Mariaan van den Berg, geen kunst voor boven de bank | De Utrechtse Internet Courant Mariaan van den Berg, geen kunst voor boven de bank | De Utrechtse Internet Courant

Mariaan van den Berg, geen kunst voor boven de bank

Mariaan van den Berg, geen kunst voor boven de bank
Het voorgaande is geen kwalificatie over de kunst van Mariaan van den Berg. Integendeel, maar de kunstenaar werkt vanuit platte vlakken naar driedimensionale sculpturale objecten en die hang je niet zomaar boven je sofa!

Het voorgaande is geen kwalificatie over de kunst van Mariaan van den Berg. Integendeel, maar de kunstenaar werkt vanuit platte vlakken naar driedimensionale sculpturale objecten en die hang je niet zomaar boven je sofa!

Utrecht kent vele kunstenaars. Kunstkenner en auteur Marcel Gieling heeft jarenlang een kunsthandel gehad in Utrecht en schrijft voor DUIC portretten over deze makers.

De Utrechtse kunst-scene krijgt meer en meer een internationaal karakter. Al eerder schreef ik over een kunstenaar met Zuid-Afrikaanse ‘roots’ en ook dit keer ontmoet ik een kunstenaar die geboren is in dit enorme continent. Mariaan van den Berg wordt geboren in 1962 in Nylstroom een gemeente in het district Waterberg in Zuid-Afrika. Zij groeit op als tweede kind in een boerengezin met vijf kinderen. Al op jonge leeftijd gaf zij aan een kunstzinnige opleiding te willen volgen, maar daar stak haar vader een stokje voor. Een echt vak leren, dat zou een toekomst bieden vond hij. Het werd daarom een afgeronde studie psychologie. Daarin vond Mariaan geen voldoening en begon aan een studie tuinarchitectuur die zij ook succesvol afsloot.

Negen jaar geleden bracht de liefde haar naar Nederland. Een prima reden om huis en haard te verlaten voor een ongewis avontuur in een nieuw land. Het was haar bedoeling om zich hier als tuinarchitect te vestigen. Dat bleek niet eenvoudig. De Zuid Afrikaanse opleiding verschilde te veel van de Nederlandse. Het leek Mariaan het juiste moment in haar leven om, eindelijk haar jeugdwens te vervullen, namelijk een opleiding volgen aan een kunstacademie. In 2013 deed zij een toelatingsexamen aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht. Ze werd aangenomen en vier jaar later, in 2017 studeerde zij succesvol af als beeldhouwer.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Door het Genootschap Kunstliefde werd zij in 2018 als een belofte beloond met een (groep) expositie in hun gebouw aan de Nobelstraat. Maar al in 2017 was haar werk te zien in Galerie Sanaa waar zij en enkele medeafgestudeerden geëerd werden met een groepstentoonstelling. Vanaf haar afstuderen tot heden bouwt zij in de Vlampijpateliers aan een breed oeuvre. Ze werkt vaak met twee tegenstrijdige materialen, namelijk hout en plexiglas. Het eerste is een natuurlijk materiaal en plexiglas een petrochemisch product en dat lijkt niet te passen bij een voormalig tuinarchitect. Over die tegenstelling zegt zij zelf: ‘Deze uiterste verschillen zie je ook in de wereld om ons heen en ik probeer ze verantwoord samen te voegen’.

Hoe ze deze materialen naar haar hand zet is te zien in haar atelier. Machinale zagen, freesmachines en laserapparatuur, maar ook veel handgereedschap, nodig om de vaak grillige vormen uit het plaatmateriaal te zagen en te bewerken. Die vormen zijn dikwijls geïnspireerd op de natuur en altijd overdacht. Ze refereren, hoe kan het anders, aan de periode dat zij als tuinarchitect werkzaam was. Ze is niet snel tevreden en kan lang doorwerken aan een sculptuur of installatie dat tijdens het productieproces ook nog kan veranderen. Daarbij reageert zij graag op de actualiteit en schrikt er niet voor terug om als die daarom vraagt van onderwerp te veranderen.

