tegen mensen in die zogenaamde Utrechtse scene, die zich eigenlijk gedragen als moderne Paris Hiltons met een alternatief sausje> zonder inhoud.
Ga naar de Uithof, maak een deal met UU of met de HU of met een bedrijf dat daar zit en ruimte over heeft, Maak een danszaal, twee filmzalen, een koffiehuisje/bar en een goedlopend duurzaam restaurant daar. Overdag verhuur je de filmzaaltjes als collegezaal of als congreszaal. Je restaurant kan overdag kantine zijn voor het een of ander en je bar en danszaal kunnen ook nog dienst doen voor het een of ander, In de avond heb je het rijk alleen daar en kun je voor de nodige levendigheid en culturele voeding zorgen op de UIthof (dan wel een echte culturele voeding en geen façade). Je hebt daar naast jongeren en studenten als doelgroep, die zo’n plekje aan d erand wel opzoeken, ook nog de wat oudere geïnteresseerde bezoeker uit de Bilt, Bunnik of Zeist> of zijn die te oud, suf en burgerlijk voor sommige mensen die reacties geplaatst hebben hier? Als je dat denkt, ben je dus niet open en niet open minded. Zomaar even een comment waar je over na mag denken.. Dan ben je van het uitsluiten en wil je liever een plekje voor je eigen groepje hebben. Is dat laatste het geval dan is de vraag waarom de gemeente zou moeten meetbetalen of zou moeten faciliteren (hetgeen hier een aantal keer gevraagd wordt)? Waarom als het voor een select clubje is?
Overigens heeft de gemeente goed meegewerkt bij de vergunningaanvraag voor de oude Catherijne bioscoop, dis niets mis met de houding van de gemeente.
En Omar, Willen de kleptomanen je onderzoeken en vergunningen? Fors voor laten betalen. Het spel terug spelen zoals zij het spelen (alleen bij foute mensen stel je jezelf op met de hakken in het zand), dwing je ook nog respect mee af bij hun, vreemd genoeg. Aardige mensen behandel je aardig. Wantrouw mensen die je moet wantrouwen. vertrouw mensen die je moet vertrouwen. Leg zaken vast, zakelijk. Zwart-wit, pen papier, gechecked door advocaten (die alleen voor jou werken) en notarissen (die alleen voor jou werken), check de kleine letters en de wetgeving. Geef geen geld uit dat je later niet terug gaat zien, voordat er iets rond is. Goodwill bestaat niet bij keiharde zakenmensen met bloeddorstige aandeelhouders.
Erg jammer van Klépierre. Het is jammer voor de ondernemers daar, en helaas schreef ik dit een paar weken geleden ook al op deze site, maar het lijkt mij het beste om geen cent meer uit te geven op dat winkelcentrum. Er staat mij ook een verhaal bij van een paar jaar geleden waarin een vishandelaar problemen had met Klépierre. Lijkt dus structureel zijn.
Succes filmcafé en fuck Klépierre!
@Uutje 11:28
Vergeet je niet een extra bijdrage aan DUIC over te maken deze maand? Je gebruikt wel erg veel servercapaciteit om weinig te zeggen.
@Yoshua jammer dat je jezelf moet verlagen door te beginnen over het bestaan van een emotionele connectie met de casus. Het feit dat jij jezelf daardoor ‘beter’ voelt zegt voor mij al genoeg. Ook grappig dat jij je gedraagt zoals je mij verwijt door nog terug te komen op deze pagina om de comments te checken en Omar uit te maken voor ‘kleuter’. Pot verwijt de ketel? 😉
Ik raad je aan om even te googlen over ‘Afgebroken onderhandelingen in de precontractuele fase’. Daar zul je de antwoorden vinden die je nodig hebt. Alle juridische ‘argumenten’ die jij hier geeft snijden namelijk geen hout. Het lijkt erop dat je deze van een google-search hebt afgeplukt. Als je wel een jurist bent dan moet je misschien even terug de schoolbanken in.
Jouw argument is ‘zaken zijn zaken’. Het mocht je misschien verbazen dat er in de zakenwereld ook fatsoensnormen bestaan waar in deze casus klaarblijkelijk niet aan is voldaan. Ik krijg sterk het gevoel dat jij óók persoonlijk betrokken bent hierbij, al zou ik niet weten hoe. Voor Kleppiere hoop ik van harte dat je niet de bedrijfsjurist bent 😉
Ik heb op scholieren.com gekeken of iemand toevallig al een uittreksel van de reactie van Uuutje heeft geschreven voor zijn of haar leeslijst, maar helaas.
Wat een gave plek voor een nieuw Filmcafe, altijd enorm genoten van de evenementen op de oude locatie. Heel jammer dat het na een jaar van onderhandelen toch niet doorgaat en er een zoveelste Rocycle komt, juist nu de gemeente akkoord is en het zichzelf in het verleden al bewezen heeft succesvol te zijn.
Mega balen dit, we zien Filmcafe graag zsm terug in Utrecht. Wellicht dat Gemeente Utrecht een tandje bij kan zetten in de support?
@ W.
Vast hipstergeneratie dan. Die lezen de uitreksels wel. Wat een creatieve armoede en een gebrek aan het triggeren van de brains.
Prima stuk Uuutje (de echte vermoed ik en niet de wannabe)!
Mijn eerdere reactie is niet geplaatst. Ik probeer het nog een keer in zo gematigd mogelijke bewoordingen.
Alle lange verhalen hierboven verhullen niet wat hier aan de hand is, namelijk het feit dat de overheden, zowel de landelijke als de lokale, de afgelopen decennia steeds meer macht uit handen hebben gegeven aan private partijen. Hierbij zitten fatsoenlijke, maar ook onfatsoenlijke. Omdat de overheden niet tegen de expertise en de druk opgewassen zijn, krijgen de onfatsoenlijke het steeds meer voor het zeggen. Het ziet er niet naar uit dat het tij spoedig zal keren. De jongere generaties, die hieronder lijden, zullen er aan moeten wennen of in actie komen. Maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. Daar zijn ze te hedonistisch, te veel gericht op onmiddellijk genot, voor.
@Scherpschutter 12:14
Vergeet je niet een extra bijdrage aan DUIC over te maken deze maand? Je gebruikt wel erg veel servercapaciteit om weinig te zeggen.
@Uuutje
Amen
Niets meer aan toevoegen.
Uitprinten en op de Uithof hangen, of op het stadskantoor plakken?
De discussie hierboven doet nog het meest denken aan verontwaardiging over de natuur van de kat. Het gepiep van de muizen is oorverdovend.
Filmcafé moet op deze locatie openen. Rocycle is niet gewenst hier!
Prima verhaal Uuutje jammer dat de cultuur typetjes hier zo lelijk op reageren. En een uitstekende suggestie om naar de Uithof te gaan.
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar uiteindelijk is er geen huurovereenkomst getekend. Het filmcafé had zich harder en zakelijker moeten opstellen. Niet dat er dan wel een huurovereenkomst zou zijn bereikt, maar dan was dit eerder duidelijk geworden en zouden kosten, tijd en energie zijn uitgespaard.
Yes, een nieuwe Rocycle, hoe fijn!!