Op pad met Oud-Utrecht: Op weg naar Houten via het Houtensepad | De Utrechtse Internet Courant Op pad met Oud-Utrecht: Op weg naar Houten via het Houtensepad | De Utrechtse Internet Courant

Op pad met Oud-Utrecht: Op weg naar Houten via het Houtensepad

Op pad met Oud-Utrecht: Op weg naar Houten via het Houtensepad
De vroegere herberg De Engel op de hoek van Het Ledig Erf en de Oosterkade begin vorige eeuw. (foto Het Utrechts Archief)
De historische vereniging Oud-Utrecht maakt voor DUIC wandelingen door de stad, op zoek naar bijzonder erfgoed.  Dit keer wandelen we de binnenstad uit op weg naar Houten via de Gansstraat en het Houtensepad.

De historische vereniging Oud-Utrecht maakt voor DUIC wandelingen door de stad, op zoek naar bijzonder erfgoed.  Dit keer wandelen we de binnenstad uit op weg naar Houten via de Gansstraat en het Houtensepad.

Wie nu over de Tolsteegbrug de binnenstad uitwandelt is nog lang niet buiten de stad. Dat was in vroeger eeuwen wel anders. Toen strekte zich buiten de Singelgracht naar alle kanten het landelijke gebied uit. Maar net buiten de vier stadspoorten was er wel stedelijke bebouwing. Daar waren voorsteden ontstaan die ruimte boden aan industrie die binnen de poorten overlast veroorzaakte. Ook was daar plaats voor herbergen waar reizigers konden overnachten als ze de stadspoorten gesloten vonden,  zoals in de eeuwenoude herbergen De Engel en De Gelderse Blom op het Ledig Erf. Het Ledig Erf buiten de Tolsteegpoort was de plek waar de Stadsbuitengracht, de Kromme Rijn en de Vaartsche Rijn samen kwamen. Daar vertrokken de vrachtschepen, postkoetsen en trekschuiten naar andere steden. De Ganssteeg, later de Gansstraat, genoemd naar de Ganspoort die hier stond om de grens van de voorstad te markeren, was de uitvalsweg naar het zuidoosten die vooral werd gebruikt door handelaren en hoveniers. De Gansstraat is nog lang die uitvalsweg gebleven. De ANWB-borden op het Ledig Erf gaven in de jaren zestig nog steeds de autoroute naar Houten en Wijk bij Duurstede aan via de Gansstraat. In de smalle straat, die vanuit twee richtingen bereden kon worden, liep het verkeer regelmatig vast. Dit veranderde in 1930 door de aanleg van de Albatrosstraat, in 1969 door de bouw van de Albatrosbrug over de Kromme Rijn en in 1973 door de aanleg van de Venuslaan.
Tekst loopt door onder de foto

In 1967 was de verkeersroute naar het zuiden nog door Gansstraat. (foto Het Utrechts Archief)
In 1967 was de verkeersroute naar het zuiden nog door Gansstraat. (foto Het Utrechts Archief)

Soestbergen

Bij Gansstraat 55 is het poortje te zien dat toegang biedt tot de Alkhof. Daar werd in 1904 de Ludgerusschool gebouwd, gesticht door het bestuur van de Martinusparochie waar dit gedeelte van de stad onder viel. Nu zijn er in het schoolgebouw appartementen gevestigd. Een stukje verder is een andere stichting van de Martinusparochie te zien: het in 1884 in neogotische stijl opgetrokken Martinushofje. Gebouwd voor behoeftige parochianen zijn het nu geliefde woningen in een rustige doodlopende straat.
Tekst loopt door onder de foto

Het Martinushofje aan de Gansstraat in 1969. (foto Het Utrechts Archief)
Het Martinushofje aan de Gansstraat in 1969. (foto Het Utrechts Archief)

Iets verderop zien we het Huis Soestbergen. In de 17e eeuw was dit een voornaam landhuis en uitgebreid landgoed. Toen in 1829 vanwege de nieuwe wet op de lijkbezorging het begraven in en om kerken verboden werd en gemeenten verplicht werden begraafplaatsen te stichten, kocht de gemeente het landhuis en het landgoed voor de aanleg van een begraafplaats. De befaamde tuinarchitect Jan David Zocher, die ook het ontwerp had gemaakt voor de parkaanleg rond de Utrechtse Singelgracht, ontwierp een park in Engelse landschapsstijl met slingerende paden en fraaie boomgroepen. Hoogtepunt van zijn ontwerp was een ronde grafheuvel met op verschillende niveaus ruimte voor graven voor de gegoede burgerij.

Twee overwegen

De noordkant van de Gansstraat was zeer geschikt voor de vestiging van industriële bedrijven. Aan de achterzijde grensden deze bedrijven aan de Kromme Rijn, een onmisbare transportader in die tijd. Grote ondernemingen als Houthandel Malba en de Nederlandse Asphaltfabriek hebben in de jaren zeventig plaats gemaakt voor woningen. Alleen het fraaie kantoor van de Asphaltfabriek bleef behouden. Van de steenhouwerijen die hier waren gevestigd getuigt alleen Steenhouwerij Jansen & Zn nog van het industriële karakter van deze zijde van de Gansstraat.
Tekst loopt door onder de foto

