Van Hooijdonk verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland | De Utrechtse Internet Courant Van Hooijdonk verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland | De Utrechtse Internet Courant

Van Hooijdonk verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland

Van Hooijdonk verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland
Lot van Hooijdonk. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk is donderdag verkozen tot Beste Jonge Bestuurder van Nederland in een verkiezing van vakblad Binnenlands Bestuur. 

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk is donderdag verkozen tot Beste Jonge Bestuurder van Nederland in een verkiezing van vakblad Binnenlands Bestuur. 

Van Hooijdonk (38) is sinds 2014 wethouder in Utrecht, met in haar portefeuille onder meer mobiliteit en milieu. “Wethouder Van Hooijdonk weet moeiteloos tot de kern van de zaak te komen”, schreef de jury in haar rapport. “Om welk onderwerp het ook gaat, ze is in staat ‘groene idealen’ om te zetten in concrete acties. Deze vertaalslag van ideologie naar actie maakt dat Utrecht steeds meer fietsgericht en minder vervuilend wordt.”

Voor de categorie jonge bestuurder komen bestuurders tot veertig jaar oud in aanmerking. Vakblad Binnenlands Bestuur organiseerde de verkiezing. Vakgenoten konden nominaties aandragen, waarna het publiek via de website op de genomineerden kon stemmen.

Vorig jaar sprak DUIC uitgebreid met de wethouder. Lees dat hieronder nog eens terug.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Erik

    En terecht. Gefeliciteerd!

  2. herman

    Leuk en verdiend!
    Onze Lot doet erg haar best en als fietser dank je wel en ga zo door ondanks de automaffia.

  3. Stef

    Super!
    En geheel terecht!

  4. Jan

    Trots op haar!

  5. WvR

    Ik ben het niet altijd eens met haar beleid, maar dat ze daad bij woord kan voegen mag duidelijk zijn, en dat verdient respect. Wat mij betreft een terechte beloning, van harte.

  6. Frits

    Kappen nou. Zo ga je niet om met de publieke opinie.

  7. Bill

    Ja, als ze haar beleid zonder enig protest kan doorvoeren zegt dat meer over het gebrek aan een rechte rug van de gemeenteraad dan over haar eigen capaciteiten. Goed, ze staat voor wat ze wil en dat is sterk, maar het gigantische gegoochel met cijfers, en dus missers van de bovenste plank, waar ze niet op wordt afgerekend zegt genoeg over de vriendjespolitiek binnen het Utrechtse…

  8. René

    @Bill Dat toekomstgerichte en onder meer met het oog op de volksgezondheid buitengewoon verstandige beleid van Van Hooijdonk heeft niet alleen de steun van een meerderheid van de gemeenteraad, maar ook – zo is mijn indruk – die van de meerderheid van de Utrechtse bevolking. Het maakt de stad in de toekomst beter leefbaar. Er was ooit een andere partij die dit laatste in naam ook beoogde, Van Hooijdonk steekt haar nek uit en verwezenlijkt dit ook stukje bij beetje. Kortom, volstrekt terechte verkiezing!

  9. Pauline

    Men moet in utrecht blijkbaar nig wakker worden uit een diepe slaap om de waarheid te ontdekken

  10. Theodore Rozenveld

    Utrecht loopt qua mobiliteit (goed OV, overal koekblikken in het straatbeeld, ruimte voor fietser, uitbreiding van voetgangersgebieden) ongeveer 40 jaar achter, en blijkbaar is Van Hooijdonk als eerste in staat om zeer voortvarend door te pakken. Mooi.

  11. peter v

    Klopt…..Utrecht gaat in de toekomst 40 jaar achter liggen.

    Binnenstad bijna niet meer te bereiken, files op de rondwegen, files op de uitvalswegen. Ondernemers die failliet gaan of weg trekken uit de stad. Potentiele bezoekers en dagjes mensen die een alternatief gaan zoeken. Autochtone bewoners die gaan verhuizen of het niet meer kunnen betalen om in de binnenstad te wonen.

    Ja het gaat echt goed met de stad! En dat allemaal omdat een groepje wereldverbeteraars de rest van het College schijnbaar zo in de tang hebben dat men het maar laat gaan.

    Over 10 jaar is de stad die zoveel potentie heeft de mooiste fietsstad van de wereld geworden, hebben er een paar toch nog iets om trots op te zijn.

    Ga zo door Lotte!

