Het podium na HKU – Lisette van Hoogenhuyze: ‘Kunst moet niet alleen decoratief zijn’ Het podium na HKU – Lisette van Hoogenhuyze: ‘Kunst moet niet alleen decoratief zijn’

Het podium na HKU – Lisette van Hoogenhuyze: ‘Kunst moet niet alleen decoratief zijn’

Het podium na HKU – Lisette van Hoogenhuyze: ‘Kunst moet niet alleen decoratief zijn’
Foto: Bas van Setten
Met vier exposities in de afgelopen twee maanden en drie projecten in het verschiet kun je rustig zeggen dat Lisette van Hoogenhuyze (28) hard op weg is om de kunstwereld te veroveren. En dat terwijl ze pas net is afgestudeerd van HKU Beeldende Kunst. “Het is altijd een eer als mensen je werk tentoon willen stellen”, aldus Van Hoogenhuyze.

Met vier exposities in de afgelopen twee maanden en drie projecten in het verschiet kun je rustig zeggen dat Lisette van Hoogenhuyze (28) hard op weg is om de kunstwereld te veroveren. En dat terwijl ze pas net is afgestudeerd van HKU Beeldende Kunst. “Het is altijd een eer als mensen je werk tentoon willen stellen”, aldus Van Hoogenhuyze.

Lisette van Hoogenhuyze is al sinds de middelbare school bezig met kunst. Het was dan ook geen gekke keus om na haar eindexamen een bachelor Kunstgeschiedenis te beginnen. “Maar toen ik mijn scriptie aan het schrijven was, dacht ik, volgens mij sta ik aan de verkeerde kant van de studie”, vertelt Van Hoogenhuyze. Hoewel ze eerst dacht dat ze te oud was om met de kunstacademie te beginnen, is ze zich toch gaan oriënteren op verschillende artistieke opleidingen. “HKU voelde meteen goed”, aldus Van Hoogenhuyze.

In haar werk is veel van het strand terug te zien. Van Hoogenhuyze groeide op in Scheveningen en werkte lange tijd bij een strandtent. “Wat ik zo mooi vind aan de strandcultuur: je hebt zo weinig om je identiteit te tonen. Toch zie je verschillende soorten groepen mensen”, legt Van Hoogenhuyze uit. “Ik vind het altijd heel grappig om norse mensen met een felgekleurde parasol te zien. Die beeldtaal ben ik gaan onderzoeken.” In haar werk heeft zich dat vertaald naar verschillende kleuren en vormen die doen denken aan het strand. De schilderijen zijn soms niet gespannen, waardoor ze lijken op wapperende strandhanddoeken.

Londen

De afgelopen maand mocht ze hier verder mee aan de slag in Londen. Van Hoogenhuyze had namelijk een ‘residency’ gewonnen in de Engelse stad, waardoor ze een maand lang de ruimte en materialen kreeg om kunst te maken. “Ik voelde me echt als een kind in een snoepwinkel”, vertelt Van Hoogenhuyze lachend. “Ik kreeg daar allemaal grote kwasten en de mooiste verf die ik hier nooit zou kunnen betalen. Die laten ze je daar gewoon proeven.”

Met veel regen en vies weer was de inspiratie van de zon en de zee ver te zoeken. Toch was het thema ook in Engeland zichtbaar. “Ik was in Margate aan het strand en daar was het heel druilerig, grijs weer, maar er staat dan wel een pretpark, ‘Dreamland’.” Die tegenstrijdigheden vindt ze interessant. Het belangrijkste is dat kunst je iets doet, volgens Van Hoogenhuyze. “Het ergste wat je kan hebben in mijn optiek, is dat je werk alleen maar decoratief is. Je wilt dat het meer doet met iemand dan alleen, ‘oh wat mooi’.”

Omdat ze in Londen was heeft ze de openingen van vier tentoonstellingen waar haar werk te zien was, moeten missen. “Dat was wel echt jammer, want je wil gewoon je werk vertegenwoordigen en de mensen die jou hebben uitgekozen, ontmoeten.” Het weekend dat ze terugkwam uit Londen is ze gelijk naar Amsterdam gegaan. “Daar hangt nu een werk bij TORCH Gallery, dus ik ben daar meteen naartoe gegaan om even te gaan kijken. Dat was voor mij de eerste keer dat het niet gaat om ‘afgestudeerden’, maar dat ik onderdeel ben van een ‘gewone’ show.”

AK24

Het eindresultaat van haar werk in Londen wordt binnenkort in Utrecht geëxposeerd. Daarnaast begint ze in december aan een project bij AK24 aan de Ridderschapstraat en opent die maand bovendien een expositie van Arash Fakhim waar ze samen met andere kunstenaars werk mag laten zien.

Met alles wat er gaande is, zou een beetje stress niet gek zijn, maar daar heeft Van Hoogenhuyze geen last van. “Op de academie leer je om veel werk te maken in korte tijd. Je leert daar wel mee dealen. Ik heb er vooral gewoon heel veel zin in.”

Dit artikel komt tot stand in samenwerking met HKU. HKU is met meer dan 4000 studenten
één van de grootste kunsthogescholen van Europa en telt vele tientallen studierichtingen op
het gebied van kunst, media, muziek, theater, nieuwe technologie en ondernemerschap.

2 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Norse mensen moeten fel gekleurde parasols kopen omdat norse kleuren niet worden verkocht als bescherming tegen de blije zon en dus ook niet worden gemaakt.
    Deprie kleurtjes worden wel gemaakt voor paraplus tegen de regen, zwart is daar nog steeds meest verkochte kleur. Ook hier is de reden eenvoudig, zwart past bij elke outfit en is daarmee 100% genderneutraal. Nu heel erg belangrijk, 100 jaar geleden totaal geen issue.
    Dat is dus geen beeldtaal, maar menselijk opportunisme want paraplus en parasols hebben een functie en moeten ook verkocht worden. Kunst hoeft niet verkocht te worden want dat bestaat slechts primair ten gunste van het vermaak en emotionele beleving van de kunstenaar, en een klein publiek die dat leuk vind.

    Geen idee wat ze maakt trouwens, misschien is het wel grappig om even naar te kijken? Maar die foto heeft Duic niet geplaatst, hoe zo eigenlijk niet? Het gaat toch om haar kunst en niet om hoe ze er uit ziet?

  2. Hans

    https://lisettevanhoogenhuyze.wordpress.com/work/ met haar kleurrijke werk

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).