Ook Ekko en De Helling krijgen geld om gevolgen van coronavirus op te vangen | De Utrechtse Internet Courant Ook Ekko en De Helling krijgen geld om gevolgen van coronavirus op te vangen | De Utrechtse Internet Courant

Ook Ekko en De Helling krijgen geld om gevolgen van coronavirus op te vangen

Ook Ekko en De Helling krijgen geld om gevolgen van coronavirus op te vangen
De Helling in Utrecht. Foto: Maan Limburg/De Helling
Poppodium Ekko en De Helling krijgen nu ook geld om de gevolgen van het coronavirus te bestrijden. De compensatie wordt voor een groot deel door het Rijk betaald.

Poppodium Ekko en De Helling krijgen nu ook geld om de gevolgen van het coronavirus te bestrijden. De compensatie wordt voor een groot deel door het Rijk betaald.

Op 15 april maakte minister Van Engelshoven bekend 300 miljoen euro beschikbaar te stellen om de eerste nood – die veroorzaakt werd door het coronavirus – bij de culturele instellingen op te vangen. Ongeveer de helft daarvan was bestemd voor rijks gesubsidieerde instellingen, de zogenoemde stroom 1.

In Utrecht komen hier onder andere De Nederlandse Bachvereniging, DOX, Het Literatuurhuis, Le Guess Who, Nederlands Kamerkoor, BAK, Museum Catharijneconvent en Nederlands Filmfestival voor in aanmerking.

Stroom 3

Iets minder dan 50 miljoen euro is bestemd voor niet rijks gesubsidieerde instellingen met een landelijk belang, oftewel stroom 3. In eerste instantie kwamen hier in Utrecht alleen TivoliVredenburg, Centraal Museum, Stadschouwburg Utrecht, Theater Kikker/Podium Hoge Woerd en Museum Speelklok voor in aanmerking.

Nadat de criteria voor de subsidie iets ruimer zijn gemaakt krijgen nu dus ook Ekko en De Helling een compensatie. Ekko krijgt ruim 265.000 euro en De Helling net iets minder dan 182.000 euro. Ruim 223.000 euro wordt door het Rijk betaald. De gemeente en provincie betalen allebei ruim 111.000 euro.

4 Reacties

Reageren
  1. Weggegooid geld

    Weggegooid geld.

  2. Karin

    @ Weggegooid geld?

    Gelet op de bezoekers die hier komen vervullen beide podia in een (grote) behoefte, vooral voor bepaalde jeugd die graag ergens een plek heeft om samen te komen, vooral ook voor bands de mogelijkheid om ergens een podium te hebben en krijgen en aangezien beide podia vol inzetten op talentontwikkeling, zijn dit de podia waar veel grote bands van de toekomst vaak hun eerste stappen zetten en ‘kilometers’ kunnen maken om zich klaar te stomen voor de grote commerciële zalen. Kensington wordt maar als 1 van de vele voorbeeld genoemd.

  3. Pee

    Ekko en de helling bestaan nog omdat men op subsidie draait.
    Als er zoveel bezoekers zijn moeten ze hun eigen broek kunnen op houden.
    Weggegooid geld dus.

  4. Karin

    @ Pee

    De taak van Ekko en de Helling is niet om als commercieel podium te draaien. Ze bestaan helemaal niet om hun eigen broek op te houden, ze bestaan om ook klein en kwetsbaar, maar wel waardevol aanbod een plek te geven en om dus beginnende bands vlieguren te laten maken, omdat ons bestuur en wij als kiezers (meerderheid> democratie) dat als waardevol voor de samenleving bestempelen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).