  12. Corine

    Is vast gekozen door mensen die geen last hebben van haar fantasieën. Profileert zich als groen, maar vergeet de fietser. Gaten in fietspaden worden niet rerepareerd, voorrang op doorgaande fietsroutes niet goed geregeld. Maar ze klopt zich telkens op de borst dat ze de auto zo goed wegjaagd. Als ze nou zou zorgen voor goede alternatieven, zoals goed OV. Maar nee, ze laat bushaltes en een P&R verdwijnen, laat fietsers glibberen over scheefliggende geschilderde trotoirtegels en vindt zichzelf vooral heel goed bezig.

  13. Ramon

    Peter V…

    Als eerste ben ik het ook zeker niet eens met alles wat Lot doet. Maar de binnenstad steeds meer autovrij/ autoluw maken is een goeie ontwikkeling. Een ontwikkeling die in een heleboel veel grotere steden als Utrecht ook Is ingezet. Parijs ,Barcelaona, Vancouver en zelfs New York zijn in rap tempo heel gebieden aan het transformeren naar voetgangers/ fiets gebied. Dit is namelijk de enige manier binnensteden in de toekomst aantrekkelijk te houden. Het autovrij maken van het winkelgebied in Utrecht in de jaren 60 heeft ook een enorme boost gegeven aan dat gebied.

  14. Toine Goossens

    @Ramon,

    Alle steden die je noemt hebben het openbaar vervoer onder de grond gestopt. Het minste dat Lot kan doen is de oost west verbinding tussen CS en de Berenkuil onder de grond stoppen. Alleen dan kunnen veilige oost west fietsroutes worden gerealiseerd waar ook ruimte is voor auto´s zonder dat deze verplicht worden de fietsers te hinderen.

    Autoluw maken is een kreet die werkelijk niets fundamenteels bijdraagt aan het ruimtegebrek in de openbare ruimte.

    In combinatie met ondergronds parkeren voor auto´s en fietsen aan de oostrand van de binnenstad krijgt de oostelijke binnenstad een formidabele kans om mee te transformeren. War er nu gebeurd heeft een ontiegelijk gebrek aan kwaliteit door het een dimensionale denken van deze wethouder.

  15. Maliekwartier

    Toine Goosens

    Ik reageer even buiten het Reiger- en Nachtegaal-topic om, omdat dit topic er mee verwant is, indirect.

    Als u al vergelijkingen maakt met steden dan moet u wel even uw huiswerk goed gedaan hebben.

    Utrecht laat zich beter meten met steden als Gent en Aken. Beiden steden waar de verkeersstromen niet dwars door het centrum afgewikkeld worden en die geen ondergronds vervoer hebben. Beiden hebben zeer fatsoenlijke OV netwerken dwars door de stad heen en hebben veel P en R faciliteiten. Beiden steden, Aken al vanaf de jaren tachtig, zijn succesvol bezig met een auto-ontmoedigingsbeleid, door autoverkeer te weren en doorgaande routes dwars door het centrum en oude buurten heen af te snijden. Logisch ook, want daar is helemaal geen ruimte voor grootschalige afwikkeling van verkeer, mits we die historische buurten tenminste in stand willen houden. We kunnen ze ook massaal plat gooien natuurlijk.

    Overigens rijden in die wereldsteden de bussen nog steeds massaal door het centrum heen en niet ondergronds, worden in steden als London en New York steeds succesvoller fietspaden op autobanen aangelegd om aan te geven dat de fiets de ruimte krijgt. Dat automobilisten daar vaak niet mee om kunnen gaan, zegt veel over het weggedrag dat autorijden oproept bij sommige onder ons.

    Als je als Utrecht echt vergelijkingen wil maken en naar een voorbeeld wil kijken, kijk dan naar Denemarken waar het beleid van Utrecht x 100 is ingevoerd, de fiets alle ruimte krijgt tov de auto, zeker door steden heen, en waar dit, door de invoering van de plannen, juist op steeds meer en meer steun kan rekenen onder de bevolking, omdat de plannen bewezen werken (feiten, wetenschap). Als je dit soort feiten niet wil erkennen dan geloof je in sprookjes en ben je zelfs gevaarlijk ophitsend bezig door mensen in de reactievelden hier iets anders wijs te maken.

    Wil je trouwens gescheiden fietsstroken op de Burgemeester Reigesrtraat, dan staat het je trouwens vrij om je plannen en zienswijze in te dienen bij de gemeente. Misschien is er wel iets voor je plan of idee te zeggen. Hoe dat met met de ruimte zit daarvoor weet ik niet. Als je met een goede onderbouwing of met een plan komt, dan staat de gemeente en de wethouder daar zeker open voor. Zo is mijn ervaring. Naar omwonenden wordt doorgaans goed geluisterd en natuurlijk is het zo dat niet alle omwonenden hun zin krijgen. Dat kan ook helemaal niet. Dan roepen dat een wethouder of gemeente hun zin doordrammen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je kaapt daarmee de publieke opinie, terwijl dat wat je roept helemaal niet bewezen waar hoeft te zijn.

