De gemeente Utrecht maakt zich zorgen over de culturele kant van Utrecht Marketing. Dat schrijft wethouder Anke Klein van Cultuur na schriftelijke vragen van politieke partijen over het afgelasten van de eerste Culturele Zondag van dit jaar.
De Culturele Zondagen waren niet meer van deze tijd, vindt de organisator Utrecht Marketing. De Culturele Zondagen zijn echter een begrip in de Domstad en het besluit om de eerste editie van dit jaar niet door te laten gaan zorgde dan ook voor veel kritiek vanuit de stad.
Utrecht Marketing wil een nieuwe formule ontwikkelen voor het evenement. Vorig jaar werd er ook al een editie afgelast omdat ‘de ambities niet waargemaakt konden worden’.
Brede zorgen
Het annuleren van Culturele Zondagen en de ideeën van Utrecht Marketing kunnen echter niet op ieders goedkeuring rekenen. Medebedenker van het evenement in 2000, Broos Schnetz, zei eerder al tegen het AD Utrecht dat Utrecht Marketing het idee van Culturele Zondagen ‘verkracht’.
Verder zei hij: “Ik wil niet dat de naam Culturele Zondagen misbruikt wordt voor platte marketing.”
Ook de Partij voor de Dieren en de PvdA stelden schriftelijke vragen en zeiden zich zorgen te maken over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing.
De opdracht
Wethouder Klein zegt nu die zorgen over de invulling van de activiteiten te delen. In de opdracht van de gemeente Utrecht aan Utrecht Marketing staat echter niet de verplichting om specifieke activiteiten te organiseren. Ook het aantal Culturele Zondagen is volgens het stadsbestuur niet het belangrijkste uitgangspunt, maar wel ‘de waarde die de activiteiten voor de stad hebben’.
Utrecht Marketing heeft voor de periode van 2017-2020 de opdracht gekregen om een bijdrage te leveren aan cultuurparticipatie in de stad. “Dat is tot op heden ingevuld door het organiseren van culturele zondagen”, aldus Klein. “Het staat de organisatie vrij om binnen die opdracht een plan te ontwikkelen om een verbeterde invulling te geven aan de doelstelling.”

Evaluatie
De kritiek dat de culturele kant van Utrecht Marketing steeds meer een ondergeschoven kindje is binnen Utrecht Marketing, is echter ook bij de wethouder aangekomen. “Ja, het college maakt zich hier ook zorgen over. Er wordt nu gewerkt aan de evaluatie, wij bespreken daarbij ook hoe we hiermee om willen gaan. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan afstemming over het nieuwe concept van de culturele zondagen.”
Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart, met als bedoeling cultuur gratis en laagdrempelig voor inwoners van Utrecht mogelijk te maken.
Een begrip
Al bijna twintig jaar zijn de Culturele Zondagen een begrip in Utrecht met talloze edities. Cor Jansen de directeur van Utrecht Marketing hoorde na zijn aantreden dat Culturele Zondagen een onderscheidend merk is, relevant voor de stad is en echt Utrechts. Maar ook dat de formule ‘sleetse plekken’ vertoonde.
“De stad is natuurlijk veranderd sinds de eerste editie. Culturele Zondag begon in een tijd toen er nog niet eens koopzondagen waren in Utrecht”, zei Jansen tegen DUIC. “Het culturele speelveld, de stad en haar inwoners zijn niet meer hetzelfde als tijdens de eeuwwisseling. Hiermee is de context voor de Culturele Zondagen veranderd. Want moet een Culturele Zondag bijvoorbeeld ook niet gewoon op zaterdag kunnen, als dat beter past bij de stad?”
Marketing
Stichting Utrecht Marketing is in 2017 opgericht om de bekendheid en imago van de stad Utrecht en het cultuuraanbod te promoten. Utrecht Marketing is de bundeling van Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Stichting Toerisme Utrecht.
Na twee jaar zou er een evaluatie komen over Utrecht Marketing. Dat onderzoek liet langer op zich wachten. Er blijkt behoefte te zijn aan aanvullende gesprekken met Utrecht Marketing. In het eerste kwartaal van dit jaar verwacht de wethouder meer informatie over de evaluatie en voortgang van de Culturele Zondagen te hebben.
Gekoppelde berichten

Zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing
Het annuleren van de komende editie van Culturele Zondag en de boodschap dat de organisatie…

Culturele Zondag gaat veranderen: ‘Toe aan opfrisbeurt’
De Culturele Zondagen zoals we die nu kennen zijn niet meer van deze tijd. De…

