Gemeente Utrecht blijft bij locatiekeuze voor slavernijmonument in Griftpark Gemeente Utrecht blijft bij locatiekeuze voor slavernijmonument in Griftpark

Gemeente Utrecht blijft bij locatiekeuze voor slavernijmonument in Griftpark

Gemeente Utrecht blijft bij locatiekeuze voor slavernijmonument in Griftpark
Het schetsontwerp van het monument. Mogelijk worden de vormen en kleuren nog aangepast. Beeld: gemeente Utrecht
De locatie van het toekomstige slavernijmonument in het Griftpark is zorgvuldig gekozen. Dat schrijft het college van B&W op vragen van het CDA. De politieke partij had van een groep van zo’n 400 bewoners gehoord dat ze niet tevreden waren met de precieze plek.

De locatie van het toekomstige slavernijmonument in het Griftpark is zorgvuldig gekozen. Dat schrijft het college van B&W op vragen van het CDA. De politieke partij had van een groep van zo’n 400 bewoners gehoord dat ze niet tevreden waren met de precieze plek.

Het monument in het park komt er vanwege de rol die Utrecht heeft gespeeld in het slavernijverleden. In de zoektocht naar een goede locatie is gekeken naar Park Transwijk, Paardenveld en het Griftpark. Nadat de locatie werd bekend gemaakt liet een groep omwonenden weten niet helemaal tevreden te zijn. Ook beheergroep Griftpark heeft zo zijn twijfels. Het gaat niet zozeer om het Griftpark, maar wel de specifieke plek nabij de groene heuvel.

Voor de totstandkoming van het kunstwerk en de locatie heeft de gemeente een kunstwerkgroep opgericht. “De mensen in deze kunstwerkgroep vertegenwoordigen een achterban en/of zijn nazaten van totslaafgemaakten uit Suriname en het Caribisch deel van Nederlan”, schrijft het college.

“In het proces van de totstandkoming van het monument hebben we dus bewust de nazaten van totslaafgemaakten een grotere stem willen geven. Zij verdienen een belangrijke rol in de totstandkoming van het monument, hiermee geven we juist veel ruimte aan stemmen die eerder geen of te weinig ruimte hebben gekregen.”

Alternatieve plek

Ook schrijft het college dat omwonenden betrokken zijn in het proces. De beheergroep is uitgenodigd om mee te denken over het kunstwerk en de locatie. Ook is een landschapsarchitect en parkbeheerder betrokken bij de locatiekeuzen. De leden van de beheergroep waren kritisch op de locatie naast de heuvel en zagen het kunstwerk liever aan de andere kan van het park naast de Biltse Grift.

Daarover schrijft het college: “Het alternatieve voorstel van de beheergroep is besproken met de kunstwerkgroep. De kunstwerkgroep heeft aangegeven dat ze willen vasthouden aan het gekozen ontwerp en de gekozen locatie. Zij zijn erg blij met de gekozen plek en zien in de alternatieve locatie geen verbetering. Door de aanpassing in het ontwerp blijft de heuvel nog steeds een plek om te gebruiken door alle bezoekers.”

De gemeente heeft zelf ook beide locaties overwogen en vindt: “Dat het ontwerp en de locatie die door de kunstwerkgroep is aangedragen goed past bij de wens voor een zichtbare plek in de stad.” Al met al schrijft het college dat er verschillende opvattingen zijn over de precieze locatie, maar dat er na uitbreidde gesprekken met tal van partijen, de keuze is gemaakt voor deze plek.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Tja burgerparticipatie is nog ver weg in de stad Utrecht en haar inwoners, en dat onder de bezielende leiding van onze burgemeester van het jaar.

