VVD en D66 hebben van een aantal culturele ondernemers uit de stad signalen ontvangen dat de exploitatie van lokaal culturele reclame door Centercom oneerlijk verloopt. In Utrecht is het voor lokale culturele instellingen toegestaan te adverteren via de daartoe bestaande cultuurframes. De exploitatie van deze frames is uitbesteed aan Centercom. Om in aanmerking te komen voor plaatsing in deze frames dient een evenement te voldoen aan het predikaat ‘lokaalcultureel’. Naar blijkt worden aanvragen geweigerd die wel in aanmerking komen voor plaatsing.
Het aanbrengen en exploiteren van lokaal culturele reclame is na een aanbesteding in 2008 voor een periode van vijf jaar gegund aan Centercom BV te Amstelveen (de rechtsopvolger van Bizon Mediagroep BV). Centercom bepaalt wie er wel of geen campagne kan voeren en overlegt bij twijfel met de gemeente, die ook toezicht houdt op de naleving. Om te bepalen of welk evenement voor het predikaat ‘lokaal-cultureel’ in aanmerking komt, wordt gebruik gemaakt van twee lijsten. Deze lijsten bevatten een opsomming van evenementen uit het verleden die voor plaatsing in de frames zijn toegelaten en afgewezen en dienen als referentiekader voor nieuwe aanvragen. De tweedeling is gemaakt op basis van kennis er ervaring van beide partijen. Daarbij is, naast de Stichting Ether Reclame (Ster), een aantal cultuurexperts geraadpleegd. Centercom plaatst ongeveer 1000 verschillende campagnes per jaar. In 2011 zijn ongeveer 20 campagnes op verzoek van Centercom getoetst. Daarvan waren er 8 niet akkoord.
Het college heeft op vragen van VVD en D66 aangegeven zich niet te kunnen vinden in de aangevoerde bezwaren. Zij meent tevens, dat er voldoende andere mogelijkheden zijn om te adverteren, zoals de sandwichborden aan de masten van de openbare verlichting, reclame op en in het openbaar vervoer (bussen en bushaltes), internet etc.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.