Speciale Dixi’s op de Neude: “Bewust worden van beeldmanipulatie op sociale media” - De Utrechtse Internet Courant Speciale Dixi’s op de Neude: “Bewust worden van beeldmanipulatie op sociale media” - De Utrechtse Internet Courant

Speciale Dixi’s op de Neude: “Bewust worden van beeldmanipulatie op sociale media”

Speciale Dixi’s op de Neude: “Bewust worden van beeldmanipulatie op sociale media”
De studenten voor de dixi's. Luka Capetti: de tweede van rechts.
Twee bijzondere Dixi’s stonden gisteren op de Neude. Wie er zijn behoefte wilde doen, werd echter teleurgesteld. Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) hadden de binnenkant van de mobiele toiletten omgetoverd tot een attractie, die mensen bewuster moet maken van de invloed van sociale media op onze beeldvorming.

Twee bijzondere Dixi’s stonden gisteren op de Neude. Wie er zijn behoefte wilde doen, werd echter teleurgesteld. Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) hadden de binnenkant van de mobiele toiletten omgetoverd tot een attractie, die mensen bewuster moet maken van de invloed van sociale media op onze beeldvorming.

De groep van acht studenten, genaamd IMG_008,  kreeg de opdracht om te kijken naar beeldvorming in Syrië. Ze vonden het echter veel interessanter om dichter bij huis te kijken; want ook hier worden mensen gemanipuleerd met beeld, vertelt HKU-studente Luka Capetti (22). “Door de overload aan informatie die je op sociale media – zoals Facebook- te zien krijgt, wordt het lastig om je focus te bewaren. Gevolg is dat je makkelijker gemanipuleerd wordt en op het verkeerde been gezet wordt.”

Vanaf de buitenkant zien de twee Dixi’s er normaal uit. “Dat is eigenlijk al de eerste manipulatie. Aan de binnenkant ziet het er namelijk totaal anders uit. We hebben de wc’s eruit gehaald en alles opnieuw ingericht”, vertelt Capetti.

Oorzaak-gevolg

De mobiele toiletten moeten een oorzaak-gevolg situatie voorstellen. In de linker, waar het helemaal donker is, wordt de oorzaak weergeven. “Hier krijg je vooral veel zintuigelijke prikkels, die staan voor de overload aan informatie”, legt Capetti uit. “Zo moet je een jas aan, die langzaam wordt opgepompt zodat je de prikkels ook echt voelt. Daarnaast zie je veel: er zijn lichtflitsen, een filmpje en er hangen overal spiegels. Ook hoor je drukke muziek.”

De rechter Dixi moet het gevolg van al die prikkels voorstellen. “Deze is een beetje over-the-top ingericht. Zo zijn de wanden van zachte roze stof, liggen er tijdschriften en zijn de wc’s-borstels in mooie vormen gestoken.” In deze Dixi gebeurt er veel minder dan in de andere, waar je via kijkgaten naar kan gluren. “Het idee is dat er een onrealistische werkelijkheid wordt weergegeven, die je niet ziet omdat je wordt afgeleid door de drukke geluiden uit de andere Dixi”, licht Capetti toe.

Bewustwording

Jongeren zijn passieve beeldconsumenten en nemen aan dat alles wat ze op sociale media zien klopt. Er is namelijk té veel te zien om bij alles research te doen, stellen de studenten. “We willen de mensen op een humoristische en interactieve manier hiervan bewust maken”, vertelt Capetti. “Niet per se met de bedoeling er wat aan te veranderen; we willen niet zeggen dat Facebook slecht is. Het kan juist erg handig zijn. Maar kijk de volgende keer eens beter naar de beelden die je ziet: wat zie je nou echt?”

Expositie in Parijs

De studenten hebben in Parijs een expositie gehouden op het plein bij Centre Pompidou. Ze hebben hier de eerste plek gewonnen van een competitie waarbij jonge creatievelingen hun producten lieten zien. “Dit was echt heel erg tof”, zegt Capetti. “Het heeft ook een hele hoop nieuwsgierigheid gewekt bij mensen, die ons daarom vandaag ook bezoeken.”

prikkeldixi-spiegelanimatie prikkeldixi-kijkers onrealistischdixi-wcborstels onrealistischdixi-wat-eigenlijk-achter-de-muren-zit-2-jpgonrealistischdixi-tijdschriften

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).