Opstanding van Jezus in alle vroegte gevierd tijdens paasjubel op Domplein in Utrecht Opstanding van Jezus in alle vroegte gevierd tijdens paasjubel op Domplein in Utrecht

Opstanding van Jezus in alle vroegte gevierd tijdens paasjubel op Domplein in Utrecht

Opstanding van Jezus in alle vroegte gevierd tijdens paasjubel op Domplein in Utrecht
Foto's: Bas van Setten
Een paar honderd mensen kwamen zondag op eerste paasdag in alle vroegte bijeen op het Domplein in Utrecht om de opstanding van Jezus te vieren. Tijdens deze zogenoemde paasjubel werd gezongen en gebeden, en er waren voordrachten van verschillende predikers.

Een paar honderd mensen kwamen zondag op eerste paasdag in alle vroegte bijeen op het Domplein in Utrecht om de opstanding van Jezus te vieren. Tijdens deze zogenoemde paasjubel werd gezongen en gebeden, en er waren voordrachten van verschillende predikers.

Veel mensen associëren Pasen met het zoeken naar gekleurde eieren, maar christenen vieren op deze dag dat Jezus is opgestaan uit de dood. Volgens het evangelie ontdekten de vrouwen bij het aanbreken van de dag dat het graf van Christus leeg was. Daarom wordt de paasjubel in Utrecht ook rond zonsopkomst (06.57 uur) georganiseerd.

Het programma begon echter al om 06.15 uur. De predikanten Mariska van Beusichem en Wim Vermeulen én pastoor Hans Boogers spraken de mensen toe. “Pasen gaat heel concreet om Christus”, zei één van de predikers. “We vieren dat hij leeft en bij god is. Maar Pasen gaat ook over ons. Als we nu letterlijk omhoog kijken zien we de hoogste kerktoren van Nederland. De Dom is nu nog verborgen achter bouwsteigers en we wachten op het moment tot hij weer in volle glorie zichtbaar is, en dat geldt ook voor ons. Jezus leeft en wij met hem. Dat is het geheim van Pasen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Muziek

Naast de woorden van de predikers werd er ook gezongen. De muzikale begeleiding was in handen van Marietrees Broeren met medewerking van Marcis Runka op trompet, Román Sánchez op trombone en muziekvereniging De Bazuin.

Toen de dag om 06.57 aanbrak klonken de klokken van de Domtoren en daarmee werd het paasfeest ingeluid. Na afloop kon iedereen aanschuiven voor het paasontbijt in de Domkerk.

16 Reacties

Reageren
  1. Janny Geerds

    Jammer dat de mensen in bijv. Overijssel dit niet kunnen volgen dmv de media .
    In het verleden heb ik ooit via de radio de Paasklokken live kunnen beluisteren . was heel mooi om mee te beleven ! {Toen woonden we nog in Soest trouwens.}

  2. Janny

    Wat jammer dat de mensen verder van Utrecht dit niet konden meebeleven !
    In het verleden ,toen we nog in Soest woonden ,heb ik meerdere keren via de radio kunnen genieten van de klokken van de Dom die de Paasjubel lieten horen !

  3. Corry Bok

    Mevr. Janny Geerds, wanneer u op Facebook de site van het Utrechts Klokkenluiders Gilde (openbaar) liked, kunt u regelmatig luidingen beluisteren.
    Ook op onze website http://www.utrechtsklokkenluidersgilde.nl vindt u regelmatig info en opnames. Ook kunt u alle klokken beluisteren via een luidsimulator.
    Fijne Paasdagen

  4. Utrechter

    Ik gok dat de kans groter was dat één of andere onverlaat voor de grap Jezus’ lichaam verplaatst heeft, dan dat hij ineens toch nog bleek te leven. Of de lijkarts heeft (al dan niet bewust) een foutje gemaakt, kan ook natuurlijk. Maar we mogen niet klagen, we hebben er een zonnige vrije dag aan overgehouden zo’n 2000 jaar na dato.