    In ieder geval ben ik blij dat deze wethouder het lef heeft om verstandig beleid te voeren, gericht op de toekomst, problemen aanpakt die al veel te lang bestaan en mooi dat ze daarvoor door anderen gewaardeerd wordt.

    Utrecht wordt te groot en groeit uit haar jasje en kan al die verkeersafwikkeling gewoon niet meer aan, dat merk je nu al op sommige momenten van de dag. Je kan dan op oude voet doorgaan, wetende dat dit de problemen verergert, of radicale maatregelen nemen. Maatregelen die nu nog niet door iedereen begrepen worden.

    Zo’n tunnelafwikkeling onder de stad door klinkt natuurlijk fantastisch, maar daar heeft Utrecht echt het geld niet voor en daar kan de wethouder ook niets aan doen. (Misschien moet de gemeente eens stoppen met het organiseren van prestige evenementen en zich wat meer met het besturen bezig houden). Zo’n plan realiseren kost vele decennia, wetende dat de kosten alleen maar gigantisch oplopen. Zie de Noord-Zuid-lijn in Amsterdam. De bodem onder Utrecht is ook veel te drassig en moerassig, dus waarschijnlijk is het al bijna onmogelijk om tunnels te realiseren. Denk ook aan eventuele bouwschade. In Keulen is ooit een heel stuk stad in de bodem verdwenen, terwijl ze daar een betere bodem voor tunnelbouw hebben. Bij het rijk aankloppen om een dergelijk plan te financieren is er ook niet bij.

  16. Toine Goossens

    @Maliekwartier,

    Wat een lap tekst over het maken van huiswerk zeg! En dat allemaal omdat ik een standpunt inneem dat u bestrijdt, maar waarvan u niet weet wat erover te zeggen.

    De oost west straten waar in Utrecht de bussen zich doorheen persen zijn een typisch middeleeuws Utrechts probleem. Enerzijds omdat die straten erg smal zijn en anderzijds omdat Utrecht zeer brede bussen door die straten stuurt. Dat staat volstrekt los van van de fiets-auto discussie.

    U pretendeert de perfecte oplossing in Gent en Aken te hebben gevonden. Laat ik beginnen met Aken. Aken beschikt over een uitstekende binnenring van waaruit de ondergrondse parkeergarages te bereiken zijn. Die garages liggen rond het hele centrum.

    https://www.google.nl/search?q=parken+in+Aken&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=2xyPWNaJE-LR8gfOioKgDQ#newwindow=1&safe=active&q=parken+in+Aken&rflfq=1&rlha=0&rllag=50770621,6086125,402&tbm=lcl&tbs=lf_od:-1,lf_oh:-1,lf_pqs:EAE,lf:1,lf_ui:3&rlfi=hd:;si:,50.770257906005625,6.088120937347412;mv:!1m3!1d12642.140481645252!2d6.0883084868637525!3d50.77239453138145!3m2!1i759!2i962!4f13.1

    Lees mee op Aken voor beginners:
    ´Parkeren in Aken

    In het historische centrum van Aken zijn er enkele grote parkeergarages te vinden. Deze staan goed aangegeven, waardoor je er zonder problemen naartoe kunt rijden. Meestal is er voldoende plaats in de garages. Nadeel is wel dat je niet met Nederlandse kaarten of met een creditcard kan betalen in deze garages. Althans in degene waar wij geparkeerd stonden.
    Wie zijn auto goedkoper wil parkeren kan het beste zijn auto parkeren op een Park and Ride plaats aan de rand van de stad. Op deze plaatsen betaal je vijf euro per dag en kun je vervolgens met maximaal vijf personen gratis naar het centrum reizen. ´.

    Het uitstekende OV van Aken rijdt over brede, naoorlogse straten.

    Dan Gent:

    Ook een stad met een uitstekende binnenring en parkeergarages rondom het centrum.
    http://www.centrumparkeren.nl/gent

    Noch de ene stad, noch de andere voert beleid waarbij auto´s bewust worden geweerd. Zoals ook Utrecht dat heeft is er geen doorgaand autoverkeer door het centrum, maar wel hebben beide steden een uitstekende binnenring om de binnenstad voor iedereen toegankelijk te houden.

    Als ik u was, dan zou ik de mobiliteitsnota van Lot nog eens goed lezen.

  17. Maliekwartier

    @ Toine Goosens.

    Even 1 reactie. Ik vermeld zelf dat zowel Gent als Aken goede OV- en P en R- oplossingen hebben. Dus in hoeverre u denkt hier een punt te kunnen maken is mij een groot raadsel.