De kunstenaar is niet bezig met haar verleden, hoewel ze zich zeer bewust is van alles wat er in zuid Afrika gaande was/is. Liever kijkt ze naar de toekomst. Haar werk is zoals eerder geschreven niet echt voor boven de bank, maar toch is er een groep van verzamelaars die haar werk waardeert en ook aankoopt. Zelf ziet zij haar sculpturale installaties het liefst in publieke gebouwen geplaatst omdat ze daar het best tot hun recht komen. Ze is actief lid van Genootschap Kunstliefde en heeft in Galerie Sanaa een vertegenwoordigende galerie gevonden. Werk van haar is tot 30 augustus te zien bij de ledententoonstelling van Kunstliefde en van 1 t/m 4 oktober bij de tentoonstelling BIG ART in Zaanstad waar ‘oversized’ kunst wordt geëxposeerd.

Mariaan van den Berg, een stoere Zuid Afrikaanse powervrouw die haar eigen weg kiest. Misschien niet de makkelijkste, maar in haar ogen wel de mooiste. Dat zouden meer vrouwen willen zeggen!

Bekijk de website voor meer informatie.

Marcel Gieling

Marcel Gieling

Marcel Gieling

Marcel Gieling heeft jarenlang een kunsthandel gehad in Utrecht. Tegenwoordig heeft hij een online galerie. Schreef tevens de boeken Pinky Messchaert beeldopbouwer, '50 Utrechtse kunstenaars in beeld' en monografiën over Gerard Hordijk en de Utrechtse schilder Jan Rodrigo.

Profiel

14 Reacties

Reageren
  1. SclPtOR

    Mariaan’s sculptures are really impressive in person!
    After seeing some of her work in Gallerie Sanaa I’m definitely going to visit her future shows.

  2. Benine du Toit

    Baie mooi Mariaan en mooi geskryf Marcel!

  3. Kees Truijens

    Een werk van haar zou ik heel graag in huis hebben. Wat spannend, dat werk dat in dit stuk getoond wordt!

  4. Yvonne Klerks

    Hoezo niet boven de bank?? Bekijk vooral ook Mariaans schilderijen. Ook hier heel veel originaliteit, creativiteit en plezier. Werk dat plezier uitstraalt en dat plezier schenkt. Fijn dat er weer een fan bij is zo te lezen. Volg die vrouw!

  5. Marjolein Witte

    Gaaf Mariaan!! Mooi stuk!

  6. Jo

    Lovely article.
    I noticed the link to Mariaan’s website is the old one.
    More recent works can be seen here: https://marihaan.myportfolio.com/

  7. Suzette Madden

    Mariaan produces exceptional and unique work. Both in concept and execution!

  8. Suzette Madden

    Mariaan produces exceptional work. Both in design and execution

  9. Scherpschutter

    Ja….Veel mensen denken anno 2020 dat kunst iets is dat niet te beschrijven valt. Bijna een mythisch aspect van het menselijk leven. Ze denken dat kunst een soort magisch ondefinieerbaar rijk is, en dat alleen inwoners van dit magische rijk (kunstenaars) kunnen uitleggen wat kunst is. Kunst is alles en alles is kunst. Alleen is dit natuurlijk niet zo! Dit is een filosofisch onjuiste aanname. En dit filosofische faillissement heeft ervoor gezorgd dat kunst een spel is geworden voor een groep mensen die dus claimen dat kunst alles is dat je maar wilt dat het is. Vanzelfsprekend negeren deze mensen negeren alle objectieve standaarden die kunst daadwerkelijk kunst maken.

