De gemeente Utrecht komt donderdag met een voorstel om meer Utrechters kennis te laten maken met kunst en cultuur. “In 2030 kan iedere Utrechter binnen 10 minuten van huis meedoen aan kunst en cultuur”, staat in het voorstel ‘De kracht van cultuur’ dat naar de gemeenteraad is gestuurd.
Alle Utrechters moeten straks dus binnen tien minuten lopen van huis een creatieve cursus of activiteit kunnen volgen. Daarbij denkt de gemeente niet alleen aan schildercursussen of danslessen, maar ook aan onder meer fotografiecursussen en orkesten.
Om dit ook echt waar te kunnen maken, moeten er op verschillende plekken in Utrecht nieuwe culturele voorzieningen bij komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om jongeren- en wijkcultuurhuizen, culturele programma’s in buurten en amateurkunst en -lessen verspreid over de stad. De gemeente gaat per wijk met betrokkenen kijken wat voor voorzieningen dat moeten zijn en waar ze precies moeten komen.
Scholen
Ook op scholen gaat het aanbod veranderen. Op alle scholen in Utrecht krijgen kinderen vanaf 2030 lessen gericht op onder meer muziek, dans en nieuwe media. “Er ligt al een hele mooie basis voor amateurkunsteducatie, maar nog niet alle kunstdiscplines komen aan bod”, vindt het college van B&W. “Er komt een breder aanbod verspreid over de stad. Een aanbod met dans, theater, zang, beeldende kunst, spoken word, audiovisuele en andere kunstvormen.”
Zelfvertrouwen
“Muziek of theater maken, je talenten ontwikkelen heeft effect op hoe mensen zich voelen”, stelt wethouder Anke Klein. “Het is niet alleen goed voor je creativiteit, maar het geeft ook zelfvertrouwen, het helpt je om je in anderen te verplaatsen en is goed tegen eenzaamheid. We kiezen ervoor in Utrecht om nu een nieuwe standaard te zetten voor de plaats van cultuur in onze stad die zich steeds verder ontwikkelt.”
Geld
De gemeente draagt jaarlijks circa 5,1 miljoen euro bij aan cultuurparticipatie. Dat geld gaat naar verschillende subsidieregelingen en naar meerjarige ondersteuning van instellingen. Via de afdeling Onderwijs gaat er voor cultuurparticipatie 950.700 euro naar het primair onderwijs, 450.000 euro voor het voortgezet onderwijs en 430.000 euro voor Cultuur & School Utrecht, het stedelijk coördinatiepunt cultuureducatie.
14 Reacties
ReagerenO ja? De burgemeester weigert nota bene een ludieke protestactie toe te staan (onder druk van de premier en het veiligheidsberaad). Had ze met haar bevoegdheid prima kunnen doen
Echte maatschappijkritische cultuur bestaat waarschijnlijk niet meer in 2030.
Hopelijk is er in 2030 geen Corona meer, of iets vergelijkbaars. In dat geval wordt door de overheid namelijk prioriteit gegeven aan winkelen, en dus verspild geld aan voorzieningen waarvan de deuren gesloten blijven (geen enkele ‘live’ cultuurparticipatie mogelijk). Culturele activiteiten dan veel verder lopen dan 10 minuten, namelijk over de Nederlandse grens. Dat 10 minuten concept begint trouwens al een behoorlijk geforceerd over te komen. Verder wel sympathiek idee.
Geef de kinderen maar gratis zwemlessen, daar hebben ze tenminste nog wat aan. Kunst, cultuur en dans levert echt totaal niets op, soft links heeft weer eens wat activistisch bedacht.
“Op alle scholen in Utrecht krijgen kinderen vanaf 2030 lessen gericht op onder meer muziek, dans en nieuwe media.”
Uhm, niet om het een of ander hoor…
Maar 25% van de 15 jarigen is functioneel analfabeet en dat aantal groeit, het rekenniveau ligt ook al jaren zo ver onder de maat dat de rekentoets verplicht is ingesteld. Dit giga probleem met onderwijskwaliteit uit zich o.a. ook in nog eens extra wiskunde en taaltoetsen voor toelating tot/in het hoger onderwijs. Toetsen welke tot 2002 niet eens noodzakelijk waren omdat de oude stijl onderwijs studenten wel konden rekenen in 2 talen. Dat is al in 2008 aangetoond door de commissie Dijsselbloem: ‘studenten uit het Mammoetwetonderwijs hadden meer kennis dan studenten uit de onderwijsvernieuwingen die enkel betere algemene sociale en computervaardigheden hebben’. Dat is echt heel erg want als je echt gaat zitten rekenen met studielasturen, dan staan de uren per kennisvak van het moderne vwo-bovenbouw gelijk aan het oude Mammoetwet havo bovenbouw.
Daarnaast is muziek en cultuur al sinds de onderwijsvernieuwingen van de jaren negentig vorige eeuw standaard onderdeel van het middelbare school curriculum, juist vanwege de talentontwikkeling en gelijke kansen door elk kind bloot te stellen aan kunst en cultuur. Er is zelfs een verplicht vak CKV terwijl leerlingen het een bullshitvak vinden. Intussen is de studielast voor middelbare scholieren idioot hoog dankzij tijdverspilling. Tijdverspilling is een van de redenen dat er minder tijd over is voor kennisonderwijs waardoor Nederland steeds verder wegzakt in de kennislijstjes en, het onderwijs een sociaal maatschappelijk segregatie instrument is geworden ipv kennisoverdracht systeem waarin iedereen gelijke kansen op kennis heeft. En dat terwijl Nederland voorop wil lopen in de kenniseconomie, de energietransitie en moreel humanisme. Daar is toch echt harde kennis voor nodig, dus betere kwaliteit onderwijs ipv cultuur hobbyisme!
