Nicola Rozemeijer schuwt geen onderwerp.
Een brede fantasie kun je Nicola Rozemeijer, op 7 december 1955 in Amsterdam geboren, niet ontzeggen. Ze schildert mensen, dieren, gebouwen en dingen. Dat noem ik nog eens veelzijdig!
Nicola Rozemeijer heeft gitzwart haar en een gezicht dat met regelmaat een aanstekelijke lach laat zien en horen. Ze is klein van postuur, maar schuwt het grote werk zeker niet. Integendeel, ze schildert bij voorkeur op grote doeken want ze houdt niet zo van ‘gefrummel’ op de vierkante centimeter. Schilderijen van 100 x 170 cm zijn bij haar geen uitzondering.
Haar atelier is in de Grave van Solmstraat 2 in Utrecht en ziet er uit zoals een atelier er uit hoort te zien, georganiseerd rommelig met overal tubes verf en blikken met kwasten bij tientallen in potten. Er staat een ezel met daarop het werk waaraan wordt gewerkt en daaromheen staan zoveel werken dat je je afvraagt hoe die ooit een weg vinden naar een huiskamer ergens in Nederland. Dat blijkt dan toch niet zo’n groot probleem. Nicola’s werk is in veel Nederlandse kunstuitleeninstellingen te vinden en bovendien wordt haar werk regelmatig door galeries in en buiten Utrecht geëxposeerd.
Haar opleiding kreeg ze eerst aan de SOL (Stichting Opleidingen Leraren) in Utrecht, vervolgens bezocht ze de Academie voor Beeldende Kunsten in Amersfoort en ten slotte de Koninklijke Academie in s ‘Hertogenbosch. Met die opleidingen zit het dus wel goed! Drie kunstzinnige opleidingen, misschien komt daar haar veelzijdigheid vandaan?
Met haar werk dat ze zelf ‘figuratief in een abstracte setting’ noemt, wil ze geen boodschap uitdragen; ze schildert wat haar hart ingeeft, zonder diepere betekenis. Soms zijn het ‘vol’ geschilderde doeken, dan weer volstaan een paar lijnen, geholpen door een enkele steunkleur om een werk ‘af’ te maken.
Haar palet is overwegend zacht met pasteltinten, vrouwelijk zou ik het willen noemen. Rozemeijer schildert ook veel portretten, vaak zelfportretten want, zegt ze, ‘je eigen gezicht heb je altijd bij de hand, daar heb je geen model voor nodig’.
Ze schildert op papier, op linnen, eigenlijk op alles waarop je schilderen en tekenen kan. Het is een plezier om naar zoveel veelzijdigheid te kijken.
Als autonoom kunstenaar is het niet onverstandig om zo af en toe enige afstand te nemen van je werk. Om die reden heeft Rozemeijer zich in 1994 als kunstconsulente verbonden aan de Kunstuitleen van Nieuwegein. In 2008 stapte zij over naar de Kunstuitleen Utrecht Bedrijven waar ze als kunstadviseur bedrijven bezoekt die behoefte hebben aan kunst in kantoor of andere bedrijfsruimten en ze adviseert directie en personeel bij het maken van een keuze uit de vele kunstwerken die de kunstuitleen te bieden heeft.
Nicola Rozemeijer heeft zich altijd maatschappelijk betrokken gevoeld, wat blijkt uit de diverse bestuursfuncties die ze in het verleden heeft bekleed. Zo was zij onder andere als bestuurslid actief voor De Nederlandse Kring voor Beeldhouwers en Stichting Werkruimten Kunstenaars. Ze heeft het bestuurswerk even op een zijpad geparkeerd maar sluit niet uit om dat in de toekomst nog eens in te vullen.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.