Het vroegere kantoorgebouw van de Utrechtsche Asphaltfabriek in 1977. Links de enige nog bestaande steenhouwerij in de Gansstraat. (foto Het Utrechts Archief)
Het vroegere kantoorgebouw van de Utrechtsche Asphaltfabriek in 1977. Links de enige nog bestaande steenhouwerij in de Gansstraat. (foto Het Utrechts Archief)

Eind 19e eeuw werd aan dezelfde kant ook Huis van Bewaring II gebouwd, de tweede gevangenis na die aan het Wolvenplein uit 1856. Nu wacht het gebouw op restauratie en hergebruik. Voorbij de gevangenis vinden we het Oude Houtensepad, met gelijk rechts het voormalige tolhuis. Iets verder links was vanaf 1930 het Stichts Asiel voor Dieren gevestigd tot het in 2003 verhuisde naar de Koningsweg. Wie zijn weg vervolgde moest vroeger twee overwegen passeren: een over de in 1845 aangelegde spoorweg naar Arnhem, en zo’n honderd meter verder de overweg over de spoorbaan naar Den Bosch, die in 1869 gereed kwam. Nu loopt de weg dood op de maar liefst acht spoorbanen en twee trambanen die er tegenwoordig liggen.
Tekst loopt door onder de foto

Een van twee vlak achter elkaar gelegen spoorwegovergangen in het Houtensepad in 1962. (foto Het Utrechts Archief)
Een van twee vlak achter elkaar gelegen spoorwegovergangen in het Houtensepad in 1962. (foto Het Utrechts Archief)

Lunetten

We lopen dus even om via het Oosterspoorpark en begraafplaats Kovelswade om via het voetpad langs de Waterlinieweg weer op het Houtensepad uit te komen. Vanaf het viaduct is mooi te zien hoe de spoorlijnen zich door de smalle opening tussen Lunet II en III doorwurmen. Utrecht lag dan wel veilig achter de vanaf 1815 aangelegde Hollandse Waterlinie, maar juist dit zuidoostelijke buitengebied, de zogenoemde Houtense Vlakte, lag te hoog om onder water gezet te kunnen worden. Daarom werden hier tussen 1821 en 1828 vier maanvormige forten gebouwd, naar het Franse woord voor maan, lune, Lunetten genoemd. De spoorlijnen pasten er precies tussen en konden vanuit de forten worden verdedigd. Het Houtensepad kon tussen de Lunet III en IV worden doorgeleid. We kunnen het Houtensepad nog volgen door het Beatrixpark. Bij de aanleg van de wijk Lunetten in de jaren tachtig werd geprobeerd zoveel mogelijk van de oude structuur van het gebied te behouden. En zo kun je het Houtensepad, nu met andere straatnamen, min of meer volgen tot je bij stadsboerderij Koppelsteede definitief vastloopt op de A12 en verkeersplein Lunetten.

Tekst: Herman de Wit

Tips om verder lezen bij Oud-Utrecht.

Je kunt hier lid worden van Oud-Utrecht.

Oud-Utrecht

Oud-Utrecht

De historische vereniging Oud-Utrecht is opgericht in 1923 en wil de kennis van en belangstelling voor Utrechtse geschiedenis, archeologie en monumenten stimuleren en waken over het behoud van het lokale en regionale erfgoed.

Profiel

5 Reacties

Reageren
  1. fam Ho

    Zie ook bij oud-utrecht.nl Agenda of bij bibliotheekutecht.nl bij Bib Hoograven voor de lezing, op zaterdag 4 nov om 11.00 uur, over de ‘Gansstraat Vroeger’, door de HKTH. (De Watervogelbuurt hoort nu bij Oost, maar vroeger, zegge voor de aanleg van de spoorbaan, was dat deel van (Gemeente) Tolsteeg.) Daar is daar ook nog een expo over. Alles samen toevallig leuk te combineren.

  2. Jos Stelling

    volgens de annalen moet daar op een van die zolderkamertjes de enige zoon van Louis Hartlooper zijn geboren. Moeder was een revuedanseres. Vandaar keek hij uit op de bouw van het politiebureau..

  3. Utrechtse Jantje

    En voor de nieuwkomers in Utrecht , De Gansstraat werd vroeger in de volksmond ook wel het luie end genoemd , namelijk rechts ,, de begraafplaats ,, lagen ze , en links ,, de gevangenis ,, daar zaten ze …. leuke herinneringen aan het Martinushofje ook , daar woonde mijn vroegere schoolvriend Joop van de Hoven namelijk , in die tijd dat deze foto gemaakt werd !!!

  4. Utrechtse Jantje

    jaaa !!! gelukkig weer eens zo’n prachtige foto van Eduard Sanders , de uit Groningen gekomen fotograaf van joodse komaf , die rond 1915 gerust de stadsfotograaf van Utrecht genoemd mag worden , ik heb tenminste héél wat foto’s van zijn hand in mijn collectie zitten inmiddels …. En in dat Martinushofje woonde mijn oude schoolvriend Joop van de Hoven , dus ik ken die buurt ook nog wel erg goed ……Gansstraat even verderop , ook wel het luie end genaamd in die tijd , namelijk aan de rechtse kant ,, de begraafplaats ,, liggen ze en aan de linkse kant ,, de gevangenis ,, zaten ze …

  5. Ton Hooft

    “vier maanvormige forten gebouwd, naar het Franse woord voor maan, lune, Lunetten genoemd”, leuk weetje, samen met andere. Dank Herman voor het leuke verhaal en de bijzondere plaatjes Ledig Erf!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).