Met Maarten van Rossem in debat over toekomst Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant Met Maarten van Rossem in debat over toekomst Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant

Met Maarten van Rossem in debat over toekomst Maliebaan

Met Maarten van Rossem in debat over toekomst Maliebaan
Maarten van Rossem op de Maliebaan. Foto 2016: DUIC / Renzo Gerritsen
Van de drukke Maliebaan een stadspark maken. Maarten van Rossem en andere buurtbewoners zien het helemaal zitten en zijn al lange tijd met de gemeente in gesprek om de plannen concreet te maken.

Van de drukke Maliebaan een stadspark maken. Maarten van Rossem en andere buurtbewoners zien het helemaal zitten en zijn al lange tijd met de gemeente in gesprek om de plannen concreet te maken.

Zondag komt hij op de Open Dag van Podium Oost het plan toelichten en kan je met de historicus in debat over de toekomst van één van Utrechts bekendste straten. Op DUIC maakte Van Rossem zijn plannen in april bekend.

Het unieke karakter van de Maliebaan moet volgens hem gekoesterd en gecultiveerd worden. Volgens Van Rossem gaat dit het best door van de Maliebaan een park te maken. Dit past goed in het streven van de gemeente om de stad groener te maken en auto’s uit het centrum te weren. Daarnaast zou het Park Maliebaan een ‘groene ader’ kunnen zijn tussen het Hogelandse Park, Park Lepelenburg en het Zocherpark langs de Maliesingel.

Het debat begint aanstaande zondag om 16:00 uur.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. John

    Al eerder gezegd. Aantal buurtbewoners misbruikt van Rossem die zich laat misbruiken om een gratis park voor hun deur te krijgen. Wie wil dat eigenlijk niet, de straat voor zijn deur omtoveren in een groenstrook.
    NIET intrappen dus, in deze luchtballon.

  2. Frank

    Een groot aantal bewoners ziet het volgens mij helemaal niet zitten, want die zien de auto’s bij zo’n plan in aantallen direct onder hun raam voorbijrazen. Die mensen vragen zich af wat van Rossem bezielt. Mede gezien het feit dat hij zelf in de verste verte niet eens aan die Maliebaan woont.

    Bovendien was de historische Maliebaan een verharde baan en geen park. En een park van 30 meter breed en 800 meter lang levert weinig meer op dan poepende honden , een enkele jogger en de barbecues die van Rossem zelf nou juist graag weg wilde hebben uit het Wilhelminapark.

  3. Joris

    Het is toch al een park? Er lopen 2×2 voetpaden doorheen, tussen de bomen en prachtige sculpturen. En ook nog eens brede stoepen aan weerszijde van de Maliebaan.
    Ik snap het probleem niet zo, of het moet zijn om louter de auto te weren van de Maliebaan. Maar zeg dat dan gewoon.
    Het heeft nog steeds onmiskenbaar de structuur zoals het ooit is aangelegd.

    Steek liever geld in de echt lelijke straten van Utrecht. Als je een enquette zou houden naar de mooiste straten van Utrecht, komt de Maliebaan zeker in de top 3

  4. Peet

    Laat utrecht nu eerst eens zorgen voor echt mooie pleinen in de stad,,met groen en fonteinen beelden en autovrij!!

  5. Balthasar Welten

    Nog niet lang wonende te Utrecht valt e.e.a. wel op:
    verdomd veel fietsers die zich niet aan verkeersregels houden.
    verdomd veel fietsers die alsmaar meer ruimte krijgen
    verdomd veel fietsers die ‘s avonds onverlicht de openbare-weggebruikers laten schrikken.
    Maliebaan, een prachtige straat die bij uitstek voor auto’s geschikt is en niet voor nog meer killer-bikes en nooit oplettende voetgangers.
    Advies: versmal alle fietspaden, vernietig onverlichte fietsen, hef betaald parkeren op.
    Voor de goede orde wil ik nog vermelden dat ik niet automobilist ben maar mijzelf als voetganger ook niet tussen het fietsend geboefte in gevaar wil brengen!

  6. BdV

    Ik denk dat Joris gelijk heeft. Alles kan altijd mooier, maar een probleem is er niet, dus de prioriteit is zo laag dat er de komende 25 jaar, op wat kleinschalig onderhoud na, niets hoeft te gebeuren. Hoera. Dat scheelt weer in de kosten.

  7. jos stelling

    Helemaal met Joris eens. De maliebaan is een monument met een bijzondere geschiedenis. Een unieke bomentunnel waar het goed wandelen is en geen bomen bij kunnen. Zo laten. Meer groen elders.

  8. Barend

    Van Rossem als roeptoeter van Lotje.

  9. Martijn

    @Joris, maar het kruispunt in het midden. Daar moet toch echt wat mee gebeuren. En dan is de middelste straat weghalen niet eens zo’n slecht idee.

  10. Maria

    Negeren, dit soort luchtballonnen. Voor je het weet roept van Rossem dat er een levendige discussie is. En voor je het dan weer weet staan er een paar politieke opportunisten op die in de raad roepen dat er iets moet gebeuren met dit (mi: idiote) idee.

  11. Joris

    @Martijn
    Waarom moet er wat met dat kruispunt gebeuren? Ik maak er zowel als voetganger, fietser en automobilist gebruik van en heb nooit ergens last van. Ik vind het zelfs wel een gezellig kruispunt. Zolang iedereen zich gewoon aan de regels houdt is er niks aan de hand.
    Het grootste probleem van dit kruispunt is de onaantastbaarheid die sommige fietsers en voetgangers zich permitteren. Kwestie van handhaven lijkt me.

  12. John

    @ Joris

    Er wordt geklaagd over lange wachttijden bij de stoplichten. Dat zou leiden tot massaal door rood rijden. Handhaven is inderdaad belangrijk.
    Zeker zo belangrijk is echter het veranderen van de verkeerslichtafstelling. Die zijn niet verkeersaanbod afhankelijk. Zodat je vaak voor jan met de korte achternaam staat te wachten. En ja, dan gaan fietsers gewoon rijden. Dat doe ik dan overigens ook.
    De gekste oplossing is echter dan maar de hele boel op de kop gooien en een ovonde maken. Zoals B&W wil. Of nog gekker, er een parkje van maken zoals een paar buurtbewoners willen die nu hun kans schoon zien.
    Paar sensoren om het verkeersaanbod te meten in het asfalt en de steentjes. De verkeerslichtinstallatie daarop inrichten en klaar is kees.

  13. Mark Wahlberg

    Haha Balthasar! Welkom, hoop dat je snel went aan de killer bikes on speed from hell. Duurt een paar maandjes, maar uiteindelijk lukt het de meeste voetgangers wel. Fijn in elk geval dat je nog leeft, met die tientallen doden door moordend fietsverkeer elke dag.

  14. Katja

    Frank : Bewoners Maliebaan ? Zijn bijna allemaal kantoorpanden !
    Geef de Maliebaan terug aan de Utregters.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).