De getekende stad: Croeselaan, 1956 | De Utrechtse Internet Courant De getekende stad: Croeselaan, 1956 | De Utrechtse Internet Courant

De getekende stad: Croeselaan, 1956

De getekende stad: Croeselaan, 1956
De Croeselaan in 1956. Beeld: Het Utrechts Archief
In Het Utrechts Archief is nu de tentoonstelling De getekende stad te zien. In DUIC belichten we een aantal werken uit de tentoonstelling en het gelijknamige boek. Deze week: het expositieterrein van de Jaarbeurs aan de Croeselaan in 1956, door Herman Tukker.

In Het Utrechts Archief is nu de tentoonstelling De getekende stad te zien. In DUIC belichten we een aantal werken uit de tentoonstelling en het gelijknamige boek. Deze week: het expositieterrein van de Jaarbeurs aan de Croeselaan in 1956, door Herman Tukker.

De tekeningen in De Getekende stad hebben alle een eigen stijl: van schetsmatige, haast impressionistische aquarellen van Anthony Grolman tot gedetailleerde stadsgezichten van Chris Schut. Verschillende bijzonder kunstzinnige werken zijn gemaakt door Karel Herman Jacob Johan Tukker, chef van de tekenkamer bij de machinefabriek Frans Smulders aan de Croeselaan. Tukker was amateurtekenaar met veel belangstelling voor techniek. Hij maakte tientallen tekeningen en schilderijen, voornamelijk van de locaties en producten van de fabriek waar hij werkte. Zijn werken zijn over het algemeen zeer kleurig, met een lijnenspel dat voor veel beweging zorgt.

Jaarbeurs, 1956

Op dit werk van Tukker uit 1956 is de jaarlijkse bouw- en transportbeurs op het Utrechtse Jaarbeursterrein te zien, een mooi voorbeeld van de industriële economische bedrijvigheid die tijdens de wederopbouw weer volop op gang kwam. Het tentoonstellingsterrein lag aan de westkant van de Croeselaan, op het voormalige Veemarktterrein, tegenover de machinefabriek waar Tukker werkte. Het afgebeelde expositieterrein staat vol met hijskranen en andere machines die in de bouw gebruikt werden.

Hoewel dit beeld overeenkomt met foto’s die we van deze beurs kennen, heeft de afbeelding ook iets eigenaardigs. Centraal in de afbeelding staan twee vrouwen, parallel aan elkaar, in identieke pose. Terwijl ze aan de grond genageld lijken te staan, kijkt de toeschouwer over hun schouder mee. Het bevreemdende effect van de olieverfschildering wordt nog groter door de harde schaduwen en het gelige licht op de olieverftekening. Ook de keuze om juist vrouwen af te beelden is opvallend: op andere beelden uit die tijd is te zien dat deze beurs voornamelijk door mannen werd bezocht. Omdat er op de overige schilderingen van Tukker nauwelijks mensen te zien zijn, is het een opvallend werk in het oeuvre van Tukker, waaruit zo’n 40 originelen in Het Utrechts Archief bewaard worden.

De tentoonstelling De Getekende stad is nog tot eind april 2017 te zien in Het Utrechts Archief. Op dit moment komen er tekeningen van het noorden en westen van de stad Utrecht aan bod, daarna volgt het centrum en ten slotte het oosten en zuiden.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).