Er komt een waterstoftankstation op het bedrijventerrein Lage Weide | De Utrechtse Internet Courant Er komt een waterstoftankstation op het bedrijventerrein Lage Weide | De Utrechtse Internet Courant

Er komt een waterstoftankstation op het bedrijventerrein Lage Weide

Er komt een waterstoftankstation op het bedrijventerrein Lage Weide
Bert Strijker (links) en Henk Stamhuis zijn beide betrokken bij het waterstoftankstation.
Op het bedrijventerrein Lage Weide en De Wetering – Haarrijn gaat een waterstoftankstation komen. Er wordt gestreefd om het tankstation in het eerste kwartaal van 2020 op te leveren. Het is een initiatief van EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en wordt gesteund door de gemeente Utrecht.

Op het bedrijventerrein Lage Weide en De Wetering – Haarrijn gaat een waterstoftankstation komen. Er wordt gestreefd om het tankstation in het eerste kwartaal van 2020 op te leveren. Het is een initiatief van EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en wordt gesteund door de gemeente Utrecht.

ECUB (Energie Collectief Utrechtse Bedrijven) gelooft in een toekomst met waterstof als energiebron. Het EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven verwacht dat de komende jaren de duurzame energieopwekking fors zal toenemen, waardoor de wens voor opslag van energie groter zal worden.

“Dit kan opgelost worden met accu’s, maar in de vorm van waterstof kun je duurzame energie ook goed bewaren zodat je het op een later moment weer kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor mobiliteit. Dit kan positief bijdragen aan een stabiel elektriciteitsnet”, schrijft het collectief in een verklaring.

Op dit moment is de markt voor waterstof nog klein en de kostprijs hoog. Met de ontwikkeling van een waterstoftankstation in Utrecht wil ECUB de ontwikkeling van de markt voor waterstof en waterstofvoertuigen aanjagen, door partijen te verbinden en door als bemiddelaar op te treden.

Steun van de gemeente

De gemeente Utrecht steunt het initiatief. Wethouder Lot van Hooijdonk schreef eerder in een brief aan de raad: “Vanuit het actieplan Schoon Vervoer stimuleren wij duurzame mobiliteit zonder verbrandingsemissies (‘zero emission’). Waterstofgas wordt verkregen als restproduct uit een aantal chemische processen, maar kan ook worden geproduceerd door elektrolyse, waarvoor veel elektriciteit nodig is. Het is een duurzame energiebron mits daarvoor ‘schone’ stroom gebruikt wordt. Door verbranding van waterstof komt geen CO2 vrij, maar alleen water(damp). Wij staan daarom positief tegenover de ontwikkeling van een waterstoftankstation.”

4 Reacties

Reageren
  1. cas

    Dit nu een echte vooruitgang (niet qua techniek, maar oplossing voor huidige manier). Het beste alternatief voor de huidige verbrandingsmotor zonder verlies aan de snelheid en actieradius.
    Er moet veel meer worden ingezet op waterstof techniek voor vervoersmiddelen.

  2. Scherpschutter

    Er zijn in heel Nederland momenteel 40 auto’s geregistreerd die op waterstof lopen. Klinkt als een goede besteding van gemeenschapsgeld weer…Zucht.

    https://opwegmetwaterstof.nl/2017/12/18/hoeveel-waterstofautos-er-nederland/

  3. Marcel 59

    @ cas: “zonder verlies aan … actieradius”; was dat maar zo. De energie-inhoud van waterstof is zeer gering ten opzichte van benzine of diesel. In vergelijking met een tank benzine van 50 liter heb je 350 liter maximaal samengeperste waterstof nodig. Dat probleem heb je ook bij de aanvoer van waterstof: 7 tankwagens i.p.v. 1 voor dezelfde hoeveelheid energie. De enige optie daarin is het ter plaatse produceren van waterstof uit elektriciteit.
    Daarnaast is de energie-efficiency een probleem. Dit wordt het meest duidelijk bij de brandstofcel. Om waterstof te maken is elektriciteit nodig. Gebruik je die waterstof vervolgens in een brandstofcel, dan komt daar slechts iets meer dan de helft van de energie weer uit, die er oorspronkelijk is ingestopt. Dat was zo’n 15 jaar geleden al zo, en is sindsdien nauwelijks verbetert.
    Waterstof mag dan wel een zeer schone brandstof zijn, uit het oogpunt van energie-efficiency is het dus allerminst duurzaam. Helaas verwart men in de politiek de begrippen schoon en duurzaam nogal eens, alsof dat hetzelfde is.
    De ontwikkeling van waterstof techniek drijft nu op subsidies en bedrijven, die daarmee hopeloos proberen nog iets van hun investeringen terug te verdienen.

  4. Bernard

    ongelofelijk hoe die H2 lobby voet aan de grond krijgt. H2 is niet efficient en blauwe H2 ook niet schoon.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).