    Overigens heeft Utrecht prima afvoer en verbindingswegen, net zoals Gent en Aken. In hoeverre de Galgenwaard als P en R functioneert weet ik niet. Volgens mij kan er rondom de Jaarbeurs ook prima geparkeerd worden, precies het doel van B en W. Bij transferium Wetsraven kan ook in een P en R geparkeerd worden en je kan dan de sneltram naar het station en dus ook centrum nemen, ook al is nu in de plannen een weekend- en avondverbinding met de tram nog niet meegenomen, maar ook de Uithof kent een prima transferium, van waaruit je zo, straks ook met de tram, in de stad bent. De rest is allemaal nu al mogelijk. Misschien alleen nog naar hele goedkope tarieven kijken bij deze P en R voorzieningen en de aanduiding dat dit P en R’s zijn mag nog wel beter. De Waterlinieweg functioneert prima hoor, of dacht u soms dat er in Gent en Aken nooit file staat. Ik kan u verzekeren, het veelvoudig van wat u in de stad Utrecht aan file gewend bent. Een groot deel van de buitenring, met zijn gescheiden rijstroken voor lokaal en lange afstandsverkeer vervult in Utrecht dezelfde functie als de ring in Gent. U praat als iemand die nog nooit in beiden steden geweest is. Ik kom in beiden vrij vaak.

    Utrecht kent nu station Vaartsche Rijn open is ook nog prima verbindingen met de Sprinter vanuit Veendendaal-Centrum die daar stopt en de sprinter vanuit Geldermalschen/ Culemborg die daar stopt. Dese sprinters rijden vaak als een soort metro-S-bahn achtige treinen, waardoor je vanuit het achterland snel en makkelijk Utrecht centrum kan bereiken Vanuit Vaartsche-Rijn loop je zo via het Ledig Erf het centrum in. Ideaal voor dagjes mensen.

    Zowel Aken, lang geleden, als Gent, recentelijk> plan van de laatste 15-25 jaar, hebben de auto geweerd uit de historische centra en zien die centra niet meer als doorgaande verbinding. Beide steden hebben fors ingezet op het OV (en dus ook P en R’s, misschien nog wel een extra les voor Utrecht). Die goed bereikbare parkings in Aken liggen allemaal als een schil om het historische centrum heen, NIET ERIN, zoals iedereen weet die Aken wel eens bezoekt. Aan de rand van de stad heb je vele P en R terreinen met OV naar het centrum toe. Als je Aken wel in gaat met de auto, dan doe er heel lang over, want dan rijd je jezelf klem, zeker in de spits, want zoveel file als Aken kent, kennen wij hier in Utrecht niet.

    Een van de redenen dat Gent zo aantrekkelijk is geworden, is het autowerend-beleid, want ook daar hebben ze ooit de nu zo aantrekkelijke wijk Patershol willen afbreken voor een stadssnelweg en reden nog niet zo lang de auto’s massaal over de kade langs het water dwars door het centrum heen, als een soort van stadssnelweg. In Utrecht zetten we dan weer fors in op de fiets. Dat heet beleid maken. Dat ontkennen maakt u een leugenaar, zoals we tegenwoordig veel populistische leugenaars kennen.

    Ik heb de mobilietietsnota van de gemeente Utrecht, niet die van Wethouder van Hooidonk alleen, u geeft haar iets te veel eer, al vaak gelezen. Ik sta achter deze nota. Staat vol met goede beleidsmaatregelen die Utrecht een toekomstbestendige visie meegeven. En dat komt moeilijk uit mijn mond, want meestal ben ik het niet eens met het beleid vanuit de gemeente Utrecht.

  18. Toine Goossens

    @Aaaaaah Jansen,

    Geweldige reactie. Gaat u vooral zo voort.

  19. Vroeger op Zuilen

    “Van Hooijdonk de beste jonge bestuurder van Nederland”?

    Maar vinden Utrecht en de Utrechters dat óók? Ik vraag het mij af.

    Slaat van Hooijdonk (en dus ook Utrecht) niet heel erg ver door met dat GroenLinkse beleid? Ik denk van wel!

    Maar ja, wie stopt het af?

  20. Utregter

    @ vroeger op zuilen

    Ja, de meeste Utrechters vinden dat. Steunen haar beleid. Het autowerendbeleid komt overigens voor een groot deel uit de koker van de lokale VVD, stond al langer op de agenda dan dat van Hooijdonk wethouder is. De coalitiepartijen zijn op basis van hun plannen gekozen door een grote meerderheid van de kiezers. Vanuit die plannen was het huidige beleid bekent. Groen Links is al jaren een van de populairste Utrechtse partijen en dat gaat waarschijnlijk niet zo snel veranderen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).