Kruispunt Weg der Verenigde Naties aangepast na camperongeluk | De Utrechtse Internet Courant Kruispunt Weg der Verenigde Naties aangepast na camperongeluk | De Utrechtse Internet Courant

Kruispunt Weg der Verenigde Naties aangepast na camperongeluk

Kruispunt Weg der Verenigde Naties aangepast na camperongeluk
Er worden maatregelen genomen om het kruispunt Weg der Verenigde Naties-Overste Den Oudenlaan veiliger te maken. In oktober vond daar een fataal ongeluk plaats tussen een camper en tram, hierbij overleed de bestuurder van de camper en raakten de twee andere inzittenden gewond.

Er worden maatregelen genomen om het kruispunt Weg der Verenigde Naties-Overste Den Oudenlaan veiliger te maken. In oktober vond daar een fataal ongeluk plaats tussen een camper en tram, hierbij overleed de bestuurder van de camper en raakten de twee andere inzittenden gewond.

De gemeente en provincie Utrecht gingen een week later in gesprek over de onveilige situatie. Na het ongeluk is gekeken of er extra maatregelen mogelijk zijn naast het al bestaande keerverbod en de verkeersborden.

“We maken het minder makkelijk voor autoverkeer om vanaf de Weg der Verenigde Naties linksaf te slaan richting de Overste Den Oudenlaan door de doorgang over de trambaan kleiner te maken. Hiervoor is het noodzakelijk om één van de twee beschikbare rijstroken op de Overste Den Oudenlaan, voor linksaf richting het 24 Oktoberplein, af te zetten. Dit gebeurt in de nacht van 12 op 13 december”, aldus de gemeente in een reactie.

Extra borden

Om meer de aandacht te trekken van verkeersdeelnemers, komen daarnaast knipperlichten op de verkeersborden die wijzen op het verbod op afslaan en keren. Ook komt er een extra bewegwijzeringsbord naar de Jaarbeurs, zodat de route richting de Jaarbeurs vanaf het Westplein beter zichtbaar is.

Eerder dit jaar werden al extra verkeersborden geplaatst om automobilisten te wijzen op het keerverbod en de aanwezigheid van de tram. In de toekomst is de extra rijbaan voor linksaf op de Overste Den Oudenlaan weer nodig, vanwege de bouwontwikkelingen in het Beurskwartier en de Merwedekanaalzone. Gemeente en provincie onderzoeken daarom welke permanente maatregelen het kruispunt veilig kunnen houden.

12 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Rubbertegelparadijs Utrecht. In plaats van een paar duidelijke borden te plaatsen gaan er nu weer allerlei dure en nutteloze maatregelen komen. Accepteer gewoon het feit dat tegen domheid geen kruid gewassen is. Totdat je de tram vervangt door een ondergrondse zullen er op dit kruispumt of elders auto’s, fietsers en voetgangers geraakt gaan worden als ze zich niet aan de regels houden. So be it.

  2. Berend

    Goed bezig! Als je nu nog de moeite neemt over de afgezette rijbaan gaat, dan is het bewust fout.

  3. Lvd

    Probleem is ook dat Google Maps denkt dat dit wél mag en het als keerpunt pakt bij verkeerd rijden. Als je niet bekend bent hebben borden e.d. geen zin, deze mis je dan al gauw doordat je de navigatie volgt.

    Ik heb er in de buurt gewoond en volgde ook eens mijn navigatie bijna. Gelukkig had ik wél op tijd doordat dat dit niet de bedoeling kon zijn.

  4. Henk

    Lekker handig. Loopt het dus weer vast op de Overste den Oudenlaan. Lang leve de Utrechtse doorstroming.

  5. Toine Goossens

    Wat staat daar een raar bord op de foto. Dat is geen verkeersbord. Waar je alleen rechtdoor mag dient een blauw bord met witte, rechtdoor, pijlen te staan. Iedereen in Europa leert en weet dat.
    Welke idioot heeft bedacht ‘Ik verzin iets nieuws’ iedereen begrijpt dat wel. Hoe is het mogelijk dat dit wordt getolereerd door een afdeling die over verkeersveiligheid gaat.

    Hoe is het mogelijk dat een afdeling die al herhaaldelijk op het gebrek voor aandacht voor veiligheid op deze manier kan doormodderen?
    Ik zou daar acuut een interimmer aanstellen die een einde maakt aan dit soort wanprestaties.

