NS stopt met railcatering; Laila geeft laatste uniform aan Spoorwegmuseum NS stopt met railcatering; Laila geeft laatste uniform aan Spoorwegmuseum

NS stopt met railcatering; Laila geeft laatste uniform aan Spoorwegmuseum

NS stopt met railcatering; Laila geeft laatste uniform aan Spoorwegmuseum
De NS gaat stoppen met railcatering in de treinen, omdat het niet rendabel meer is. Om op een gepaste manier afscheid te nemen, krijgt het railcatering-uniform een plek in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

De NS gaat stoppen met railcatering in de treinen, omdat het niet rendabel meer is. Om op een gepaste manier afscheid te nemen, krijgt het railcatering-uniform een plek in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Ondanks eerdere initiatieven – zoals de introductie van verse filterkoffie en een nieuw uniform – ziet NS geen mogelijkheden meer om door te gaan met de treinservice.

Railcatering is opgericht in een tijd dat veel stations er ronduit sober bij lagen. Anneke de Vries, Raad van Bestuur NS: “Onze railcateraars speelden toen een belangrijke rol om reizigers op een comfortabele en prettige manier te laten reizen. De service is altijd goed gewaardeerd door reizigers.”

De afgelopen jaren heeft NS veel geïnvesteerd in voorzieningen op stations, waardoor reizigers bij de stationswinkels of de Kiosk op het perron terecht kunnen voor bijvoorbeeld een koffie of iets te eten voordat ze de trein in stappen.

De Vries vertelt verder: “Dit was terug te zien in de omzet die al langer terugliep. Deze treinservice heeft een belangrijke en bijzondere plek in de geschiedenis van NS en krijgt daarom een plek in het Spoorwegmuseum. De railcateraars zijn echte ambassadeurs die NS niet kwijt wil. We zijn dan ook blij dat ze allemaal bij ons aan de slag blijven bij een winkel van NS op het station.”

Veertien jaar railcatering

Meer dan veertien jaar lang hebben de railcateraars gezorgd voor de service in de trein. Laila was bijna acht jaar lang railcateraar bij NS: “Railcatering heeft mij zoveel gebracht. Ik liep altijd rond met een lach van oor tot oor. De reizigers maakten mij vrolijk en ik hen. Sommige mensen kwam ik jarenlang tegen. Vooral dit bijzondere contact met reizigers ga ik enorm missen. Het werk heeft mij geleerd om in de spotlight te staan, om te gaan met ‘nee’ en wat de kracht is van complimentjes.”

Railcateraar Laila overhandigde namens al haar collega’s het uniform aan Evelien Pieterse, conservator van het Spoorwegmuseum: “Het verdwijnen van railcatering uit de trein is een einde van een tijdperk. Het Spoorwegmuseum heeft net een tentoonstelling over eten en drinken op het spoor afgesloten. De kleding van railcatering was daar te zien, we zijn blij dat we dit nu aan onze mooie collectie uniformen kunnen toevoegen.”

10 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Echt jammer, vond de koffie altijd top! 😉

  2. W.

    Begrijpelijk. Heb me altijd moeilijk voor kunnen stellen hoe dit rendabel kon zijn. Als alternatief kan de NS nog altijd snoepautomaten o.i.d. op de balkons zetten, als dat niet te gevoelig is voor vandalisme.

  3. Dennis

    Wat jammer! Het was altijd zo fijn wanneer er iemand langskwam en je een kopje koffie kon kopen. Dat de omzet terugliep, zeker dit laatste jaar kan ik me goed voorstellen! Veel mensen reizen er niet meer met de trein en van de mensen die wel reizen durven er een hoop hun mondkapje niet af te doen om even een slok koffie te nemen..

  4. Zuilen 030

    Als onderdeel van de service hoeft dit niet rendabel te zijn, service is een begrip, geen verdienmodel.

  5. cas

    mooi, kunnen nu ook de kaartjes goedkoper, vertragingen minder en treinen schoner worden?

  6. Rob H.

    @Cas: jij zit niet vaak in de trein, is het niet?

  7. Martijn

    Veertien jaar railcatering lijkt me wat kort – voor deze fase was er de Railtender, daarvóór weer andere vormen.

  8. Joas

    @ Martijn
    Ja, maar dat heette dus niet railcatering. Het concept Railcatering ins zijn huidige vorm en uitgevoerd door de huidige partij(en) heeft dus 14 jaar bestaan.

  9. L.M.

    Deja vu, de reiziger was al eerder aangewezen op de stations:
    Trein zonder koffie
    Medio dit jaar verdwijnt het koffiekarretje uit de trein. De Nederlandse Spoorwegen zijn niet langer bereid de tekorten op deze dienstverlening – jaarlijks vijf miljoen euro – nog bij te passen. Reizigers zijn voor hun koffie en broodjes voortaan aangewezen op de stations.
    Bron: Trouw, 15 januari 2003

  10. Martijn

    @Joas, dat snap ik, maar dan gaat het om Railcatering, niet om railcatering – dat laatste is toch ‘een vorm van catering in de trein’. Mét hoofdletter is het een concept, maar dat is vooral voor bedrijfskundigen interessant, terwijl het voor het grote publiek het einde van álle gastronomische service in de trein is…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).