Op bezoek bij Tom den Daas Bloemen: “Ze kennen ons vooral als die zaak tegenover de begraafplaats” | De Utrechtse Internet Courant Op bezoek bij Tom den Daas Bloemen: “Ze kennen ons vooral als die zaak tegenover de begraafplaats” | De Utrechtse Internet Courant

Op bezoek bij Tom den Daas Bloemen: “Ze kennen ons vooral als die zaak tegenover de begraafplaats”

Op bezoek bij Tom den Daas Bloemen: “Ze kennen ons vooral als die zaak tegenover de begraafplaats”
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Annabel van Heesbeen ging deze week op bezoek bij Antony van Breukelen (47) van Tom den Daas Bloemen aan de Prinsesselaan 1A.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Annabel van Heesbeen ging deze week op bezoek bij Antony van Breukelen (47) van Tom den Daas Bloemen aan de Prinsesselaan 1A.

Het familiebedrijf Tom den Daas bloemen zal niet bij iedereen direct een belletje laten rinkelen: “Ik denk dat 8 van de 10 Utrechters de naam Tom den Daas Bloemen niet kent, maar ‘de bloemenkiosk tegenover de begraafplaats’ wel”, vertelt Antony lachend. Maar een kiosk kun je het eigenlijk niet meer noemen, want met een oppervlakte van meer dan 60 m2 is de kiosk uitgegroeid tot een échte winkel.

Lange historie

In 1946 kwam de bloemenwinkel in de familie Den Daas. Toen kocht de oom van Tom den Daas, meneer Saarloos, de kleine bloemenkiosk tegenover de begraafplaats St. Barbara. Op het moment dat meneer Saarloos met pensioen ging, nam Tom den Daas de winkel over. Onder leiding van Tom den Daas groeide de kiosk uit tot een volwaardige bloemenwinkel. Hij breidde de winkel in 10 jaar uit van een kleine kiosk van 16 m2 naar een winkel van 28 m2. Ook breidde hij het assortiment uit, er werden niet langer alleen maar bloemen verkocht, maar ook planten, vazen, potten en kleine cadeaus.

De liefde voor bloemen bleef in de familie. Na Tom den Daas nam zijn dochter, Laura den Daas de winkel samen met haar man Antony van Breukelen over. “Maar Tom werkt nog steeds, hoor. Hij gaat iedere ochtend naar de bloemenveiling in Ede. Daar staat hij dan voor de grote klokken. Hij heeft er echt oog voor. Ik zelf doe elke ochtend de veiling voor de planten. En ook de bloemen, als Tom op vakantie is”, vertelt Antony.

364 dagen per jaar open

De bloemenwinkel is zo bekend geworden in Utrecht, omdat de winkel altijd open is. Je kunt er 364 dagen per jaar terecht, alleen op nieuwjaarsdag is de winkel dicht. “Vroeger mochten bloemenwinkels niet open op zondag, behalve in de buurt van een kerkhof of ziekenhuis. Nou, daarom zaten wij goed. Én voor een begraafplaats en vlakbij het Diak. Wij zijn bekend geworden doordat we altijd open waren, en dat zijn we nog steeds”, zegt Antony. Zelfs tijdens de Tour, die bijna langs de bloemenwinkel komt, blijven ze open: “Alles is afgezet, maar mensen zouden nog wel lopend kunnen komen. Iedereen weet dat we altijd open zijn, dus dan zijn we dat ook gewoon.”

In de lange tijd dat de winkel open is, hebben verschillende beroemdheden er al hun bloemetje gekocht. “Ook Prinses Irene is nog langs geweest bij Tom”, vertelt Antony. “Maar je probeert iedereen altijd gewoon zo normaal mogelijk te behandelen.” Dat vindt Antony ook het bijzondere aan de plek van de bloemenwinkel: “We zitten vlakbij de Maliebaan met advocaten- en bankenkantoren. Maar in de winkel staat iemand in een 3-delig pak gewoon naast iemand die z’n huispak draagt. Er komen hier allerlei verschillende soorten mensen.” Het contact met de klanten maakt het werk voor Antony ook zo leuk: “Ik ken alle vaste klanten bij naam. Vaak krijg je in de winkel mee voor wie mensen een bloemetje gaan kopen, waardoor je zo veel privédingen te horen krijgt. Daardoor bouw je echt een band op met je klanten.”

Moederdag als hoogtepunt van het jaar

De absolute topdag is moederdag. “Dan worden alle familieleden ingezet om te komen helpen. Tom, zijn vrouw Hetty, iedereen komt. Buiten zetten we dan een partytent met extra kassa neer, om de drukte te kunnen verspreiden. Ook van te voren bereiden we veel voor. We maken heel veel bloemen klaar, zodat alles klaar staat als de klanten komen. De meeste mensen komen dan snel aanrijden, kopen bloemen en gaan weer weg. Dat kan ook makkelijk hier met onze plek.”

DSC_6314Gemengde rozen zijn het populairst bij klanten. “Die worden het vaakst gekocht, omdat je dan safe bent. Met andere bloemen wordt het toch vaak persoonlijker, met rozen weet je altijd dat je goed zit. Wanneer mensen een boeket willen samenstellen, kiezen ze ook altijd als eerste de rozen.” Maar ook Antony als echt bloemenliefhebber doe je een groot plezier met gemende rozen: “Dat zijn ook mijn favorieten.” Op de vraag welke bloemen bij hem en Laura thuis staan, antwoord hij lachend: “Weinig, eigenlijk. We weten zelf ook niet precies hoe dat komt. Maar ja, een bakker heeft ook niet altijd taarten thuis staan toch?”

Rouwwerk

Vooral speciale verzoeken voor rouwstukken kan Antony zich goed herinneren. Rouwwerk is ook een specialiteit van Tom den Daas Bloemen: “Daar hebben we deskundig personeel voor, want dat is toch een vak apart.” Antony kan zich bijvoorbeeld nog herinneren dat toen een groenteboer overleed, de nabestaanden graag fruit in het boeket wilde. “Ook bracht er een keer een familie een wandelschoen mee naar de winkel. Bleek dat de overledene erg van wandelen hield, dus moest de schoen in het boeket.” Ook ziet Antony veel begrafenissen voorbij komen: “Heb je wel eens een zigeuner begrafenis gezien? Dan staat de hele straat hier vol. Als je dan je rouwwerk op de witte koets voorbij ziet komen, dan vind ik dat toch wel heel eervol.”

DSC_6327 DSC_6317

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).