Greet Steenland zoekt de ruimte | De Utrechtse Internet Courant Greet Steenland zoekt de ruimte | De Utrechtse Internet Courant

Greet Steenland zoekt de ruimte

Greet Steenland zoekt de ruimte

Na het behalen van haar middelbare school diploma gaat Greet Steenland, geboren in 1957 in Gouda, naar Australië. Het reisdoel is om familie te bezoeken, maar het loopt anders dan bedoeld.

Haar familie ziet ze maar heel even want, ze blijft ‘hangen’ in Melbourne. Daar sluit ze bij toeval vriendschap met een aantal studenten die aan de ‘Melbourne Academy of Art’ studeren. De jonge Steenland vindt die vrienden op dat moment veel interessanter dan haar familie. De studenten nemen haar mee naar de academie waar zij gratis een aantal teken- en schilderlessen volgt. Steenland toont talent en terug in Nederland besluit ze haar artistieke talenten te ontwikkelen.

Ze begint voorzichtig en speelt op maatschappelijke zekerheid als ze zich inschrijft bij de SOL (Stichting Opleiding Leraren) in Utrecht voor de opleiding Tekenen en Handvaardigheid. Na vier jaar studeert Steenland af en gaat als docente aan de slag. Dat valt tegen, ze beseft dat een bestaan als docent haar misschien zekerheid biedt maar niet de vrijheid die ze zoekt. Na een jaar stopt ze met lesgeven en begint een nieuwe studie aan de Academie Artibus (nu HKU). Als zij in 1989 afstudeert worden haar schilderijen bij de eindpresentatie gespot door een galerie uit Amersfoort die haar direct een expositie aanbiedt en zo zet Steenland haar eerste stappen als professioneel kunstenaar.

Greet Steenland schildert markante, ruimtelijke en weidse landschappen in een abstracte stijl. Ze schildert in olieverf. De toeschouwer die naar herkenning zoekt, wordt teleurgesteld. De landschappen die Steenland schildert bestaan niet echt, ze zijn imaginair, weliswaar ooit door haar waargenomen maar op het doek worden ze naar haar hand gezet. Greet Steenland schildert haar schilderijen in series. Elke serie heeft zijn eigen kleuren, felrood of helblauw, dan weer in grijs- en groentinten. Haar landschappen zijn ontdaan van bomen en struiken, maar zijn zeker niet kaal.

Er gebeurt genoeg in het landschap dat Steenland neerzet. De kleurenseries die ze schildert staan voor een land of continent dat Steenland ooit bezocht en dat zijn er nogal wat! Nadat ook haar ouders naar Australië zijn geëmigreerd komt ze daar vaker, maar daar blijft het niet bij. Ze bezoekt onder andere ook Azië, de Paaseilanden in de Stille Zuidzee en Patagonië. Voor Greet Steenland staat reizen voor vrijheid en ruimte, die twee begrippen vertaalt ze beeldend in haar abstracte landschappen.

Waar doet ze het van, al dat reizen, vraagt u zich misschien af? Als studente werkt Steenland parttime bij het studentenreisbureau NBBS, destijds gevestigd op het Oudkerkhof. Deze bijbaan is zo lucratief dat ze ook na haar studie daar in deeltijd blijft werken. Ze verdient er geld mee maar, belangrijker, ze kan ook zeer goedkoop reizen en daar maakt ze graag en veel gebruik van. Dat ze op het reisbureau ook haar levenspartner leert kennen, die daar ook werkt, is een extra bonus die niet in de arbeidsvoorwaarden stond beschreven.

Als het filiaal van deze reisorganisatie vijftien jaar geleden de deuren op het Oudkerkhof sluit, is het goedkope reizen voorbij.
Greet Steenland exposeert haar schilderijen met grote regelmaat. Ze heeft een aantal vaste galerieën verspreid over Nederland, waaronder Galerie Vonkel in Den Haag. Werk van Steenland is ook te zien op de grotere kunstbeurzen in Nederland, ik noem onder andere de Holland Art Fair en Arti in Den Haag. Ook het buitenland maakt kennis met de markante landschappen van Steenland, in 1995 exposeert zij in het Anna Achmalova Museum in Sint Petersburg in Rusland en zojuist zijn haar schilderijen weer terug van een expositie in Stockholm. Bovendien heeft de Unesco in Parijs werk van haar aangekocht. In het Diakonessenziekenhuis realiseert zij in opdracht een plafondschildering in een patiëntenkamer.

Greet Steenland werkte in het verleden in verschillende ateliers in Utrecht. Sinds enige jaren staat haar atelier naast haar woonhuis. Een ideale situatie vindt zijzelf, maar ideaal is ook dat zij sinds 2008 een bescheiden optrekje annex atelier in Zuid Frankrijk bezit. Hopelijk vindt zij in deze idyllische omgeving net zo veel artistieke inspiratie als in de woeste natuur van Australië of Patagonië. Ik ben nieuwsgierig naar de imaginaire schilderijen van Steenland die zijn gebaseerd op haar waarnemingen van het mediterrane landschap.

www.greetsteenland.nl

Marcel Gieling

Marcel Gieling

Marcel Gieling heeft jarenlang een kunsthandel gehad in Utrecht. Tegenwoordig heeft hij een online galerie. Schreef tevens de boeken Pinky Messchaert beeldopbouwer, '50 Utrechtse kunstenaars in beeld' en monografiën over Gerard Hordijk en de Utrechtse schilder Jan Rodrigo.

Profiel

11 Reacties

Reageren
  1. john noy

    goed gedaan jochie!!

  2. louis gieling

    Spannend artikel, maar een leek wil er wel een foto bij!!

  3. Fien Barendse

    Ja Louis en dan te bedenken dat het een mooie vrouw is!
    Ik volg Greet Steenland al 30 jaar en heb inmiddels 4 schilderen. We genieten hier nog elke dag van.
    Het artikel is mooi beschreven, precies zoals ik Greet ken.

  4. louis gieling

    Mooie vrouwen boeien mij ook, maar ik bedoelde eigenlijk een werk van haar !!

  5. Ludy Gieling

    Leuk stukje idd, maar ja, die foto vh imaginaire werk…..

  6. gerard akerboom

    Mooi stukje, mooi werk! aantrekkelijk.

  7. Ted van Doornik

    Leuk verhaal van deze reislustige dame, maar
    de kennismaking is inderdaad interessanter
    als iets van haar werk wordt getoond.
    Ted

  8. louis gieling

    Ik geloof datik iets heb los gemaakt ! Oh jê dat moet ik vast een keer bekopen !!!

  9. Paul van Toledo

    Al jaren hangt haar prachtwerk ‘Himalyan Spring’ in mijn huiskamer, en daar geniet ik elke dag van!!!

    TIP: wil je werk zien van haar? Kijk op http://www.greetsteenland.nl …… heel makkelijk 🙂

  10. Marcel Gieling

    Zoals paul schrijft, de website van Greet staat onder de blog. Even op klikken en je ziet een mooie collectie landschappen.

  11. Rean Meulendijks

    We zien het als een voorrecht om het werk van Greet Steenland (en de geestelijk moeder zelf eveneens!) al vanaf het allereerste uur van het bestaan van onze galerie (sinds 2005) in ons midden te hebben. Ondanks dat Greet al heel wat jaren tot de absolute top van Nederland’s hedendaags impressionisten behoort, weet ze zich met elke reeks nieuwe kunstwerken ofwel tóch weer te overtreffen, ofwel een totaal andere dimensie binnen haar eigen format tot stand te brengen. Art gems van de bovenste plank zijn het, iedere keer weer!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).