Foto’s: Onder toeziend oog van vele Utrechters bereikt Stadskraan de eindbestemming Foto’s: Onder toeziend oog van vele Utrechters bereikt Stadskraan de eindbestemming

Foto’s: Onder toeziend oog van vele Utrechters bereikt Stadskraan de eindbestemming

Foto’s: Onder toeziend oog van vele Utrechters bereikt Stadskraan de eindbestemming
Foto's: Bas van Setten
De reconstructie van de Stadskraan is zaterdagmiddag aangekomen op de eindbestemming bij de Monicabrug in Utrecht. Vele Utrechters volgden de reis van het 30 ton zware gevaarte op de voet.

De reconstructie van de Stadskraan is zaterdagmiddag aangekomen op de eindbestemming bij de Monicabrug in Utrecht. Vele Utrechters volgden de reis van het 30 ton zware gevaarte op de voet.

Vrijdag werd de Stadskraan al vanaf de Museumwerf in Vreeswijk, waar de constructie is gemaakt, naar de Demkabrug aan het Amsterdam-Rijnkanaal verscheept. Afgelopen nacht werd de kraan met behulp van een dieplader via de Amsterdamsestraatweg, over de Marnixlaan, over de Marnixbrug naar het Zandpad gebracht.

Zaterdagochtend werd de Stadskraan op een ponton geladen om via de Vecht bij de Monicabrug aan te komen. Bij de Gasthuismolenbrug leek het erop dat de werklieden alle zeilen bij moesten zetten om de reconstructie onbeschadigd naar de andere kant te krijgen en uiteindelijk lukte dat ook.

Tekst loopt door onder afbeelding

Monicabrug

Via de Weerdsluis bereikte de Stadskraan de eindbestemming. Met twee grote kranen werd het gevaarte van de ponton gehesen en op de definitieve plek neergezet. Op de Monicabrug en langs de kades stonden honderden mensen te kijken naar de operatie.

De volgende stap in het proces is het in elkaar zetten van de verschillende onderdelen, zodat de kraan straks zo’n 13,5 meter hoog is. De grote balken zijn van eikenhout en zijn bekleed met planken van douglas, een geurend sparrenhout dat relatief goed tegen het Nederlandse weer kan.

Fotoverslag

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Guus

    Mooi, nu is het wachten op de befaamde Fame om het te signeren

  2. Peter van Zoest

    De eftelingisering van de Utrechtse binnenstad. What’s next?

  3. Wim

    Schoolvoorbeeld van een folly.

  4. Hetty

    Mooi ding, maar gezien de bereikbaarheid, hadden ze m beter van staal kunnen maken. Ik wens deze kraan in ieder geval een mooi en lang leven toe.

  5. Pol

    Mooi project en mooie blikvanger!

  6. Ton

    Ga eens zelf kijken.
    Er is wel wat neergezet.
    Hij is zeer aanwezig in zijn omgeving.
    Ik vindt het wel wat hebben, zo’n folly.

  7. Herman

    Pretpark Utreg binnenkort keert galg terug, worden misdadigers opgehangen. In eerste instantie voor de show.

  8. Steve

    Ik vind het een rare plek voor dat houten ding.
    Je zou er maar wonen op dat stukje Weerdsingel.
    Krijg je ineens zo’n houten gedrocht voor je deur.
    Het geeft mij een idee of ie met ijsstokjes is gebouwd van een raketijsje.
    Hier lagen in de zomer toch altijd boten aangemeerd?
    Ik ben ook benieuwd wanneer ie onder de graffiti zit.
    En tevens een mooie plek voor wildplassers zo.
    Zo’n gevaarte hoort in het Openluchtmuseum thuis in Arnhem.
    Maar niet hier.
    Kost de Utrechtse gemeenschap weer een hoop geld.

  9. Confusius

    Dus een niet accuraat (met modern gereedschap en van het verkeerde hout) gebouwd nep-historisch ding, wordt niet natuurgetrouw nagebouwd (maar op basis van een schilderij) en op een plek neergezet waar een dergelijke nooit bestaande kraan nooit gestaan heeft?

    En paste het ding niet over de oude gracht ofzo (dan had je de modules iets anders moeten ontwerpen)? Leek me logischer om het ding vanuit Vreeswijk helemaal via het water naar Utrecht te vervoeren (net als vroeger), aangezien er gewoon een oude hoofdwaterweg loopt richting centrum Utrecht langs de (tada) Jutfaseweg op.

    Logisch allemaal.

  10. Liza

    Wat is er zo bijzonder aan om grote vracht op een dieplader en via ene ponton te vervoeren? Dat is de normaalste zaak van de wereld bij grote spullen.

    Alsof er een man op de man is gezet.

    En weer laat de “journalistiek” zich voor het karretje van de citymarketing spannen.

  11. Mark

    Mooie fotoreportage. Leuk zo’n historische hijskraan. Dit zijn toch de zaken de de stad een beetje sjeu geven.

  12. Johan

    Mark: het is geen historische hijskraan. Het is een nep-hijskraan, die bovendien op een plek die nergens op slaat. Folly, inderdaad.

  13. Confusius

    @What about mijn eerdere reactie?

  14. Kadoendra

    Prima dat DUIC geregeld ook aandacht geeft aan beeldtaal!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).