Stadskraan niet mogelijk op historische locatie; alternatieve plekken gezocht | De Utrechtse Internet Courant Stadskraan niet mogelijk op historische locatie; alternatieve plekken gezocht | De Utrechtse Internet Courant

Stadskraan niet mogelijk op historische locatie; alternatieve plekken gezocht

Stadskraan niet mogelijk op historische locatie; alternatieve plekken gezocht
De herbouw van de historische Stadskraan op de werf voor de Winkel van Sinkel gaat naar alle waarschijnlijkheid niet door. Dat blijkt uit antwoorden van het college van B&W op vragen vanuit de gemeenteraad.

De herbouw van de historische Stadskraan op de werf voor de Winkel van Sinkel gaat naar alle waarschijnlijkheid niet door. Dat blijkt uit antwoorden van het college van B&W op vragen vanuit de gemeenteraad.

Al jaren wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor de herbouw van de stadskraan. Deze kraan stond van 1402 tot 1837 op de hoek van de Ganzenmarkt en de Oudegracht. De kraan sneuvelde echter bij het tillen van de kariatiden van de Winkel van Sinkel.

Stichting Bouwloods wil deze kraan herbouwen als leer/werkproject binnen de doelstelling van Stichting Bouwloods Utrecht. Met dit project zou Utrecht enerzijds een deel van de verloren geschiedenis terug krijgen en anderzijds is het een werkgelegenheidstraject door middel opleiden en bieden van werkervaring.

Na gesprekken tussen stichting Herbouw Stadskraan en wethouder Kees Geldof is nu vastgesteld dat de geplande locatie voor de Winkel van Sinkel niet zo kansrijk is. Om het geheel te versnellen zijn er vanuit de gemeente voorstellen gedaan voor alternatieve locaties. Een aantal van deze locaties wordt nu door de gemeente verder in beeld gebracht.

De locatie is niet zo kansrijk vanwege het huidige gebruik van deze plek en technische
omstandigheden met betrekking tot de werf. Er zijn overigens meerdere plekken waar stadskranen hebben gestaan. Deze door Bouwloods voorgestelde locatie was voorheen groter; de werf is hier in het verleden smaller gemaakt.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Laten wij dan op zijn minst kijken voor een andere geschikte locatie, dit in nauwe samenwerking met geschiedenis deskundigen.
    Het blijft een fantastische aanwinst/project voor de stad Utrecht.

  2. Chris

    1) Als we cultuurhistorische waarde zo belangrijk vinden, laten we dan eerst eens stoppen met het vernielen van de oude bouwwerken die Utrecht nog heeft. Van sloop tot slechte verbouwingen en het toestaan van verlichte reclameborden…al jaren zie ik prachtige oude en karakteristieke pandjes hierdoor verloren gaan.

    2) Wat is de (cultuurhistorische) waarde van iets op een andere plek terugbouwen? Ter vergelijk: wordt het ingestorte stuk van de Dom dan ook ergens anders teruggebouwd?

    3) Als het doel is om een leer/werktraject te bieden dan zijn er in Utrecht genoeg andere mogelijkheden te bedenken.

  3. Cico

    Het is helemaal geen ‘historische’ kraan als je een gloednieuwe maakt. Ik krijg een beetje kromme tenen van dit soort zinloze Madurodam projectjes.
    1) Zo’n kraan heeft geen enkele functie;
    2) Het ding kost gemeenschapsgeld;
    3) Volkomen irrelevant voor toerisme (oh, wow een houten nepkraan, doorlopen).

    Utrecht is geen pretpark! Verzin eens iets nieuws dat op de toekomst is gericht ipv dat sentimentele gedoe met vroeger.

  4. kees N

    Paardenveld binnenkant singel
    Nieuwe kade bij de sluis
    Van Asch van Wijkkade
    Begijnekade
    Wolvenplein
    Lepelenburg
    Zonnenburg
    Manenburg
    Sterrenburg

    Nou ja, er zijn plaatsen zat !!!

