Luchtfoto’s van Utrecht: bekijk hier hoe de stad verandert | De Utrechtse Internet Courant Luchtfoto’s van Utrecht: bekijk hier hoe de stad verandert | De Utrechtse Internet Courant

Luchtfoto’s van Utrecht: bekijk hier hoe de stad verandert

Luchtfoto’s van Utrecht: bekijk hier hoe de stad verandert
Vanaf de fiets of te voet is goed te zien hoe Utrecht in ontwikkeling is. Het stationsgebied, regelmatig de grootste bouwput van Nederland genoemd, verandert continu en dat is goed te zien vanuit de lucht.

Vanaf de fiets of te voet is goed te zien hoe Utrecht in ontwikkeling is. Het stationsgebied, regelmatig de grootste bouwput van Nederland genoemd, verandert continu en dat is goed te zien vanuit de lucht.

Veel delen van het gebied zijn ondertussen klaar of volop in ontwikkeling. TivoliVredenburg is ondertussen alweer vier jaar open en varen met een bootje langs Paardenveld wordt ook al weer normaal gevonden.

Een groot deel van de werkzaamheden in het stationsgebied zijn rond 2020 wel klaar. De slogan CU2030 staat dus ook niet voor het idee dat de werkzaamheden pas in 2030 klaar zijn. Via de luchtbeelden van Google Maps en Bing Maps is goed te zien hoe de stad verandert. Hieronder een klein overzicht.

Fotoverslag

9 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Wat is er veel groen verdwenen.

  2. Herman

    Wat vooral opvalt is dat het meeste groen verdwenen is!

    CU2030 staat volgens de communicatiemedewerker uit; “Zie je in Utrecht”. De “0” na de ‘2″ zijn ze voor het gemak maar even vergeten
    Dat is een aangepaste versie ooit was het echt wel “Zie je wel in 2030″……

  3. Utrechter

    Mooi verhaal van Maarten van Rossem over het stationsgebied bij onze concullega’s van RTV Utrecht:

    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1617686/van-rossem-vertelt-het-stationsgebied-15-jaar-na-het-referendum.html

    Toch is de stad echt wel meer leefbaar en vriendelijk geworden: groen is van hoogwaardiger kwaliteit. Neemt niet weg dat de betonnen jungle rondom het niet echt in schoonheid uitblinkende stationsgebied wel erg grijs aandoet. Nog los van de goedkope golfplaten daken etc.

  4. Shirley

    Het klopt dat het minder groen lijkt. Maar op veel fotos is het nog een bouwput of er zijn net bomen geplant . Zo staan er langs de singel heel wat bomen, maar die moeten nog groeien. Op het Jaarbeursplein en langs de Croeselaan komt weer veel nieuw groen. Ook op hey Smakkelaarsveld komt als al die fietsen daar weg zijn weer een parkje. Even geduld en er staat straks aardig wat groen.

    Los daarvan is het natuurlijk enorm opgeknapt allemaal.

  5. Thijs

    Goede oude tijd toen overal nog bomen stonden.

  6. Katja

    @Harry : Dat dacht ik nou ook !

  7. ACTK

    @Shirley. Beide foto’s zijn genomen in het seizoen dat bomen groen zijn. Ondanks dat zien we veel minder groen. Ja, er staan langs de singel wat sprieten die over 30 jaar (als ze gerooid gaan worden voor de volgende stadsverbouwing) prachtig zijn. Maar dat telt niet voldoende mee op dit moment.

    De beleving van bomen (even afgezien van hun functionaliteit) bestaat voor een deel uit hun kwantiteit, maar voor een veel groter deel hun kwaliteit.
    Vervang één grote oude boom door tien jonge boompjes, dan heb je misschien aan je verplichtingen voldaan, maar pas over een jaar of 40 gaat één van hen hetzelfde genot opleveren als die ene boom die je veel te makkelijk hebt gekapt.
    Vervang alle bomen van het Wilhelminapark door elk 10 jonge bomen: pas over een jaar of 50 ben je ongeveer waar je nu bent…

    We zijn over bomen gaan denken zoals we over gebouwen zijn gaan denken: ‘Alles is vervangbaar’. Dat is niet waar. Er zijn elementen in het karakter van de stad die je moet beschermen en die jouw thuishaven jouw thuishaven laten zijn.
    En dan hebben we het nog niet gehad over de functionaliteit van grote bomen in het milieu.

    Tot slot: is alles nou zo enorm opgeknapt? Hebben we niet gewoon iets heel lelijks vervangen door iets minder lelijks? De meeste gebouwen zijn van een troosteloze saaiheid en als we een uniek stadskantoor hebben gebouwd zetten we er een lelijk prefab WTC voor zodat de uniciteit aan het oog onttrokken wordt.

    Als we niet kritischer worden op onze keuzes en processen verdienen we ook geen stad die we niet om de 40 jaar uit pure frustratie willen slopen. We zijn in dezelfde fout vervallen. We bouwen onze eigen teleurstelling momenteel…

  8. Gerard Jager

    Het is afschuwelijk. ‘t Is mooi geweest; men zal mij daar niet meer zien.

  9. bee

    groenlinks blijkt dus helemaal niet zo groen te zijn als dat ze beweren.
    en wat is er dan mooier op geworden?.
    alle veranderingen aan de infrastructuur leveren niets anders dan problemen op .
    verkeerssituaties dusdanig veranderd dat je of een boete krijgt of in een aanrijding belandt.
    en als klap op de vuurpijl willen ze heel utrecht een 30 KM zone maken en van 2 baanswegen 1 baan maken terwijl het verkeer nu al vastloopt.
    het word er niet beter op maar ja,men stemde groenlinks en dat zal je weten ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).