Nieuw kunstwerk door JanIsDeMan: “Door goed te kijken, leer je het meest” | De Utrechtse Internet Courant Nieuw kunstwerk door JanIsDeMan: “Door goed te kijken, leer je het meest” | De Utrechtse Internet Courant

Nieuw kunstwerk door JanIsDeMan: “Door goed te kijken, leer je het meest”

Nieuw kunstwerk door JanIsDeMan: “Door goed te kijken, leer je het meest”
Nieuwste project van kunstenaar JanIsDeMan aan de Herenweg. Foto: Robert Oosterbroek /DUIC
Op de muur van het Monicahof waar jarenlang het herkenbare huwelijksaanzoek aan Afra stond gespoten, staat sinds kort heel groot ‘Utrecht’. Jan Heinsbroek, alias JanIsDeMan, is hier verantwoordelijk voor. DUIC zocht hem op. “Als ik een kwast en een overal aan zou hebben, zouden mensen niet de politie bellen.”

Op de muur van het Monicahof waar jarenlang het herkenbare huwelijksaanzoek aan Afra stond gespoten, staat sinds kort heel groot ‘Utrecht’. Jan Heinsbroek, alias JanIsDeMan, is hier verantwoordelijk voor. DUIC zocht hem op. “Als ik een kwast en een overal aan zou hebben, zouden mensen niet de politie bellen.”

Drie volle dagen is Heinsbroek bezig geweest met het spuiten van de tekst en hij is op geen ander werk zo trots als op dit laatste project. “In de voorbereiding heeft nog veel meer tijd gezeten.” Hij heeft tien ontwerpen gemaakt, waar hij maanden mee bezig is geweest. “De laatste tijd ben ik bezig met illusie-achtige schilderingen, dat kan ik in dit project goed kwijt.”

Rebelse tiener

De kunstenaar is op zijn twaalfde als rebelse tiener begonnen met graffiti spuiten. “Ik zag veel mensen die gewoon hun naam schreven op muren. Toen ben ik dat zelf ook gaan doen”, vertelt Heinsbroek. Al snel had zijn omgeving door dat Jan talent had, waardoor opdrachten langzaam binnendruppelden.

Zijn eerste opdracht was van zijn oom: “Die schakelde mij waarschijnlijk in vanwege de gunfactor in plaats van dat ik écht goed was.” Maar de opdrachtgevers werden steeds groter en professioneler. Heinsbroek maakte sprongen en ging vooruit in zijn werk, waarna hij ongeveer tien jaar geleden zijn eigen bedrijf oprichtte.

Huwelijksaanzoek

Op de desbetreffende muur aan het Monicahof stond eerder een andere kenmerkende muurschildering van JanIsDeMan waarmee hij zijn vriendin Afra ten huwelijk vroeg. Een huwelijk dat nog altijd staat.

Het herkenbare huwelijksaanzoek van JanIsDeMan aan zijn vrouw Afra in 2012

Hij vindt het belangrijk dat zijn kunstwerk iedereen een positief gevoel geeft. De één is trots op zijn afkomst, de ander is voor FC Utrecht: als iedereen er op zijn eigen manier bij betrokken kan zijn, is Heinsbroek gelukkig.

Negatief

Toch ervaart hij dat graffiti nog veel in verband wordt gebracht met negativiteit. “Op het moment dat graffiti een muurschildering, kunstwerk of streetart wordt genoemd,  vinden mensen het ineens wél tof.” Objectief oordelen wordt volgens Heinsbroek niet gedaan. “Als mensen iets zien waar het mag, dan staan ze er voor open, maar als ze precies hetzelfde kunstwerk zien langs de snelweg of het spoor, dan vinden ze het stom.”

Bij vrijwel iedere opdracht heeft hij te maken met de politie, ook al regelt hij zijn zaken op de juiste manier. “Dat komt echt door de spuitbus. Als ik een kwast en een overal aan zou hebben zouden mensen niet de politie bellen.”

Dit is geen reden voor de graffitiartiest om zich tegen te laten houden. Zijn inspiratie haalt hij uit vrijwel álles. “Dat kan in muziek zitten, in de stand van de zon, mooie schaduwvallen of een grapje. Echt alles.” Door gewoon heel goed te kijken leer je volgens Heinsbroek zelfs het meest. “Het zit hem in de kleine dingen.”

3 Reacties

Reageren
  1. Fab

    Het is mooi gedaan, dat valt pas op van dichtbij. Van verder weg is het niet echt vrolijk om op uit te kijken.

  2. utrechtse vogel

    Ik vind het ook een beetje naargeestig. Het lijkt wel een rouwkaart. Jammer.

  3. Tante pietsie

    Goed werk! , bietsie donker dat wel maar ik vind het mooi hoor , jannemans!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).