Op bezoek bij Roel van den Brink van Catch: “Na vijf jaar werken ken je pas 10% van de winkel” | De Utrechtse Internet Courant Op bezoek bij Roel van den Brink van Catch: “Na vijf jaar werken ken je pas 10% van de winkel” | De Utrechtse Internet Courant

Op bezoek bij Roel van den Brink van Catch: “Na vijf jaar werken ken je pas 10% van de winkel”

Op bezoek bij Roel van den Brink van Catch: “Na vijf jaar werken ken je pas 10% van de winkel”
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Annabel van Heesbeen ging deze week op bezoek bij Roel van den Brink (57) van Catch Projecten op de Domstraat 5-19.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Annabel van Heesbeen ging deze week op bezoek bij Roel van den Brink (57) van Catch Projecten op de Domstraat 5-19.

Wanneer je Catch binnenstapt, een winkel met posters, kaarten en schilderijen, verwacht je niet dat er nog 1200 m2 winkel achter zit. Je kunt ver doorlopen naar achteren waar de zoon van Roel, Mark, een voetbalshirt staat in te lijsten. “Ja, dit is dus mijn zoon. Leuk toch, wil je hem niet een paar vragen stellen? Kom, dan kan je iedereen even een handje geven.” Via de patio kom je bij een kantoor: “Hier zijn we bezig met een nieuwe website, dat was wel nodig. Je moet met de tijd meegaan hé, iedereen wil tegenwoordig online bestellen.”

Begonnen als studentengrap

Catch 004

Roel van den Brink begon 36 jaar geleden, in 1979, met een klein marktkraampje op de Neude. “Het was een studentengrap”, vertelt Roel. “Ik had 20 posters en 50 wenskaarten besteld vanuit Amerika. Die ging ik toen verkopen.” Op dat moment studeerde Roel geneeskunde in Utrecht. “Ik had vaak practicum tot een uur of twee ’s middags in het AZU. Daarna liep ik dan met m’n kraampje naar de Neude.”

Al snel merkte Roel dat er veel vraag was naar zijn posters en kaarten: “Ja, het was echt een succes. Ik had een omzet van 500 gulden in drie uur tijd, en dat voor een student.” Hij lacht. Daarom besloot hij eind van de zomer samen met zijn broer een winkel aan de Oudegracht te huren. Na drie jaar verhuisde Roel naar de Domstraat, waar Catch Projecten vandaag de dag nog steeds gevestigd is.

Die studie geneeskunde heeft Roel nog afgemaakt. “Ja, het was af en toe wel wat lastig. Stond ik in de jaren ’80 op de beurs in New York om eigen werk van Catch te verkopen, belde mijn vrouw: ‘Roel, je hebt morgen om 11 uur een hertentamen chirurgie.’ Ik ben toen als een gek terug gegaan naar het hotel, spullen gepakt en naar het vliegveld gegaan. Gelukkig kwam ik de volgende dag om 5 voor 11 aan bij het tentamen.”

Van marktkraampje tot winkel

Catch Projecten is inmiddels ver boven het beginnende marktkraampje uitgestegen. “Wij waren de officiële uitgever van het staatsieportret van Koningin Beatrix”, vertelt Roel trots. “Dat hebben wij 1100 keer uitgegeven, van Nederlandse ambassades in Kazachstan tot Zuid-Afrika. Dat is kicken hoor!” De staatsieportretten van Koning Willem-Alexander zijn Catch 003niet door Catch uitgegeven, maar wel een borstbeeld van de koning: “Daarvan zijn er acht gemaakt, en nu al zes verkocht”, zegt Roel. “Ik weet eigenlijk niet of ik het mag vertellen, maar ons borstbeeld komt ook als enige object in de ministerraad te staan. Het wordt ook door de koning onthuld. Dat is ook kicken hoor, dan zitten we echt in het centrum van de macht.”

Maar er is meer in de winkel van 1200 m2. Zo komen er elke dag ruim 200 mensen af op de posters, wenskaarten en lijsten in zijn winkel. “Ja, mensen komen wel van ver voor mijn winkel. Zeker echte kaartenverzamelaars, die komen zo uit Nijmegen of Eindhoven rijden.” Zaterdag is de drukste dag van de week: “Als je hier zaterdagmiddag komt, word je gek. Dan ziet de winkel echt zwart van de mensen. En het is bijna allemaal haastwerk, iedereen wil snel nog even iets scoren. Dan is het soms frustrerend dat je niet de tijd kan nemen die je wil nemen voor een klant”, zegt Roel.

‘Bonte verzameling’

Catch 006In Catch Projecten zijn meer dan 28.000 verschillende posters aanwezig. Roel ziet het dan ook als zijn taak om zijn klanten wegwijs te maken in de winkel: “Het is zo’n bonte verzameling, daar moet je gewoon doorheen geleid worden. Anders zie je niks”, zegt Roel. En dat doet Roel maar al te graag. Het interview vindt meer lopend plaats dan zittend, continue loopt hij naar voren of achter om iets aan te wijzen of te pakken. “Kom ik laat je nog even iets raar zien”, en hij loopt weer weg. Van elke poster of schilderij weet hij de naam, de kunstenaar en een verhaal te vertellen. Het goedkoopste product is een wenskaart van 75 cent, het duurste product is een schilderij: “Ja, dat schilderij dat daar achter je hangt. Het is van Theo Mackaay en kost 10.000 euro.”

Catch hangt van boven tot onder vol met posters en schilderijen. De enige die er echt wegwijs zijn, zijn Roel en zijn zoon Mark. “Na vijf jaar werken weet je ongeveer 10 procent van alles wat er is. Daarom is Mark de beoogde opvolger”, zegt Roel lachend. Mark beaamt later dat hij graag verder wil met Catch: “Het zou zonde zijn als de winkel opgedoekt wordt, toch?”

Zoon als opvolger

Ondanks het feit dat Roel niks meer heeft gedaan met zijn studie geneeskunde, heeft hij er geen spijt van. “Het werken hier is eigenlijk net zoiets als arts zijn. Je moet goed luisteren naar je klant, voelen waar hij naar op zoek is. Dan een diagnose stellen, zodat je het perfecte advies kunt uitbrengen.”

Roel probeert zich tegenwoordig steeds meer los te maken van Catch, zodat zijn zoon het kan overnemen. Hij is nu bezig met zijn laatste projecten: “Ik wil de winkel wat compacter maken. Via de nieuwe website kunnen mensen voortaan al onze posters zien, zodat ze niet meer allemaal in de winkel hoeven te staan. Ik wil er dan een soort open pizzeria van maken: dat je ziet wat er allemaal gebeurd. Het inlijsten bijvoorbeeld.”

Catch 007

Catch 001

Catch 002

1 Reactie

Reageren
  1. Lex

    In 1981 werd onze eerste zoon geboren en de kaartjes (een vliegende wortel) hebben we bij Catch gekocht, toen nog op de Oudegracht. Kaartjes werden afgeleverd in een ouderwets filmblik.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).