Op zondag 9 december opent het nieuwe busstation Utrecht Centraal Centrumzijde. Mede om die reden rijden veel bussen van openbaar vervoersbedrijf U-OV een nieuwe dienstregeling. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen.
Op 9 december wordt het busgedeelte van het nieuwe bus/tramstation aan de centrumzijde van Utrecht Centraal in gebruik genomen. Dit station zal als halte worden aangeduid met een hoofdletter A.
De haltes van het nieuwe busstation bevinden zich aan de centrumzijde van het station, op de plek van het vroegere busstation Centrumzijde. Deze haltes zijn te bereiken via de stationspassage (in- en uitchecken bij NS is dan niet nodig) of via de stationshal.
Met de opening van het nieuwe busstation komt het Jaarbeursplein als vertrekpunt grotendeels te vervallen. Enkel de Brabantliners 400 en 401 vertrekken voorlopig nog wel vanaf Jaarbeursplein.
Wijziging vertrekhaltes
De opening van bushalte A zorgt ervoor dat veel buslijnen een nieuwe vertrekhalte zullen hebben. De meeste bussen die nu nog op het tijdelijke busstation Jaarbeursplein (haltes G) staan, verhuizen naar het nieuwe busstation (haltes A). Het gaat om de volgende lijnen:
- Lijn 2 verhuist naar halte A2
- Lijn 3 verhuist naar halte A2 (Overvecht en Zuilen)
- Lijn 18 verhuist naar halte A3 (De Meern Oost) en A4 (Rijnsweerd)
- Lijn 28 verhuist naar halte A3 (Vleuten) en A4 (De Uithof).
Enkele lijnen verhuizen naar haltes C en D aan de Jaarbeurszijde:
- Lijn 6 verhuist naar halte D4
- Lijn 387 verhuist naar halte C9 en wordt vanaf 9 december gereden door Qbuzz.
- Lijn 388 verhuist naar halte C7 en wordt vanaf 9 december gereden door Qbuzz.
Nieuwe dienstregeling
Gelijktijdig met de ingebruikname van het nieuwe busstation zullen de bussen van U-OV (en een aantal bussen van Syntus) ook gaan rijden volgens een nieuwe dienstregeling.
- Lijn 2 zal door de verhuizing een gewijzigde route gaan rijden. Tussen de halte Tolsteegbrug en Utrecht Centraal wordt voortaan via de Catharijnesingel en het Smakkelaarsveld gereden. Op de Catharijnesingel worden drie voormalige haltes opnieuw in gebruik genomen.
- Lijn 11 wordt vanaf NS station Leidsche Rijn doorgetrokken naar NS stations Vleuten en Maarssen, buslijn 127 tussen Vleuten en Leidsche Rijn Centrum vervalt.
- Lijn 65 gaat ’s avonds langer doorrijden tussen Utrecht en Het Klooster.
- De route van lijnen 7 en 55 richting Utrecht Centraal wordt verlegd naar de Nobelstraat.
- U-OV en Syntus Utrecht introduceren op verzoek van de provincie een aangepast nachtnet. Behalve op zaterdagnacht rijden de bussen ook vaker op vrijdagnacht. Bovendien wijzigen de routes van diverse nachtlijnen; hierdoor worden wijken als Kanaleneiland, Overvecht en Zuilen beter bereikbaar.
- Syntus Utrecht zet extra ritten in op de spitslijnen naar De Uithof.
Op de website van U-OV vind je alle lijnfolders van de nieuwe dienstregeling.
Tramstation
Wanneer de tram naar De Uithof gaat rijden, zal ook het tweede gedeelte van het nieuwe bus/tramstation geopend worden. De trams zullen dan vertrekken vanaf haltes B.
4 Reacties
ReagerenHet niewe busstation A (stadszijde) is een ruim opgezette maar onprettige plek. Het ligt ondergronds, er is weinig frisse lucht, het uitzicht is aan alle kanten beperkt.
En wat voor uitzicht verwacht je dan op een busststion, Theo?
TIP voor beheerder van OV-terminal mbt perrons C en D.
Hang boven de trap/roltrap een duidelijk bord (plattegrond) waar de verschillende haltes gesitueerd zijn.
Er is daar – halverwege – een stuk verticale muur, een grote leegte, waarop dat prima past!!!
Mocht dat vanwege naar beneden traplopen gevaarlijk zijn, zorg dan voor een duidelijk bord onderaan de trap/roltrap. Nu is me het een zoeken….
Want: De Haltenummering springt van links naar rechts en de bordjes zijn vrij klein, vallen niet goed op, die van de volgende hangt heel ver, niet leesbaar dus of je dan naar het juiste nummer gaat.. is een gok. Kortom allemaal vrij onduidelijk als je (al dan niet snel) een bus zoekt.
Op het busvak op het asfalt staat het ook, maar dan moet er geen bus staan…
Ook voor perrons aan stadszijde is natuurlijk een goed informatiebord met lokatie van haltes op weg naar de perrons (dan wel onderaan) welkom.
is centrum straks bereikbaar via busstation A (zoals voor de verbouwing) of is alles ingebouwd en moet men via het station en “The mall” naar het centrum? Zover ik kon zien is alles dichtgetimmerd.
Zo ja, dan is dat heel erg triest idd en heeft consumentisme blijkbaar een hogere prio dan mobiliteit en functionaliteit, over voetgangersgemak niet te spreken 🙁