  6. Marco Knol

    Dat lijkt niet een bijster praktische oplossing. Het kruispunt Overste den Oudenlaan – Admiraal Helfrichlaan wordt nu al continue geblokkeerd door automobilisten die aansluiten in de file voor het stoplicht bij de Weg der Verenigde Naties. Dat lijkt me met deze oplossing alleen maar erger worden.

  7. Angelique

    Men zou de tunnel bij de Kanaalweg veel beter moeten benutten, heb je helemaal geen kruizing meer nodig.

  8. Willem

    Dit is weer een oplossing in de sfeer van versmal alle ontsluitingswegen tot enkelbaans karrepaden. Verkeer vanuit de Van Zijstweg en Jaarbeurs kan nu helemaal de stad niet meer uit.

  9. WvR

    @Toine: Dat is een “keerverbod” bord, en is een normaal, ontzettend niet nieuw, verkeersbord. Wordt ook overal, in diverse varianten, in Europa gebruikt.

    Maar het dekt de lading inderdaad niet: Links afslaan mag ook niet (en is net zo gevaarlijk). Een blauw gebodsbord zou beter zijn inderdaad.

  10. Wim

    De oorzaak van het ongeluk is gekomen door de onoverzichtlijke situatie om bij het parkeer terrein van de jaarbeurs te komen. Men reidt daardoor snel te ver en komt daardoor op de weg van de verenigde naties terecht wordt je verplicht rechtaf te gaan te keren bij het westplein en dan terug ja en als je dan niet bekent bent en eigenlijk ten einde raad ga je hier rechtaf.
    De gemeente moet zich schamen dat ze de verkeerssituatrie bij de verbouw van de overste de Ouden laan o.n puinhoop hebben gemaakt met zeer onduidelijke bewegwijzering, ik ben zelf als 2 keer fout gereden terwijl ik hier toch al weer 20 jaar woon

  11. Henk

    Vanuit psychologisch oogpunt zijn de borden bij de kruising een stukje verderop op de Graadt van Roggenweg tramhalte ook helemaal verkeerd gekozen.

    Er staat zoiets als: “Keren op trambaan levensgevaarlijk!”.

    Als je hem zo leest vanachter je bureau is het compleet helder en duidelijk.

    Maar! Net bij veel ernstige ongelukken is men er niet helemaal bij. Voor wat voor reden ook. Stress door het verdwaald zijn. klierende kinderen op de achterbank. Een telefoon die afgaat etc etc.

    De reden waarom deze tekst zo slecht is dat deze behoorlijk wat capaciteit vergt van het denkvermogen om juist te interpreteren. En die capaciteit is juist in die gevallen waarin men afgeleid is niet beschikbaar! Immers: je leest eerst de tekst. Je moet dan doorhebben dat je naast de trambaan rijdt. Dat je op de trambaan terecht komt als je links afslaat. Dat ook als je niet de intentie hebt om te keren maar alleen links af wilt slaan dat het van toepassing is. Dat levensgevaarlijk niet zomaar een waarschuwing is die overdreven is etc etc. Bovendien zijn mensen bijzonder slecht in risico’s inschatten. Het woord “levensgevaarlijk” is absoluut niet duidelijk genoeg omdat het eerst geïnterpreteerd zal moeten worden.

    Het is veel beter om de tekst te vervangen met zoiets als: “VERBODEN LINKS AF TE SLAAN. TRAMBAAN OVERGANG!”.

    Deze tekst is veel beter. Hij trekt direct de aandacht met “VERBODEN”. Hij geeft duidelijk aan wat je niet moet doen “LINKS AF SLAAN” en tenslotte geeft hij, om kracht bij te zetten aan waarom “TRAMBAAN OVERGANG”. Iedereen weet wat een overgang is en waarom ze zo gevaarlijk zijn. Dat hebben we als kind als geleerd toen we leerden fietsen.

  12. Hans de Korte

    @WvR: ik denk dat Toine de foto bedoeld, en dus het gele bord. En niet het keerverbodsbord met rode rand op de tekening. Wat betreft de tekening: gekke plaats om het keerverbodsbord neer te zetten voor het verkeer stadinwaarts: namelijk NA de kruising. Het verbod gaat dan pas in na de kruising…..lijkt mij nou net niet de bedoeling…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).