Het merk Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Het merk Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Het merk Utrecht

Het merk Utrecht

Mijn dochter is binnenkort jarig en al druk bezig met het verzinnen van passende cadeaus. Eén van haar wensen is een horloge waarmee ze tijdens het spelen elders wat beter op de tijd kan letten. In haar vriendinnenclub blijkt een bepaald horloge nogal populair. Het wordt geleverd met verschillende bandjes en ringen om het zo naar believen te kunnen pimpen in je eigen stijl. ‘Maar als al je vriendinnen het ook hebben is er van eigen stijl geen sprake’, opperde ik en dus adviseerde ik haar een ander horloge.

Ook Utrecht heeft, net als mijn dochter, een wensenlijst. Zo wil de stad in 2018 culturele hoofdstad van Europa worden, ze wil haar Science Park ontwikkelen tot een internationaal vooraanstaand centrum voor kennisintensieve bedrijvigheid en ze wil met het Masterplan Stationsgebied de kwaliteit rond het Centraal Station terug brengen. Net als mijn dochter dreigt ook Utrecht daarbij te kiezen voor het volgen van de meest populaire opties. Uniek wordt de stad daarmee echter niet.

Stedenbouwkundigen, city marketeers, PR adviseurs, projectontwikkelaars  en beleidsmakers zijn het er zonder twijfel over eens, dat je groots moet inzetten op de ontwikkeling van de stad. Dat blijkt bijna dagelijks uit nieuwsberichten over voornemens en plannen in die richting. De vraag rijst echter of Utrecht uniek is in haar wensen. Naast Utrecht strijden namelijk ook Almere, Maastricht, Eindhoven en Den Haag om de titel van Culturele Hoofdstad. Naast Utrecht hebben namelijk ook Amsterdam, Eindhoven en Leiden een Science Park. En naast Utrecht is namelijk iedere zichzelf respecterende stad momenteel bezig met de revitalisering van het stadscentrum.

De Utrechtse wensenlijst bestaat dus voornamelijk uit projecten die andere steden ook wensen of al hebben en die daar mogelijk al tot succes hebben geleid. Of je jezelf daarmee nu van anderen onderscheidt? Ik dacht het niet. Sterker nog, als steden zo doorgaan is op termijn alleen de naam van een stad nog onderscheidend. Je zou zeggen dat er toch eens iemand op moet staan die dat kopieergedrag ter sprake stelt en adviseert om een andere, geheel eigen weg in te slaan.

Dat het niet eenvoudig is om zo’n eigen identiteit te ontwikkelen blijkt uit het feit dat in april dit jaar Utrechtse creatieven werden uitgenodigd bij de Afdeling Stadspromotie om daar samen met Jo de Viet en zijn collega’s mee te denken over ‘het merk Utrecht’. Daarbij bleek de politieke geladenheid rond het thema City Marketing zwaar te drukken op de mogelijkheden. Clubjes, belangen, gunning en overlap maakte het welhaast onmogelijk om tot echt unieke ideeën te komen. Jammer, want het gebrek aan een echt Utrechtse identiteit bleek breed te leven onder de genodigden.

Enfin…er is geen weg terug voor Utrecht, dat mag duidelijk zijn. Mijn dochter daarentegen valt nog te redden. Zij heeft mijn advies serieus genomen en is inmiddels overstag. Zij kiest voor een horloge waarvan zeker is dat géén van haar vriendinnen het heeft. Wat ik echter niet kan uitsluiten is dat haar keuze mogelijk zal worden gekopieerd. Maar dan kan ze gelukkig nog zeggen dat ze de eerste was!

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).