Schriftelijke vragen over Utrechts grootste gevelkunstwerk | De Utrechtse Internet Courant Schriftelijke vragen over Utrechts grootste gevelkunstwerk | De Utrechtse Internet Courant

Schriftelijke vragen over Utrechts grootste gevelkunstwerk

Schriftelijke vragen over Utrechts grootste gevelkunstwerk
Is het architectuur, kunst of een enorm koekblik? Dat vroeg Arjan den Boer zich af in een artikel op DUIC over de kleurige emailleplaten op het pand op de hoek van het Vredenburg en Achter Clarenburg. Het artikel was de reden voor GroenLinks-raadslid Pepijn Zwanenberg om het college van B&W via schriftelijke vragen op te roepen het kunstwerk te behouden.

Is het architectuur, kunst of een enorm koekblik? Dat vroeg Arjan den Boer zich af in een artikel op DUIC over de kleurige emailleplaten op het pand op de hoek van het Vredenburg en Achter Clarenburg. Het artikel was de reden voor GroenLinks-raadslid Pepijn Zwanenberg om het college van B&W via schriftelijke vragen op te roepen het kunstwerk te behouden.

De kleurige emailleplaten zijn in 1977 ontworpen door Jan Bons als vrolijk tegenwicht voor Hoog Catharijne. “Tegelijkertijd sloeg hij een brug tussen het oude en nieuwe deel van het centrum. De huidige eigenaar wil het pand verbouwen en het Turkse kiprestaurant Gagawa, dat het tegenwoordig huurt, wil uitbreiden naar de verdiepingen. Voor het kunstwerk lijkt geen plaats meer”, liet Den Boer weten.

Kunstwerk behouden

Pepijn Zwanenberg snapt dat de gevels die nu voor de ramen hangen niet praktisch zijn, maar zou het zonde vinden als het kunstwerk helemaal verdwijnt. Het GroenLinks-raadslid is daarom benieuwd of de gemeente in contact kan treden met de eigenaar van het pand om te bekijken welke mogelijkheden er zijn voor het behoud van het kunstwerk.

Arjan den Boer deed zelf ook al een oproep in zijn artikel: “Ik snap dat het niet rendabel is om enkele verdiepingen op te offeren aan kunst. Daarom mijn suggestie aan de eigenaar/gebruiker: haal er bijvoorbeeld tien panelen uit en vervang die door glasplaten met een van binnenuit doorzichtige opdruk (en bewaar die panelen natuurlijk goed). Zo kun je de verdiepingen gebruiken, maar blijft het totaalbeeld behouden. Zie dit kunstwerk niet als een obstakel, maar doe er je voordeel mee: wie heeft er nou zo’n gek pand? Met meer gevelreclames onderscheid je je echt niet.”

Lees het hele artikel over het hoekpand en het kunstwerk hier:

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. Jan Maarten Dalmeijer

    Het kleurige kunstwerk geeft inderdaad een vrolijk accent aan die hoek van Vredenburg. Laat maar hangen. Er zijn talloze voorbeelden van restaurants waar je als gast geen uitzicht naar buiten hebt en dat dit niet als een gemis wordt ervaren.

  2. Niels Bokhove

    Ik ondersteun de oproep tot behoud van harte. Het was me, eerlijk gezegd, nooit opgevallen, maar ik kom dan ook nauwelijks in die hoek. Er moet toch een mogelijkheid zijn. Na de sloop van “De Utrecht” e.d. moet de stad niet weer een enorme blunder begaan.

    Jan Bons was een bekend kunstenaar, maker van o.a. vele boekillustraties en affiches. Maar ook van het beroemde logo van de IDFA, het documentairefestival: de camera op statief.

  3. Freek

    Verplaatsen naar een ander pand lijkt me zinvoller. Het staat zo dicht op Hoog Catharijne dat je het toch nauwelijks kunt bekijken.

  4. kees berger

    In horizontale delen op de (stenen) gevelplaten van de Neudeflat monteren.
    Bovenin, onderin, in het midden. Goede zichtbaarheid en blijvend behouden voor de stad. Technische uitvoerbaarheid en eventuele afkeuring door welstandscommissie even daargelaten.

  5. herman

    Verplaatsen naar Leidsche Rijn, daar past dit prima. Niet omdat dit kunstwerk zo mooi is, maar in LR is de rest nog lelijker….

  6. Felix Visser

    In hemelsnaam, laat dat kunstwerk aan die gevels rustig zitten; het is een tegendraadse actie uit het tijdperk dat het Bredero Beton Imperium het liefs heel Utrecht had volgestort met gestolde lelijkheid.
    @Freek: Hoog Catharijne, een monument voor de onherroepelijkheid van het onherstelbare, is inderdaad dichtbij – en daar is zo bitter weinig vreugde aan te beleven dat het beter is om geen ramen in het gebouw te hebben om van binnen naar buiten te moeten kijken.

  7. Harry

    Toen Dixons geopend werd heb ik er een paar jaar gewerkt. Iedereen was toen vol lof! Mijns inziens is het nu een deel van de stad dat moet blijven zoals het is. Het is een monument uit de toenmalige tijdsgeest! Er is al genoeg afgebroken, dichtgestort en verpest, wat nu weer met bakken vol (belasting) geld hersteld moet worden. Afbreken is simpel maar opbouwen is een ander verhaal. Toen de Chinees er nog in zat was het ook niet veel soeps, en ik kan het weten want ik heb er aan meegeholpen.

  8. Max

    Het moet behouden blijven, uniek in de stad !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).