  5. Stichting Stadskraan

    Even wat puntjes op de i:
    Sinds 2015 is Stichting Stadskraan een zelfstandige stichting die in deze fase de reconstructie van de kraan inhoudelijk, technisch en financieel voorbereidt. Natuurlijk heeft de oude locatie aan de Ganzenmarkt onze voorkeur, maar na lang praten is ons duidelijk dat deze locatie bij het stadsbestuur op onoverkomelijke bezwaren stuit.Wij zijn dan ook heel blij dat het stadsbestuur onderzoek doet naar andere, historische, locaties. Aan de Nieuwe Kade bijvoorbeeld, waar ook dergelijke kranen hebben gestaan. Alternatief is de de locatie aan de Bemuurde Weerd, in de bocht naar de sluisjes, Op beide locaties kan het publiek beleven hoe dat ging: transport over water , laden en lossen en distributie door de stad, want de kraan wordt volledig functioneel.Ook kan zo, en dat is van vitaal belang,het sociale doel van Stichting Stadskraan behaald worden. Het stadsbestuur heeft op korte termijn uitsluitsel toegezegd. Voor vragen en opmerkingen zijn wij te bereiken op facebook, stadskraan Utrecht, non profit

  6. Willem

    We hoeven toch niet elk object dat ooit ergens gestaan heeft weer na te gaan bouwen?
    Overigens heeft die kraan daar langer niet dan wel gestaan, dus het lijkt me wel historisch verantwoord de situatie te laten zoals ie is. En dat is zonder kraan.

  7. Kees N

    @Stichting Stadskraan: kun je even aangeven wat het doel is van de stichting en waarom het heel belangrijk is? Ik kan namelijk nog veel meer belangrijke stichtingen met belangrijke doelstellingen opsommen.

  8. MMMMMM

    Kan iemand mij uitleggen wat het bouwen van een niet correcte/ historische replica (want anders uitziend dan het origineel> en dus geschiedsvervalsing), op een andere plek dan de correcte historische plek (al dan niet met subsidie) voor zin heeft? Gewoon een open vraag.

  9. Marko

    Wat mij betreft mogen ze hem bouwen. Dat het niet geheel historisch verantwoord is vind ik niet erg. Het is gewoon een heel mooi verfraaiend object. Zie het als een kunstwerk, maar dan niet zo’n lelijke als waar onze stad al mee volstaat.
    Bij de Weerdsluis mogen ze hem wel zetten aan de nieuwbouwkant.
    Bij de Vaartsche Rijn hebben ze onlangs ook de fundamenten van een kraan gevonden. Misschien past hij daar nog in de buurt. Het ding hoeft natuurlijk niet in de binnenstad te staan.

  10. Philip

    Ik vind het een waardevol plan, vooral omdat hiermee ervaring en kennis van bouwen met hout doorgegeven wordt aan verdere generaties. Het Utrechts Statenjacht was ook al zo’n goed project. Hulde hiervoor!
    Ik heb er begrip voor dat er bij de Winkel van Sinkel geen plaats voor is, maar zoals Kees N al aangeeft zijn er genoeg alternatieve locaties in Utrecht. Ga vooral door!

  11. Cico

    Wat Philip hierboven zegt, lijkt me wel een hele goede reden voor zo’n project. Dan gaat het niet zozeer om die kraan, maar bijv. om historische houtverbindingen, constructieleer en al die eigenschappen van ‘levend’ materiaal. Goed project voor jongeren of werkelozen om aan de slag te komen en ervaring op te doen.
    Met je handen werken wordt te weinig gewaardeerd tegenwoordig, terwijl het zo bevredigend en leuk werk is.

  12. Frederik

    Leuk initiatief om zo’n ding in elkaar te timmeren. Zet hem maar in Leidsche Rijn, ergens bij ‘t water. Hebben ze daar ook wat leuks.

  13. Bram de Goede

    als een stadskraan wordt herbouwd, dan moet die ook kunnen functioneren, er moet bijvoorbeeld een wed zijn om zware materialen te kunnen aanvoeren. Het zou mooi zijn als bewoners en leden van de Kleine Boten Club Utrecht hun boot met deze kraan te water kunnen laten. Dinsdag 11 oktober tussen 19.00 uur en 21.00 uur is er een inloopbijeenkomst over herbouw stadskraan in Rasa bij de Monicabrug.
    Zou het gelijk ook niet mooi zijn om bij de Weerdsluis een waterrad te bouwen en schoolkinderen te laten zien hoe waterkracht wordt gemaakt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).