Opstartproblemen met nieuwe vervoerder regiotaxi | De Utrechtse Internet Courant Opstartproblemen met nieuwe vervoerder regiotaxi | De Utrechtse Internet Courant

Opstartproblemen met nieuwe vervoerder regiotaxi

Opstartproblemen met nieuwe vervoerder regiotaxi
Een regiotaxi in Utrecht. Foto: Provincie Utrecht
De Vier Gewesten (DVG), de vervoerder die sinds 1 oktober verantwoordelijk is voor de regiotaxi in de regio Utrecht, heeft een tik op de vingers gekregen van de provincie nadat het klachten regenden in de gemeente Utrecht en omstreken. 

De Vier Gewesten (DVG), de vervoerder die sinds 1 oktober verantwoordelijk is voor de regiotaxi in de regio Utrecht, heeft een tik op de vingers gekregen van de provincie nadat het klachten regenden in de gemeente Utrecht en omstreken. 

Het bedrijf heeft nu twee maanden om het vervoer op orde te krijgen. Dat schrijft wethouder Kees Diepeveen vandaag aan de gemeenteraad. “De ernst van de situatie heeft aanleiding gegeven tot het inzetten van een juridische en bestuurlijke aanpak.”

Tot en met 3 november moeten tachtig procent van de ritten op tijd zijn. De twee weken daaropvolgend moet dit percentage op 85 procent liggen en na twee maanden moet dit 95 procent of hoger zijn.

Na deze periode gaan de gemeente en de provincie Utrecht kijken of er verdere maatregelen nodig zijn.

7 Reacties

Reageren
  1. Sophia Berendsen

    Ik maak vaak gebruik van deRegiotaxi & sinds 1 october is het ‘n ramp.
    Soms blijf ik noodgedwongen thuis omdat ik er niet op kan vertrouwen op tijd opgehaalde worden .
    Het systeem werkt nu absoluut niet.
    Ik hoop dat het gauw in orde komt want dit is een afkalving van ‘n systeem waar veel minder valide mensen gebruik van maken.
    Deze groep is juist heel kwetsbaar .

  2. Toine Goossens

    De oplossing is simpel. De gemeenten laten über een app schrijven. De chauffeurs en über dienen mede te voldoen aan eisen en voorwaarden die de gemeente stelt.

    De kwaliteit van de dienstverlening dient top te zijn. Dat houdt in van deur tot deur vervoer met tijdsvensters van 10 á 15 minuten voor vertrek en aankomst.
    Deze speciale über auto´s mogen overal komen waar het openbaar vervoer ook komt. Ernstig invalide personen mogen ook in het voetgangers- en uitgaansgebied worden afgezet.

    Identificatie van de reizigers vindt plaats met een extra codering op de OV chipkaart. Tijdens het vervoer dient deze OV kaart in de auto via een leesapparaat geactiveerd te zijn.

    Zo creëren we mobiliteit voor ouderen en kwetsbaren.

  3. jansen

    Langeleve de marktwerking en de aanbestedingen! Het wordt er toch zoveel beter op steeds!

  4. Sophia Berendsen

    ALs de gemeente het steeds gunt aan degene die de laagste offerte inbrengt kun je problemen verwachten omdat voor de desbreffende firma niet het verlangde kan aanleveren.

  5. Rob H.

    Toine Goossens 21/10/2016 – 12:19

    En hoe financier je de speciale auto’s en betaal je de chauffeurs?

  6. Jolanda

    Helemaal eens met Sophia.
    Ik heb dit najaar nog geen gebruik hoeven maken van Regiotaxi, maar ik begrijp dat het bagger is.
    Gemeente, provincie, vervoersregio of wie hier over gaat, ik raak het overzicht kwijt. Los dit op en zorg voor kwalitatief goed vervoer voor mensen die dit niet zelf kunnen regelen. Dus binnen de tijdsafspraken, zoals in aanbesteding is overeengekomen, en anders andere opdrachtnemer. Niet over de ruggen van mensen die niet zelfredzaam zijn, om in zorgterminologie van gemeente etc. te spreken.

  7. Toine Goossens

    @Rob,

    Dat is voor mij zo voor de hand liggend dat ik daar inderdaad niet op ben ingegaan. Zoals bij Airbnb kan elke Utrechter met een auto meedoen. De gemeente Utrecht is het bevoegde gezag voor openbaar vervoer, vandaar de eisen van de gemeente waaraan een chauffeur dient te voldoen. Als je dit snel aanpakt moet het binnen 2 jaar kunnen functioneren; eerst ontwikkelen en daarna uitproberen en uitrollen. Net als andere platforms kan ook dit platform de flexibiliteit van de samenleving sterk vergroten.

    De vergoeding is een kilometervergoeding met een beginbedrag voor het beschikbaar zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).