  2. Wim Vreeswijk

    Die slavernij bestaat heden ten dage nog steeds vanwege de tirannie van uit Brussel. Dankzij die gelddrukpers is er tot nu toe voor 8500 miljard aan euro’s gedrukt en die wordt aan de aangesloten EU-landen uitgedeeld mits je aan hun, vaak absurde, eisen voldoet en uiteindelijk liggen nu 28 EU-landen aan de geldpers en zodra je eigen conservatieve redenen hebt, zoals in het Hongarije van Victor Orban, niet wil voldoen aan de Brussel dwangbuis worden de gevraagde miljarden niet meer overgemaakt. Einde verhaal.

  3. Lombokker

    En tip voor degenen die dit onvoldoende vinden: maak zelf een huisaltaar om de slavernij te herdenken. Ik heb dat zelf ook gedaan, en sindsdien is mijn gemoed een stuk beter.

  4. Nog een zure reaguurder

    @wim van Vreeswijk: zie je de drogredenen die je perfect opbouwt? Orban wil het geld van die drukpers zonder aan de onderliggende reden te voldoen? In dezelfde analogie mag ik dan 3 duizend euro van jou?

  5. Don

    En dit sluit weer naadloos aan bij het onderstaande artikel misschien moeten ze in het gemeentehuis dit ook eens lezen https://www.duic.nl/algemeen/samen-stad-maken-inwonerparticipatie-bij-gemeente-utrecht-nog-niet-op-niveau/

  6. Baliekluiver

    ‘Burgerparticipatie’ dient slechts ter legitimatie van reeds genomen besluiten, dat wordt keer op keer bevestigd.

  7. Rinus

    Er is nagenoeg geen tijd voor inspraak: op de website van de gemeente Utrecht staat dat het monument van Patricia Kaersenhout op 30 juni 2023 moet worden onthuld.

  8. Rinus

    Ik lees net in de Raadsbrief over het slavernijmonument dat er naast het monument ook nog een zuil met een Flying African op de heuvel gepland staat. Het hele Griftpark komt hierdoor in het teken van het monument te staan.

  9. Realist

    @Wim. ‘mits je aan hun, vaak absurde, eisen voldoet’.. ik zie dat toch meer als hun links progressieve idealen.

  10. Piet

    @geenstijl, dat er 75 mensen het daar niet vinden passen wil niet zeggen dat er geen participatie en overleg is geweest. In dit soort zaken kan je nooit iedereen tevreden stellen. Ik heb er ook mijn bedenkingen over maar het moet wel ergens staan en dit is wel een prominente plek in het griftpark.
    Het verdient dan ook een prominente plek !

  11. Realist

    @Piet. Wat is definitie van participatie… Stel dat de meeste participanten in een actiegroep zitten, is dit dan participatie? De definitie is nogal vaag. Daarnaast, waarom moét dit beeld ergens staan? Niets moet.

  12. Piet

    @Realist, als je de eerste regel, na de inleiding leest dan staat het er waarom dit beeld er komt.
    Daarnaast wat is participatie, dat is heel helder er is zelfs een participatieladder die heel duidelijk laat zien hoe de partcipatievormen zijn gerangschikt.
    Dit wil niet zeggen dat iedereen zomaar mee mag besluiten. Daar hebben wij natuurlijk wel een gemeentebestuur voor gekozen als niet iedereen op één lijn zit om de knoop door te hakken.

  13. Ee

    Waarom wordt mijn eerdere reactie niet geplaatst?

  14. buurtbewoner

    lijkt erg veel op de zelfgemetselde bbq van ome Cor van het woonwagenkamp 😉

  15. Koel Hoofd

    Het park is een monument voor heel Utrecht met daar bovenop een potsierlijk monument omdat slachtofferschap zwaarder weegt dan verbinding?
    Ben meer dan een beetje klaar met die eenzijdige vooroudervererende slachtofferrol. Pas er ook voor om mee te gaan in die dweepende ‘eeuwige erfzonde’ wat eeuwigdurende boetedoening voor de fouten van de voorouders propageert.