    Het resultaat is dat de gemiddelde mens vandaag de dag geen flauw idee heeft wat kunst is en wat niet, en maar gelooft dat subjectieve meningen en persoonlijke smaak de enige basis zijn in een beoordeling van wat kunst is en wat niet…

    Dit waar de functie van een kunstenaar (en dus definiering van kunst als zodanig) heel simpel is: de wereld interpreteren en representeren zoals hij of zij dit voor zich ziet. Werkelijke kunst is niets anders dan een herschepping van een herkenbare realiteit op basis van iemand’s metafysische waardeoordelen… Belangrijk werk! De noodzaak voor kunst ligt in het feit dat de cognitieve vermogens van de mens nu eenmaal conceptueel zijn. De mens vergaart kennis uit abstracties en de mens heeft dit vermogen nodig om de breedste metafysische abstracties binnen zijn of haar directe perceptuele bewustzijn te brengen. Kunst vervult deze rol. Het brengt vergelijkingsmateriaal. Door selectieve nabootsing van de realiteit in kunst concretiseert de mens zijn of haar zelfbeeld en zijn of haar bewustzijn van de realiteit. Kunst vertelt de mens in weze welke onderdelen van zijn ervaring relevant of belangrijk zijn. Wel, om iets kunst te kunnen noemen moet het dus in beginsel wel op zijn minst toegankelijk voor begrip zijn op een conceptueel niveau! Je moet kunnen weten wat het is…Een compositie van noten is muziek. Gewoon herrie uiteraard niet.

    Zeggen dat iets geen kunst is (zoals ik weldra over dit werk ga zeggen) wil echter niet zeggen dat het geen aangename decoratie is of dat het compleet waardeloos is. Het betekent simpelweg dat het niet gebruikt kan worden voor het concretiseren van onze diepste waarden en ervaringen (de functie van kunst dus) in het leven. Het is geen metafysisch vergelijkingsmateriaal waaraan we conceptueel de realiteit kunnen toetsen…en dus is het geen kunst. Klaar.

    Nou heb ik werkelijk geen flauw idee wat deze met schroeven in elkaar geknutselde verzameling plastic platen moet voorstellen. Sommige mensen zullen het mooi vinden. Andere vinden het lelijk. Ik begrijp er simpelweg geen klote van. Allemaal prima! Maar dit heeft natuurlijk werkelijk he-le-maal niets met kunst te maken. Er wordt niet aan de basale voorwaarde voldaan om iets kunst te kunnen noemen: namelijk dat iets in ieder geval conceptueel herkenbaar dient te zijn. Want wat is dit?

    Ik vind het leuk voor degenen die dit gemaakt heeft dat andere mensen het leuk vinden en er vrijwillig voor willen betalen. Of ze dit nu doen omdat ze denken kunst te kopen of omdat ze dit mooie decoratie vinden: commercieel succes is het mooiste dat er is en gun ik ieder mens. Laten we dit alleen alsjeblieft geen kunst noemen….

  10. magda grove

    Mariaan is die gewone mens een voor . Diepte en betekenis waarna sy na die omgewing kyk …Voorwaar uitsonderlik!

  11. Floor Nieboer

    Mooi stuk!! Ga zo door Mariaan!

  12. berthe schoonman

    Mariaan van den Berg is een eigenzinnige kunstenares. Het is bijzonder om met haar te werken, en haar werk aan de wand daar word je vrolijk van , Kees Truijens het werk van de foto is nog beschikbaar bij galerie SANAA!

  13. ML

    Scherpschutter, je schiet weer met (overgeschreven) losse flodders.
    ik raad je dit filmpje aan:
    https://www.youtube.com/watch?v=sn0bDD4gXrE&feature=youtu.be

    Hopelijk helpt je dit een beetje op de goede weg,

  14. Scherpschutter

    @ML

    En ik weet niet waar u mee schiet, of zelfs waar u denkt op te schieten, maar er is iets goed mis met uw vizier. Dat filmpje bevestigt namelijk EXACT waar ik over schreef…

    Zo klaar als een klontje. Wat mevrouw hier gemaakt heeft is geen kunst. Het is een decoratief object.

    Misschien eerst een schietlesje nemen? 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).