De gemeente wil het aantal parkeerboetes die worden uitgeschreven doordat mensen een fout kenteken invullen verminderen. Het komt gemiddeld 2 keer per dag voor. Automobilisten vullen dan een verkeerd kenteken in door een typefout, of door het omdraaien van de volgorde van het kenteken.
Automobilisten die parkeergeld moeten betalen in Utrecht gebruiken hiervoor hun kenteken. Maar bij 1,5 procent van alle parkeerboetes maken autobezitters een foutje bij het invullen. Bij controle krijgen ze een boete, automobilisten kunnen hiertegen wel bezwaar aantekenen.
De gemeente wil dit aantal omlaag hebben en de bezwaarprocedures vergemakkelijken. Dit schrijven wethouders Lot van Hooijdonk en Anke Klein aan de gemeenteraad. Dit hangt samen met het feit dat de boetes in de loop van dit jaar niet meer onder de ruitenwisser worden geplaatst maar gewoon thuis opgestuurd worden.
Deurmat
Bij de nieuwe manier van boetes opsturen wordt ook gewerkt wordt aan een mogelijkheid om makkelijk bewijsmateriaal in te zien, bezwaar te maken en om de parkeerboete te betalen. Het moet dan ook makkelijker worden om boetes te vernietigen die voortkomen uit een foutief kenteken.
Ook wordt onderzocht of parkeerboetes door kenteken-typfouten onderschept kunnen worden voordat een parkeerboete op de deurmat is beland. Hierbij wordt opgetrokken met andere gemeenten.
Voorkomen kentekenfout
De gemeente zet ook in op het voorkomen van kentekenfouten. Zo wordt belparkeren gepromoot. Bij het gebruik van belparkeren, waarbij slechts eenmaal het kenteken opgegeven hoeft te worden, is de kans op kentekenfouten kleiner.
Daarnaast worden ontwikkelingen van de parkeerautomaten in de gaten gehouden. Zo zou de gemeente ook interesse hebben in automaten waarbij er een check volgt, met merk en kleur van het voertuig, na het invoeren het kenteken. Dus na het intypen van het kenteken volgt dan een controlevraag naar de parkeerder naar merk en kleur van het voertuig. De verwachting is dat typfouten hierdoor verminderen. De twee wethouders komen later dit jaar terug op de ontwikkelingen.
4 Reacties
ReagerenDie automaten zijn krengen. Onbegrijpelijke interface. Extreem langzaam. En als je dan eindelijk je kenteken mag invoeren en je drukt op A dan krijg je niks of AAA. Ik ben makkelijk een minuut of langer bezig om een half uurtje parkeren af te rekenen, en dan is computeren mijn vak, zijn mijn ogen nog prima en heb ik ook geen trillende handen.
1. Normale knoppen, maar toch hufter-proof (zoals op pinautomaten)
2. Neem een voorbeeld aan de kaartjesautomaten van de NS waar Amsterdam CS ook makkelijker te kiezen is dan Zutphen-Oost. Direct 5 grote knoppen voor pakweg 10, 20, 30, 60 en 120 minuten voor normale parkeerders (zonder kortingen e.d.). Dat is 90% van de gebruikers, die 10% die iets moeilijks wil moet het menu maar door.
3. Sneller. Mijn horloge rekent fluitend Pi uit tot 10000 cijfers achter de komma voordat de automaat doorheeft dat het pin-apparaat allang akkoord heeft gegeven.
4. Contactloos betalen in plaats van pinnen voor 2 euro en 10 cent.
5. Nog beter, mits mogelijk: eerst betalen, dan pas kenteken. Als de pinautomaat dan zegt “dat was een pasje met code 2223239” dan kan het hele gedoe met kenteken worden overgeslagen.
Klaarblijkelijk is de gemeente niet bekend met deze uitspraak van de Hoge Raad.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Hoge-Raad-der-Nederlanden/Nieuws/Paginas/Kentekenparkeren-geen-naheffing-bij-invoeren-verkeerd-kenteken.aspx
Ik denk niet dat de parkeercontroleurs hun fouten zullen toegeven. Mijn ervaring is dat zij “ maak maar bezwaar “ als standaard antwoord geven.
Pay by phone. Parkmobile. Anything will do. Laat die automaten voor wat het was…