We mogen hopen dat de kwaliteit van het onderwijs in deze 8 jaar tot 2030 eindelijk eens wordt verbeterd voordat er vol wordt ingezet op cultuur wat alleen dankzij het permanente subsidie infuus kan overleven. Want kinderen kennis onthouden in de moderne kenniseconomie, waar kennis een resource is en de deur naar het betere leven opent, is in die kenniscontext een eigenlijk misdaad tegen de menselijkheid.
De politiek moet uit de klaslokalen blijven!
@Realist: Dansen, zingen en genieten van theater of een museum is wel echt heel activistisch inderdaad. Plezier hebben an sich eigenlijk wel. Hoe durven mensen?!
Binnen 10 minuten lopen van huis? Kan ik me niet voorstellen. Ik woon in Haarzuilens en dat hoort (helaas) bij de gemeente Utrecht.
@W. Dat vraag ik mij ook af, hoe durven ze. Hoezo moet er op kosten van de gemeenschap aan iedereen gratis dans, cultuur en theater aangeboden worden. Omdat iedereen daar zogenaamd recht op heeft? Alles eerlijk verdelen? De overheid alles laten bepalen? Ik weet niet hoor..
@Realist: Als je het idee van subsidie om kunst en cultuur voor alle lagen in de samenleving toegankelijk te houden opvat als “alles eerlijk verdelen” en “de overheid alles laten bepalen”, dan snap ik dat je niet weet. Dan wil je misschien ook niet weten.
Daarnaast staat ook nergens dat alles gratis aangeboden gaat worden. Overigens vind ik persoonlijk dat zeker mensen met een laag inkomen wel degelijk gratis toegang zouden moeten krijgen tot kunst en cultuur. Dat is goed voor de ontplooiing en ontwikkeling van jong en oud en lijkt me buitengewoon zinvol om als ‘gemeenschap’ een bijdrage aan te leveren.
Wethouder Anke Klein D66 die van mening is dat juffen en meesters van een Utrechtse basisschool die 1668 euro per jaar kwijt zijn aan een parkeervergunning maar met het openbaar vervoer naar de stad moeten komen. Kijk zo los je het leraren tekort wel op. Op slecht geventileerde scholen moeten extra ramen open. kinderen moeten hun jas aan te houden. De gemeente draagt jaarlijks circa 5,1 miljoen euro bij aan cultuurparticipatie om binnen 10 minuten iets cultureels te doen. Wie wil dit wie vraagt hier om en als je cultuur wil is het dan zo moeilijk even iets langer over te doen om dat te bereiken net zoals die leraren die dagelijks met ov hun werk moeten bereiken aldus de wethouder. Wat is er nu belangrijker. Gesubsidieerde cultuur wordt je door de strot gedouwd door D66 of je wil of niet en het mag blijkbaar bakken met geld kosten. Maar goed is weer een mooi stemadvies.
Dit lijkt mij een onzinnig streven.
Laten we eerst zorgen voor een politie- en ambulancepost binnen 10 minuten van onze huizen.
@Nina: gegeven dat die per auto gaan is dat allang het geval.
@W. nav je reactie op Realist
Kunst en cultuur komt in alle vormen en wordt over het algemeen het meest gewaardeerd door beter bedelden. Wie zijn energierekening niet kan betalen of hulp krijgt van de voedselbank, gaat niet naar een cultureel uitstapje.
Over het algemeen kunnen de mensen die naar een balletvoorstelling of klassieke muziek uitvoering gaan prima 2-3 keer zoveel betalen voor een kaartje.
Ik zou willen pleiten voor gesubsidieerde kaartjes voor hen die het niet kunnen betalen, mochten ze willen gaan en ik heb maar zo de indruk dat er dan niet veel gebruik van zal worden gemaakt. Hier moet hoognodig marktonderzoek plaatsvinden, zodat het infuus eraf kan.
Voorbeeld:
Het museum Boymans- Van Beuningen wordt opgeknapt met 169 miljoen euro (…) subsidie van de gemeente Rotterdam. Dat is geld van de inwoners van Rotterdam. Het museum gaat voor de renovatie jaren dicht. Dat betekent geen inkomsten, maar wel loonlasten en andere vaste lasten. En o ja, de verbouwing loopt ook nog twee jaar uit.
Kan ik niet doen met mijn huishoudboekje, als ik zou willen verbouwen; jaren stoppen met werken. Jij? Nu ja, de museummedewerkers kunnen dan igg nog twee jaar langer afval prikken in de plantsoenen voor de gemeente.
@Nina: kunnen we een hele discussie over hebben, maar deze nota gaat over de beoefening van kunst en cultuur. Dus wat mensen er zelf actief in willen (en straks beter kunnen) doen.
@Nina
Je begint je reactie dat kunst en cultuur vooral beleefd worden door de rijkeren. Een volledig onjuiste aanname waardoor je complete betoog op poep slaat. Uit onderzoeken en cijfers komt een ander beeld naar voren. Je moest eens weten hoeveel mensen uit de middenklasse en “onderklasse” van klassieke muziek en musea genieten. De enige die je daar niet tegenkomt zijn waarsch. de wat “lager” opgeleiden, maar die genieten weer van andere vormen van gesubsidieerde cultuur》 volkszangers in het theater, poppodium, buurthuis of festival bijv..