Spoorwegmuseum in Utrecht blikt met speciale expositie terug op spoorwegramp bij Harmelen Spoorwegmuseum in Utrecht blikt met speciale expositie terug op spoorwegramp bij Harmelen

Spoorwegmuseum in Utrecht blikt met speciale expositie terug op spoorwegramp bij Harmelen

Spoorwegmuseum in Utrecht blikt met speciale expositie terug op spoorwegramp bij Harmelen
Het Spoorwegmuseum in Utrecht komt met een nieuwe expositie over de spoorwegramp bij Harmelen. In dichte mist botsten daar op 8 januari 1962 twee treinen frontaal op elkaar. Er vielen 93 doden en 52 gewonden en daarmee is het tot op de dag van vandaag de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis. Volgende maand is de ramp precies 60 jaar geleden en daarom staat het Spoorwegmuseum erbij stil.

Het Spoorwegmuseum in Utrecht komt met een nieuwe expositie over de spoorwegramp bij Harmelen. In dichte mist botsten daar op 8 januari 1962 twee treinen frontaal op elkaar. Er vielen 93 doden en 52 gewonden en daarmee is het tot op de dag van vandaag de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis. Volgende maand is de ramp precies 60 jaar geleden en daarom staat het Spoorwegmuseum erbij stil.

De ramp gebeurde dus 60 jaar geleden in de polder bij Harmelen. Om 9.15 uur vertrok stoptrein 464 uit Woerden richting Breukelen, met zo’n 180 reizigers aan boord. Uit de andere richting kwam vanuit Utrecht sneltrein 164 met bestemming Rotterdam. Die trein, met 900 inzittenden aan boord, had zes minuten vertraging.

De sneltrein kwam met 125 kilometer per uur op een geel sein af, het teken om af te remmen. Waarschijnlijk zag de machinist het gele sein niet door de dichte mist. Op het moment dat hij het rode sein zag, remde hij nog wel, maar botste in volle vaart op de stoptrein.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Ravage

De ravage was enorm en op 12 januari werd dan ook een dag van nationale rouw afgekondigd. Koningin Juliana kwam eerder terug van haar wintersportvakantie in Lech en bracht onder meer een bezoek aan de Buurkerk in Utrecht, waar de slachtoffers in dichte kisten lagen opgebaard.

Foto’s van de ravage na het ongeluk laten duidelijk zien hoe heftig de gevolgen waren. Tijdens de tentoonstelling is ook een filmpje te zien, waarin overlevende André Smeding en nabestaande Robert Tiggelman hun verhaal vertellen. Ir. A.M. Tordoir deed op de dag van het ongeluk onderzoek op de rampplek. De snelheidsmeter van Locomotief 1131 die hij daar meenam, is door nazaten van Tordoir aan het Spoorwegmuseum geschonken.

6 Reacties

Reageren
  1. Wim Hunfeld

    Re.ramp bij Harmelen
    Mijn Vader had die dag een lekke band en miste die sneltrein naar Rotterdam……..

  2. Massegast

    Ik was 8, maar kan me het nog goed herinneren

  3. Fred

    Mijn schoonvader zat in die trein en lag vervolgens vier maanden in het ziekenhuis, maar kon daarna gelukkig wel verder met zijn werk bij dezelfde werkgever.

  4. Theo Kok

    Deze dag herinner ik me ook om een andere reden. Mij vader had een ongeval op zijn werk( Demka). Een ketting brak, waardoor hij een blok staal op zijn voet kreeg. In het ziekenhuis( SAZU) was geen tijd om hem te helpen, vanwege de ramp bij Harmelen. Met zijn voet is t, mede daardoor, nooit meer helemaal goed gekomen.

  5. RABE

    Ik was net 8 jaar en deze ramp maakte veel indruk. We hadden geen tv dus werden het de kranten foto’s.
    Later alle kisten in de Buurkerk.
    Heftig hoor, en bij elk treinongeluk moet ik altijd hier weer aan denken.

  6. Marijke Voorhuijzen Groothuis.

    Altijd nog een moment van stilte. Ik zat in die trein van Leeuwarden, stapte in Utrecht uit. Mijn werk op HGB 3 (de inktpot). Daar was toen ik binnenkwam al bekend dat de trein een ongeluk had. Op de afdeling Inkoop waar ik werkte alle hens aan dek. Er moest materiaal komen zoals snijbranders en afdekmateriaal en branddekens.
    Veel reizigers uit die trein waren bij ons gebouw gedropt. Veel drukte. Alle telefoonlijnen overbelast. Gelukkig heb ik toen mijn vader kunnen bellen om te vertellen dat ik op kantoor was.
    Vergeten doe je dit nooit. De schrik is nu wel over.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).