Komende Culturele Zondagen afgelast omdat ambities niet kunnen worden waargemaakt
Er stond een Culturele Zondag gepland op maandag 10 juni, maar dat gaat niet door.…
10 Reacties
ReagerenBeste Anke Klein, dit was bij voorbaat een kansloze zaak. Marketing is in het gunstigste geval een ondersteunende dienst. Maar als je die typjes mee laat praten over inhoud, vorm en programmering gaat het altijd mis. Zet ze snel aan het einde van de gang in een leegstaand kamertje en laat ze daar rustig wachten tot mensen die wel verstand van cultuur hebben met een mooi plan komen. En dan mogen de citymarketeers de krant bellen om door te geven wanneer het begint, dat kunnen ze heel goed.
Tevens een pleidooi om terug te keren naar de maandelijkse koopzondag lijkt me!? Veel winkels in de binnenstad leggen/legden het loodje, o.a. door de wekelijkse koopzondag. Gevolg een sfeerloze binnenstad met steeds meer plat vermaak (horeca-vreetschuren/terrassen), waar steeds minder mensen blijken te komen. Men blijft ongetwijfeld hangen in (het vernieuwde) HC.
Voorwaar, Utrecht, het nieuwe ‘Klein Amsterdam’.
Intussen zijn er al 2 culturele zondagen afgelast, dit is voor mij een groot gemis. En voor de stad. Als Utrecht Marketing niet in staat is hun ideeën uit te voeren en een goede culturele zondag te organiseren, zal iemand anders het moeten doen. De gemeente moet wel sneller ingrijpen.
Ik maak me persoonlijk vooral ongerust over ambtenaren die denken de cultuur te kunnen sturen naar arbitraire inzichten middels een eigen marketingbureau dat bekostigt wordt met geld van de belastingbetaler.
Op de bijeenkomsten Locatieprofielen Evenementenlokaties was iedereen unaniem zeer te spreken over de Culturele Zondagen. Niks meer aan doen, dus.
Weg met city marketing. Anders gaan wij Amsterdam achterna maar dan zonder cultuur. Dat is dus echt niets!
Geef marketing geen zeggenschap in cultuur,,dan wel culturelezondagen
Daar hebben ze totaal geen verstand van
Dan worden culturele zondagen , kermisachtige feesten met zuipfeesten
Alleen leuk voor cafees die evenementenbier verkopen tegen woekerprijzen prijzen
Dus bestuur van Utrecht wees wijs
Laat de culturelezondagen zoals ze zijn
Leuk voor jong en oud
Een gunstige ontwikkeling! Ik ben bewoner van de binnenstad en zie flink wat meer bezoekers als een Culturele Zondag in de binnenstad gehouden wordt. Dat die voor een keertje niet allemaal voor de winkeletalages komen moet Utrecht Marketing maar voor lief nemen.
Of topic want witheet van woede.
De foto boven dit artikel geeft goed weer wat er fout zit in het ‘linkse’ en oh zo ‘sociale’ Utrecht. Het is veel bla bla en goede voornemens in woord en geschrift maar de praktische en positieve uitwerking ten aanzien van toegankelijkheid en inclusie komt er zo nooit.
Wat toont de bovenste foto? Is het stupiditeit en onnadenkendheid, arrogante onverschilligheid of een ordinaire dikke ikke ikke mentaliteit?
Hoe komen rolstoelers, ouderen met rollators en ouders met een kinderwagen ooit veilig langs deze brommer en terrasopstelling?
Reed ik met mijn rolstoel daar en toen dan zouden die millennials het bezuren met hun stinkbrommer en aso-terras.
ps: Laat die stads marketeers ook maar met hun tengels van onze culturele zondagen afblijven.
Dit is de zoveelste wanprestatie van de gemeente die wederom een oor wordt aangenaaid door ambtenaren en een stichting die zonder subsidie totaal geen bestaansrecht heeft.
Ten eerste de opdracht: een bijdrage leveren aan cultuurparticipatie in de stad.
Wat is dat, cultuurparticipatie?
De term cultuurparticipatie wordt vooral beleidsmatig gebruikt als een overkoepelende term voor alle vormen van deelname van mensen aan kunst, cultureel erfgoed en media in de vrije tijd, buiten school en werk.
Dus met een biertje in de ene hand en een snack in de andere hand naar iets, iemand of een beeldschermpje kijken is al voldoende om invulling te geven aan deze kreet. Precies wat Utrecht marketing heeft gedaan.
Ten tweede:
Stichting Utrecht marketing is opgericht per 1 januari 2017 om aan die absurd geformuleerde doelstelling te voldoen. Een evaluatie na twee jaar betekend dat er al in maart 2019 een evaluatierapport had moeten zijn. Dat heeft een buitensporig lange vertraging van bijna een heel jaar opgelopen omdat er “behoefte is aan aanvullende gesprekken met Utrecht Marketing”. Kortom, de ambtenaren laten de oren hangen naar de wensbeleving van een stel hobbyisten die op kosten van de samenleving de samenleving (ver)pesten.
De wethouder zit ook te slapen want zij onderneemt pas actie na kritische vragen uit de raad, en is ook overduidelijk de regie kwijt. Want Utrecht marketing heeft niet alleen een onbenullige opdracht gekregen, maar kennelijk ook een carte blanche om dat in te vullen en een hele grote zak geld om het met 44 man uit te voeren, terwijl er slechts 8 vakmensen voor nodig zijn.
Maar ja, een deskundig marketing bureau vraagt de hoofdprijs omdat ze resultaat leveren. Omdat daar zowel hun bureaureputatie (bestaansrecht) vanaf hangt als ook op afgerekend worden. Dat gaat de gemeente nu niet lukken dankzij deze onbenullige opdracht en hobby stichting als uitvoerder.