  5. Len

    @Utrechter, ik was al opgehouden bij het moment dat een maagd op magische wijze een kind had gebaard. Maar inderdaad, kunnen we mooi van naar Ikea.

  6. Fred

    @Utrechter:
    Gokken staat velen vrij maar brengt sommigen geluk en anderen ongeluk.
    Volgens het evangelie van Johannes 19 vers 34 was er geen lijkarts maar een Romeins soldaat aamwezig die de dood constateerde: “Maar een der krijgsknechten doorstak Zijn zijde met een speer, en terstond kwam er bloed en water uit”. En er waren indertijd vele getuigen die Jezus levend hebben gezien na zijn kruisdood. Wat iemand wil geloven van deze verhalen mag hij helemaal zelf weten maar het lijkt mij waarschijnlijker dan jouw gok.

  7. Lexus

    Mijn interpretatie: Jezus’ leerlingen hebben zijn lichaam laten verdwijnen en daarna het verhaal in de wereld gebracht dat sommigen (de apostel Tomas en de Emmaüsgangers) hem levend gezien hebben. Dat kon vanzelfsprekend niet volgehouden worden en daarom hebben ze gezegd dat hij met lichaam en al de aarde verlaten had. Zo hebben ze van Jezus een astronaut gemaakt. Van mij mag trouwens iedereen ook wat anders geloven, mits dit niet ten koste van andere mensen of dieren gaat.

  8. W

    @fred: nòg waarschijnlijker is dat het helemaal niet gebeurd is…

  9. Derk van Dorth

    @ Lexus @W Er zijn advocaten geweest en atheïstische filosofen als CS Lewis die hebben gepoogd aan te tonen dat ofwel Jezus niet geleefd had of niet gestorven was, of dat zijn lichaam bijv. gestolen was. Ze kwamen erachter dat alle verhalen uit de Oudheid t/m Middeleeuwen dan onwaarschijnlijker zijn. Lees ook: Ik zocht Allah en vond Jezus van Nabeel Qureshi met heel veel wetenschappelijke bronnen, of boeken van Josh McDowell. In mijn leven ervaar ik: Jezus leeft!

  10. Lexus

    @Derk van Dorth: ik zeg niet dat Jezus niet geleefd heeft, maar wél dat hij zoals alle mensen gestorven is. In zijn geval op een vreselijke manier. Zijn leerlingen hebben het hierna buitengewoon handig aangepakt, zodat hun ideeën — en waarschijnlijk ook wel enkele van de zijne — na tweeduizend jaar nog steeds voortleven.

  11. Andere Utrechter

    Halleluja!

  12. Derk van Dorth

    @ Lexus: handig gebruikgemaakt? de leerlingen van Jezus werden gegeseld, in de gevangenis gesmeten of gedood o.a. door kruisiging. Om een leugen? Lees verder https://cvandaag.nl/95615-het-graf-was-leeg-historische-argumenten-voor-de-opstanding?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2023Apr11

  13. Lexus

    @Derk van Dorth: iedere nieuwe beweging heeft haar tegenslagen. Doorzetters waren die apostelen in ieder geval en hun opvattingen en verhalen hadden voor velen ook wel iets aantrekkelijks. Mijn argumenten voor de dood van Jezus en de desinformatiecampagne van zijn leerlingen lijken mij nog steeds het meest plausibel.

  14. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje ziet dat er ook een duiveltje meeluistert 🙂

    (Eerste foto, achterste rij, meneer met een leuk hoofdassecoire door de reclame erachter)

  15. Lexus

    @Stuurvrouwtje aan de wal: de duivels en het duivelsgedrag zitten helaas in de mensen, net als het geloven aan zaken die niet alleen absurd maar ook zeer schadelijk voor de wereld kunnen zijn.

  16. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje ziet nu ook dat ze een kolossale typefout heeft gemaakt #accessoire

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).