    Ja slavernij is een zwarte bladzijde in de geschiedenis, maar die geschiedenis is wel ruim 6.000 jaar bekende geschiedenis vol slavernij want Homo sapiens is an asshole wat andere mensen als werktuigen ziet om in de eigen wensen en behoeften te voorzien.
    Waarom denken jullie anders dat er tegenwoordig loonslaven en arbeidsmigranten met nuluren kortetermijn contracten zijn?
    Omdat ze het leuk vinden om zich voor een fooi uit de naad de werken zodat ze net kunnen overleven?
    Dat is legale slavernij anno 2022 en de EU vind dat volkomen normaal. Na de Polen, Baltische staatjes, Slovakije, Hongarije, Roemenie en Bulgarije zijn die Oekrainers zijn onze laatste aanwinst: wit, Christelijk en ze spreken nog Engels ook. Dat is om je kapot over te schamen want dat gebeurd in het hier en nu, maar D66 en GL en PvdA willen er alleen maar meer van…

  16. Herman

    Is toch geen nieuws dat de gemeente Utrecht NOOIT naar haar inwoners luistert en ALTIJD bij haar standpunt blijft.

  17. Realist

    @Piet. Er staat helaas niet dat het moet en wie dat ‘moeten’ bepaald heeft. Het zal wel vanuit de gemeente (aangejaagd door actiegroepen) komen maar die vertegenwoordigd een minderheid van de totale bevolking dus ladder, leidraad of wat voor procedure er ook verzonnen wordt, de participatie in deze blijft uiterst curieus.

  18. Wil

    @ee: dat zou ik ook wel eens willen weten. Die van mij komt er ook niet door….

  19. Lombok

    Dat krijg je als je nooit nee durft te zeggen tegen zij die zich thans gediscrimineerd voelen. Een monument is mooi maar wel in samenspraak met andere burgers. Was dat niet juist de strekking van rutte’s excuus: samen werken aan een nieuwe toekomst? Dan moet je belangengroepen dus niet eenzijdig publieke ruimte willen claimen.

  20. buurtbewoner

    hey dat is de bbq van ome Cor van het woonwagenkamp!

  21. Dennis

    We profiteren jaren na dato nog steeds van de. Slavernij. Laten we dus niet gaan muggeziften over een slavernijmonument.

  22. Pieter

    We gaan hier in Utrecht gebukt onder een linkse dictatuur.

  23. Mau

    @Realist Het leven is zwaar, he? Allemaal dingen die gebeuren die je niet wil, je begrijpt steeds minder…
    En de ”participatie in deze” is helemaal niet ”curieus” (mooie woorden!). Dat jij niet weet hoe burgerparticipatie in de praktijk werkt, en te beroerd bent om dat even uit te zoeken, wil niet zeggen dat er iets aan schort. Net als aan de gemeente; die vertegenwoordigd gewoon al haar inwoners. Maar ook dit zal wel te ongrijpbaar zijn. In hoeverre ben jij je bewust van je omgeving?

  24. Rob

    @Dennis,
    ‘We’? ‘Nog steeds’? Wauw, de indoctrinatie van het eeuwig durend daderschap is bij u geslaagd. Van harte en succes met het terugbetalen na deze publieke bekentenis. Overigens, mijn familie stamt af van arme vissers. ‘Wij’ hebben net zoals de overige 94% van onze Nederlandse voorouders hebben nooit geprofiteerd en gaan daarom ook niks terugbetalen.
    Fijne kerst!

  25. Mazzel

    “..nazaten van totslaafgemaakten ..”

    Waarom staat er niet gewoon ‘van slaven’?

    Zij werden namelijk op de slavenmarkten aan de Afrikaanse westkust als handel gekocht – het waren de Afrikanen zelf die hen ‘tot slaaf maakten’. Feitelijk klopt de tekst wel, maar lijkt het me eerder een krampachtige poging tot politieke correctheid in woordkeuzes en benamingen die hier de context vormt.

    Er is echter wel sprake van ‘n groep die niet al tot slaaf gemaakt was en verkocht aan de Europeanen, namelijk de kinderen van die slaven. Maar die zijn niet tot slaaf gemaakt maar in slavernij geboren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).